Spring naar content

Wat kan ik met advertentie-extensies?

We hebben de term advertentie-extensies inmiddels al een aantal keer laten vallen. Maar wat zijn nu eigenlijk de mogelijkheden en voordelen van deze extensies? In dit blogartikel beschrijven we alle mogelijke advertentie-extensies.

Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 3 september 2020.

Een hogere doorklik met advertentie-extensies

Google prijst het gebruik van advertentie-extensies behoorlijk aan. Dat doet de bekende zoekmachine niet voor niets. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de doorklik (CTR) tot zo’n 30% kan toenemen bij het toevoegen van advertentie-extensies. Google rolt dan ook in snel tempo nieuwe varianten van advertentie-extensies uit, om daarmee het gebruikersgemak van zowel de adverteerder als de bezoeker te vergroten.

Val lekker op met extensies

De doorklik van de advertentie neemt toe, omdat de advertentie een stuk prominenter in beeld komt. Door een extensie toe te voegen, wordt de advertentie uitgebreid met informatie van de adverteerder. Het is hierbij wel van belang dat de extensie een waardevolle toevoeging is.

Een betere advertentiebeoordeling

Zoals we in dit artikel over kwaliteitsscores al beschreven, is het algoritme van Google veranderd. De formule is aangepast:

  • van: ad. rank = CPC X kwaliteitsscore;
  • naar: ad. rank = CPC X kwaliteitsscore X ad. extensies.

Het gebruik van advertentie-extensies wordt dus ook meegenomen in de beoordeling van de advertentie voor de advertentieposities.

Handmatige en automatische extensies

Google werkt met handmatige en automatische extensies. Handmatige extensies kan de gebruiker zelf toevoegen via de tab “Advertentie-extensies” in het AdWords account. Automatische extensies worden door Google automatisch toegevoegd aan advertenties. Hier heb je als adverteerder geen invloed op. Wel kun je kiezen of je automatische extensies wel of niet wilt weergeven bij je advertentie. De meeste advertentie-extensies zijn handmatige extensies.

Soorten advertentie-extensies

Voeg sitelinks toe die toegevoegde waarde hebben in je AdWords account. Heb je een bezoekerslocatie? Voeg locatie-extensies toe. Wil je dat bezoekers snel contact op kunnen nemen via de telefoon? Voeg oproepextensies toe. Hieronder een overzicht van de verschillende advertentie-extensies:

Handmatige extensies

Sitelinks

De meeste adverteerders voegen sitelinks al geruime tijd aan campagnes toe. Tot een maximum van zes, is het mogelijk om extra linkjes naar pagina’s toe te voegen aan de advertenties. Sitelinks worden vaak alleen in de top 3 positie in Google getoond. Google bepaalt zelf welke en hoeveel linkjes het bij de advertentie plaatst. Met sitelinks is het mogelijk om vanuit Google, bezoekers de keuze te geven om direct naar een bepaalde pagina te gaan. Naast pagina’s over verwante onderwerpen, kun je ook eens denken aan linkjes die direct verwijzen naar bijvoorbeeld de contactpagina.

Locatie-extensies

Locatie-extensies maken het mogelijk om een of meerdere adressen aan advertenties toe te voegen. Deze extensie verschijnt wanneer een gebruiker in de buurt is, maar geeft ook steeds vaker de extensie weer indien het de dichtstbijzijnde locatie is. (Denk bijvoorbeeld aan internationale bedrijven met maar één locatie per land. Soms wordt de extensie dan wel in het hele land getoond.) Locatie-extensies werden in eerste instantie veel door bedrijven met een winkel of bezoekerslocatie gebruikt. Maar het is tegenwoordig steeds gebruikelijker om, ook als er geen fysieke locatie is, de extensie toe te voegen.

Locatie-extensies voor partners

Naast locatie-extensies voor jouw eigen bedrijfslocatie, is het mogelijk om winkelketens te selecteren waar jouw product verkocht wordt. Daarvan kan dan de locatie te getoond worden bij de advertentie. Zo kunnen ook adverteerders die hun producten alleen via winkelketens verkopen, locatiegegevens toevoegen aan advertenties. Op dit moment is dit alleen nog maar beschikbaar voor winkelketens en autodealers in geselecteerde landen.

Highlight-extensies

Met de highlight-extensie is het mogelijk om een extra tekstregel bij de tekstadvertenties weer te geven. Hierin kun je belangrijke kwaliteiten (USP’s) van je organisatie, product of dienst aan de advertentie uitlichten. Je krijgt dus extra ruimte om de klant te overtuigen.

Oproepextensies

Oproepextensies bieden de mogelijkheid om een telefoonnummer bij de advertentie te plaatsen. Een oproepextensie is beschikbaar in verschillende varianten. Zo kun je ervoor kiezen om oproepextensies alleen op mobiel of ook op desktop te laten zien. Met mobiele oproepextensies kun je de keuze maken om alleen het telefoonnummer bij de advertentie weer te geven, of het telefoonnummer én de website. Daarnaast biedt Google je de mogelijkheid om zelf te bepalen op welke dagen en tijdstippen het telefoonnummer bij de advertentie getoond mag worden. Bijvoorbeeld alleen van maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren.

App-extensies

Met de app-extensie kun je een link naar een mobiele applicatie aan de advertentie toevoegen. Ook hier is het mogelijk om zelf te bepalen op welke apparaten de extensie weergegeven wordt en op welke dagen en tijdstippen. De app-extensie mag niet verward worden met app promotions. Indien je met name je app wilt laten downloaden, kun je beter voor app promotions kiezen. Zie de afbeelding hieronder. Indien je bezoekers de keuze wilt bieden om of naar de site te gaan of de app te downloaden, is het aan te raden om voor een app extensie te kiezen.

Extensies voor website-informatie

Net als de highlight-extensie, is de extensie voor website-informatie een extra regel tekst die aan de advertentie wordt toegevoegd. Hierin kun je meer informatie weergeven over je producten en diensten. Hierbij kies je een onderwerp, en vul je in wat voor jouw merk daarbij past. Je kunt kiezen uit de volgende onderwerpen:

  • Aanbevolen hotels
  • Bestemmingen
  • Buurten
  • Cursussen
  • Dekking
  • Merken
  • Modellen
  • Services
  • Shows
  • Stijlen
  • Studieprogramma’s
  • Typen
  • Voorzieningen

Op deze manier kun je dus in je advertentie laten zien welke merken je aanbiedt, of welke diensten je bedrijf levert.

Berichtextensies

Update: Deze extensie is vanaf januari 2020 niet langer beschikbaar in Google Ads. Als alternatief kun je leadformulierextensies of oproepextensies gebruiken. Alle rapportgegevens zijn nog beschikbaar tot december 2020.

Berichtextensies kunnen weergeven worden op mobiele apparaten. Met de berichtextensie kun je een call-to-action onderaan je advertentie toevoegen. Die stimuleert gebruikers een bericht naar je te sturen via sms. Na een klik op de advertentie-extensie worden gebruikers direct naar hun sms-applicatie gestuurd. Deze extensie kan op campagne- of advertentiegroepniveau toegevoegd worden. Je kunt d.m.v. de advertentieplanning instellen wanneer de extensie vertoond moet worden.

Prijsextensies

Met de prijsextensie kunnen producten en diensten samen met hun prijs toegevoegd worden. Hierbij kan aangegeven worden om wat voor type producten het gaat en in welke valuta de prijs weergegeven moet worden. Er kan ook een prijsbepaler toegevoegd worden (vanaf of tot).

Vervolgens kan bij elk product een koptekst, omschrijving, prijs en URL ingevoegd worden. Ook is het mogelijk een planning in te stellen, waarbij de prijsextensies alleen in een bepaalde periode of op bepaalde tijdstippen vertoond worden.

Promotie-extensies

7 van de 10 internetgebruikers bekijkt eerst alle aanbiedingen voordat ze naar een winkel gaan. Om deze koopjesjagers te bereiken, heeft Google AdWords de promotie-extensie in het leven geroepen. Deze extensie maakt het mogelijk om de laatste aanbiedingen / promoties aan je advertenties toe te voegen, zónder dat daar nieuwe advertentieteksten voor geschreven moeten worden.

Automatische extensies

Geautomatiseerde oproepextensies

Op het moment dat uit jouw website blijkt dat je onder andere als doel hebt om meer oproepen naar jouw bedrijf te genereren, kan Google Ads automatische oproepextensies instellen. Gebruikers van mobiele apparaten kunnen op de extensie klikken om zo jouw bedrijf te bellen.

Dynamische sitelinks

Sitelinkextensies zorgen ervoor dat mensen naar de juiste pagina op jouw website worden geleid. Als je bijvoorbeeld een restaurant runt, kunnen de sitelinks die je gebruikt links bevatten met de volgende weergavetekst: ‘openingstijden’, ‘menu’ of ‘bezorging’.

Eerdere bezoeken

De extensie met eerdere bezoeken geeft aan de gebruiker aan hoe vaak hij jouw website al eerder heeft bezocht. Ook ziet hij wanneer het laatste bezoek was. Het aantal wordt berekend op basis van recente klikken vanuit Google Zoeken. Deze extensie kan geactiveerd worden als iemand minstens eenmaal vanuit de organische resultaten jouw website bezocht heeft, of minstens twee keer vanuit een zoekadvertentie.

Dynamische website-informatie

Deze extensie vertoont extra informatie over je bedrijf op basis van de producten en diensten die op je website worden aangeboden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan subcategorieën of meer informatie over het onderwerp van de zoekopdracht. Zo weet de gebruiker beter wat hij kan verwachten wanneer hij op de advertentie klikt.

Automatische locatie-extensies

Met locatie-extensies kunnen mensen jouw fysieke bedrijfslocatie vinden, omdat bij de advertenties het adres, een route naar jouw locatie of de afstand tot jouw bedrijf wordt weergegeven. Met locatie-extensies voor partners kunnen kopers op dezelfde manier verkopers vinden die jouw producten verkopen (bijv. als u een elektronicafabrikant bent die samenwerkt met verkopers om tv’s en andere apparaten te verkopen). Mensen kunnen op deze extensies klikken of tikken voor meer informatie over locaties die relevant zijn voor jouw bedrijf. Locatie-extensies en locatie-extensies voor partners kunnen ook een telefoonnummer of belknop bevatten, zodat gebruikers eenvoudig de bedrijfslocaties of die van een van jouw verkopers kunnen bellen.

usp2

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Welke advertentie-extensies zijn nu echt interessant?

In principe zijn alle advertentie-extensies interessant. Op basis van het type organisatie, maak je een keuze in welke extensies je wel of niet kan toevoegen.

Wil jij checken of de kwaliteit van jouw campagnes ten opzichte van de concurrentie nog goed is? Neem contact op met onze SEA specialisten.

Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 3 september 2020.

leadrs_cardsv2

Wat zijn jouw ambities?
Neem vrijblijvend contact op!

Solliciteer direct

"*" geeft vereiste velden aan

Toegestane bestandstypen: docx, doc, txt, pdf, jpg, png, Max. bestandsgrootte: 10 MB.

Plan een vrijblijvend gesprek

Benieuwd naar welke aanpak past bij jouw vraagstuk? Met slechts 5 vragen, kunnen we jou een passend voorstel doen!

dafsdf