Cliënt: Surplus
Oplossing: Recruitment
Sector: Zorg
Vraagstuk
Lanceren van SurplusFlex onder 18- tot 25-jarigen
SurplusFlex is een onderdeel van Surplus. Surplus bestaat uit ruim 5.000 medewerkers en vrijwilligers en zoals vele zorg- en verpleegtehuizen is het vinden van personeel een uitdaging. Met SurplusFlex wil Surplus gericht een jongere doelgroep aanspreken met aantrekkelijke en flexibele werkmogelijkheden. Deze aanpak is nieuw in de branche maar dus ook voor de doelgroep. Gezamenlijk hebben we een strategie uitgewerkt om enerzijds sollicitanten te realiseren maar ook om de flexibele werkopties van SurplusFlex onder de aandacht te brengen bij de doelgroep
Aanpak
STDC Recruitment strategie
Omdat SurplusFlex een nieuw concept is hebben we er strategisch voor gekozen om te werken vanuit het See-Think-Do-Care (STDC) model. Dit creëerde de kans om in eerste instantie SurplusFlex te branden onder hun doelgroep vanuit een relevant concept. Dit concept is gemaakt door The Addstore, waar wij de gehele campagnelooptijd gebruik van hebben gemaakt. Vanuit het concept zijn de advertenties ontwikkeld en uitgezet over de verschillende fases en kanalen heen. Er is per fase gekeken naar de best passende kanaalkeuze. Deze kanaalkeuzes zijn gemaakt op basis van ons eigen Leadrs doelgroeponderzoek waarbij we meteen de vertaling kunnen maken naar de wensen en behoefte van de doelgroep. Deze aanpak zorgt ervoor dat we de doelgroep de gehele customer journey konden volgen en begeleiden tot hun sollicitatie
sollicitanten
CPL
vertoningen
"Het doelgroeponderzoek en de samenwerking met The Addstore hebben echt het verschil gemaakt in deze campagne. "
- Stanley Link - SEA consultant bij Leadrs
Doelgroeponderzoek
Om een complete strategie uit te werken die past bij de wensen en behoefte van Surplus hebben we een doelgroeponderzoek gedaan. Dit onderzoek is de basis voor de keuze van o.a. kanalen en campagnes geweest.
Campagne Concept
Om de doelgroep aan te spreken met de juiste boodschap heeft The Addstore een concept ontwikkeld. Dit concept, Leef je in, Leef je uit sluit naadloos aan bij de wensen en behoefte van de doelgroep. Het concept is de basis geweest voor alle campagne uitingen en landingspagina’s.
Kanaalkeuze
Met het doelgroeponderzoek en het concept zijn er strategische kanaalkeuzes gemaakt. Zo hebben we een ideale mix gevonden waarbij we de doelgroep konden inspireren en activeren.
Drie waardevolle lessen uit de SurplusFlex-campagne
De recente campagne van SurplusFlex heeft waardevolle inzichten opgeleverd die kunnen bijdragen aan het optimaliseren van toekomstige wervingsstrategieën.
Lessons Learned:
- Mobiele focus voor flex-sollicitaties: Alle flex-sollicitaties via Google Ads kwamen via mobiele apparaten binnen
- Gericht gebruik van social media: Snapchat en Instagram bleken effectief in het bereiken van de doelgroep
- Kostenoptimalisatie per apparaat: Hoewel mobiel de meeste sollicitaties opleverde, waren de kosten per sollicitant gelijkwaardig tussen apparaten.