Google houdt enorm van veranderingen en wil steeds verder automatiseren, ook op het gebied van advertenties. Recent kondigde Google hiervoor weer een nieuwe update aan die betrekking heeft op de uitgebreide tekstadvertenties binnen Google Ads zoekcampagnes. In deze blog vertellen we je meer over deze wijzigingen en hoe Leadrs hiermee omgaat.
Combinatie van uitgebreide tekstadvertenties met responsieve zoekadvertenties
Op dit moment maken we nog gebruik van twee soorten advertenties: uitgebreide tekstadvertenties en responsieve zoekadvertenties. Per advertentiegroep voegen we minstens drie uitgebreide tekstadvertenties en minstens één responsieve zoekadvertentie toe.
Wat is een uitgebreide tekstadvertentie?
Een uitgebreide tekstadvertentie bestaat uit 3 koppen van 30 tekens en 2 omschrijvingen van 90 tekens. De derde kop en tweede omschrijving worden niet altijd getoond. De SEA-specialisten van Leadrs voegen vier verschillende advertenties toe. De teksten komen vrijwel overal overeen met elkaar. Om te testen wat het beste werkt, variëren we met de tekst in kop 2.
Machine learning in responsieve advertenties
Responsieve advertenties kwamen later in beeld. Op 10 juli 2018 introduceerde Google deze nieuwe advertentie-indeling voor zoekadvertenties. Bij een responsieve advertentie voer je 15 koppen van 30 tekens in en 4 omschrijvingen van 90 tekens. Op basis van machine learning bepaalt Google welke kop en omschrijving op dat moment het beste zijn. Er worden altijd 2 tot 3 koppen en 1 of 2 omschrijvingen getoond. Meer informatie hierover is te vinden in onze eerder geschreven blog over responsieve zoekadvertenties.
Alles over de nieuwe Google update
Vanaf 30 juni 2022 kunnen er geen uitgebreide tekstadvertenties meer worden gemaakt of bewerkt. Wel kunnen de advertenties nog vertoond worden. Google geeft aan dat deze maatregel wordt doorgevoerd, zodat de advertenties voortaan altijd met de juiste boodschap op het juiste moment getoond worden. Vanaf dat moment blijven de responsieve advertenties die dan het beste presteren lopen. De uitgebreide advertenties laten we op de achtergrond staan of gaan we zelfs uitschakelen.
Benieuwd naar de mogelijkheden?
Hoe Leadrs inspeelt op de verandering naar responsieve advertenties
Ook wij spelen direct in op de toekomstige update. We verwachten namelijk dat de verandering veel invloed gaat hebben. Ons doel is dan ook om voor de update niet meer afhankelijk te zijn van de uitgebreide tekstadvertenties. Ook willen we de responsieve advertenties beter laten presteren.
Hoe pakken we dit aan? Door beide advertenties te blijven optimaliseren. Wij maken effectieve responsieve zoekadvertenties en voegen de uitgebreide tekstadvertenties nog steeds overal toe, zowel bij nieuwe als bestaande campagnes.
Testen met responsieve advertenties
We testen veel, zodat we kunnen nagaan wat het beste werkt voor iedere campagne of advertentiegroep. Slecht presterende teksten of onderdelen van teksten passen we aan of pauzeren we, om zo de resultaten doorlopend te verbeteren. Daarnaast analyseren we of de best presterende koppen en beschrijvingen terugkomen in de responsieve advertenties. Ook zoeken we naar kansen om de advertentiegroepen zo optimaal mogelijk in te richten.