Cliënt: Breederode
Oplossing: Leadgeneratie
Sector: Onderwijs
Vraagstuk
Meer studenten werven via informatiebijeenkomsten
Breederode Hogeschool biedt een breed scala aan opleidingen in zorg en welzijn als vervolg op mbo of hbo. Om ervoor te zorgen dat een klas vol zit en een opleiding kan starten, is het van belang dat de juiste potentiële studenten worden bereikt en over de juiste informatie beschikken. Samen met Breederode hebben we gekeken naar mogelijkheden om dit doel te realiseren. Hieruit is een campagneplan ontstaan, waarbij we ons hebben gefocust op het realiseren van meer inschrijvingen voor de informatiebijeenkomsten.
Aanpak
Potentiële studenten bereiken
Breederode Hogeschool gaf aan dat potentiële studenten eerst een brochure lezen, zich vervolgens inschrijven voor een informatiebijeenkomst en daarna vaak besluiten om zich in te schrijven voor een opleiding. Hier zagen we direct een kans omdat er op dat moment alleen campagnes liepen voor branding en het aanvragen van brochures.
Daarom zijn we direct gestart met een campagne die zich richtte op inschrijvingen voor een informatiebijeenkomst. We hebben deze campagne opgezet voor de opleiding waar de behoefte het grootst was: de opleiding Praktijkondersteuner Huisartsenzorg (POH). De campagne werd zowel op Facebook als Instagram opgezet.
CTR
inschrijvingen
CPL
"Door te focussen op de inschrijvingen voor de informatiebijeenkomsten kunnen we uiteindelijk meer inschrijvingen voor de opleidingen realiseren. "
- Kyra Wagenaar - Social Media consultant Leadrs
A/B test met de doelgroep
Vanaf de start van de campagne hebben we direct een A/B-test uitgevoerd om zo te kijken welke doelgroep het beste resultaat oplevert. Campagne A richtte zich op een remarketing-doelgroep op basis van websitebezoekers en brochure-aanvragen voor de opleiding POH. Campagne B richtte zich op locatie en leeftijdscategorie, waarbij we vertrouwden op het algoritme.
Beide campagnes presteerden goed, maar de remarketing-doelgroep bleef beter presteren. Het doorklikpercentage lag 32% hoger en de kosten per inschrijving waren 33% lager bij de remarketing-doelgroep in vergelijking met de algemene doelgroep. Dit was dan ook gelijk een goede learning voor de aankomende campagnes.
Van informatiebijeenkomst tot inschrijving voor een opleiding
De successen die we met deze campagne hebben behaald zijn niet alleen terug te zien in het 52 inschrijvingen die we voor de informatiebijeenkomst realiseerde, maar hebben ook geleid tot 8 inschrijvingen voor een opleiding. Volgens de terugkoppeling van Breederode was dit aantal beduidend hoger dan het gemiddelde aantal inschrijvingen na een informatiebijeenkomst.
Lessons learned
- Zorg voor een duidelijke call-to-action in de uiting voor een hoog doorklikpercentage
- Gebruik een remarketing-doelgroep om potentiële studenten direct tot actie te laten overgaan.
- Zorg voor een goede terugkoppeling op de kwaliteit van de inschrijvingen