Cliënt: Pluryn
Oplossing: Recruitment
Sector: Zorg
Vraagstuk
Van bezoeker naar sollicitant
Wat als je met jouw campagnes wél veel verkeer binnenhaalt, maar weinig tot geen sollicitanten? Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar waar kan dit mee te maken hebben? Bij Pluryn zagen we dat de conversie van bezoeker naar sollicitant tegenviel vanwege het uitgebreide sollicitatieformulier. Want, hoe meer informatie er van een sollicitant gevraagd wordt, hoe hoger de drempel om daadwerkelijk te solliciteren.
Aanpak
Verhogen van conversiepercentage
Om de conversie van bezoeker naar sollicitant te verhogen, zijn we aan de slag gegaan met de tool AdPage. Hiermee konden we een gepersonaliseerde vragenmodule als landingspagina inzetten, zonder een lang sollicitatieformulier. De verwachting was dat niet alleen de conversie van bezoeker naar sollicitant zou stijgen, maar ook dat de kwaliteit van de sollicitanten werd verbeterd door de selectie aan vragen die beantwoord moest worden.
sollicitanten
kosten per sollicitant
jaar samenwerking
"Wat kan er beter aan de samenwerking? Op deze vraag weet ik zo snel geen antwoord te bedenken, behalve dat er minder snoep gegeven mag worden, haha!"
- Erica - Teamleider afdeling Communicatie
Voorbeeldvragen
Waar men voorheen landde op een pagina van de website van Pluryn na een klik op een campagne, kwam de bezoeker nu terecht in de gepersonaliseerde vragenmodule. Door middel van het stellen van vragen met betrekking tot opleiding of type dienstverband werden de relevante bezoekers gefilterd. Als bezoekers niet hier aan voldoen, was er geen mogelijkheid meer te solliciteren en werd de bezoeker naar andere pagina’s geleid.
Leadopvolging
De laatste vraag in de vragenmodule was om gegevens, e-mailadres en telefoonnummer, achter te laten. Ook was er een keuzemenu toegevoegd waarbij de sollicitant voorkeur kon aangeven van dag en tijdstip waarop er telefonisch contact opgenomen mocht worden. Aan de recruiters de taak om de sollicitanten vervolgens op te volgen.
Terugkoppeling van kwaliteit is de key
De kwaliteit van de sollicitanten was met de gepersonaliseerde vragenmodule nog steeds niet áltijd optimaal, maar laagdrempelig contact en een goede terugkoppeling van de klant konden we hier continu op bijsturen en waar nodig aanpassingen doorvoeren.
Lessons learned
- Focus op goed converterende landingspagina’s
- Zorg ervoor dat converteren laagdrempelig is
- Zorg voor een goede terugkoppeling op de kwaliteit