Spring naar content

Je Google Bedrijfsprofiel optimaliseren – Deel 2

Zoals benoemd in de blog ‘’Google Bedrijfsprofiel: de basis van lokale SEO’’, wordt het steeds belangrijker om gevonden te worden op lokale zoekopdrachten. Een middel dat je hierbij goed kan helpen is Google Bedrijfsprofiel. Echter is het niet alleen van belang dat je een GBP hebt, maar ook dat deze geoptimaliseerd is zodat hij daadwerkelijk getoond wordt. Dit is het tweede artikel uit onze trilogie ‘’Google Bedrijfsprofiel optimaliseren’’. In dit artikel leggen we uit wat je kan doen om je bedrijfsinformatie te optimaliseren om gevonden te worden in Google.

Rankingsfactoren Google Bedrijfsprofiel

Zoals eerder besproken kijkt Google naar de volgende drie rankingsfactoren om te beoordelen of je GBP getoond wordt of niet:

  • Relevantie

In hoeverre komt jouw bedrijf overeen met de zoekopdracht van de gebruiker?

  • Afstand

Is jouw bedrijf gevestigd in de buurt van de plaats die de gebruiker heeft verwerkt in zijn zoekopdracht? Of bevindt jouw bedrijf zich in de buurt vanaf waar de gebruiker zoekt?

  • Bekendheid

Hoe staat jouw bedrijf online bekend? Dit wordt gebaseerd op de informatie die Google online over jouw bedrijf vindt (zoals linkjes, artikelen en verwijzingen).

Hoe jouw bedrijf scoort op deze rankingsfactoren wordt onder andere beïnvloed door de bedrijfsinformatie die jij hebt ingevuld. Lees voor mee informatie over bovenstaande rankingsfactoren onze blog ”Google Bedrijfsprofiel: De basis van lokale SEO”.

Je GBP gegevens optimaliseren

Wanneer je een GMB profiel aanmaakt wordt er om verschillende gegevens gevraagd. Sommige gegevens zijn overduidelijk en kunnen maar op één manier worden ingevuld. Andere gegevens kunnen op meerdere manieren worden ingevuld, waarbij de manier van invullen invloed kan hebben op de vindbaarheid van je GMB profiel. We bespreken hieronder de volgende onderdelen:

 

Bedrijfsnaam

Een belangrijk onderdeel van je Google Bedrijfsprofiel is de naam van jouw bedrijf. Het is belangrijk dat hier de exacte bedrijfsnaam wordt opgegeven, zoals deze ook op andere plaatsen wordt gecommuniceerd. Daarnaast kan je ervoor kiezen om erbij te vernoemen wat voor soort bedrijf het betreft, bijvoorbeeld ‘’Leadrs – Online marketing bureau’’. Hierdoor weet iemand die de vermelding te zien krijgt meteen naar wat voor organisatie hij kijkt en is de kans dat hij doorklikt groter. Bovendien ben je ook beter vindbaar wanneer er gezocht wordt op een type bedrijf, bijvoorbeeld ‘online marketing bureau’.

Korte bedrijfsnaam

Om jouw organisatie beter vindbaar te maken in Google Maps en andere zoekresultaten van Google, kun je een korte bedrijfsnaam toevoegen aan Google Bedrijfsprofiel. Bovendien onthouden gebruikers je korte bedrijfsnaam waarschijnlijk beter dan een langere. Deze mag je drie keer per jaar wijzigen. Wanneer bij het onderdeel ‘’Naam’’ bijvoorbeeld hebt gekozen voor ‘’Leadrs – Online marketing bureau’’, dan kan je als korte bedrijfsnaam bijvoorbeeld ‘’Leadrs’’ toevoegen.

Categorie

Kies bij het onderdeel ‘’Categorie’’ de categorieën die het beste bij jouw bedrijf passen. Je kunt meerdere categorieën kiezen, maar het is belangrijk dat de primaire categorie voor alle Google Bedrijfsprofielen van jouw organisatie (bijvoorbeeld wanneer je meerdere locaties hebt) hetzelfde is. Naast een primaire categorie is het mogelijk om tot 8 andere categorieën toe te voegen aan je Google Bedrijfsprofiel.

Gebruik de extra categorieën om extra informatie te geven over de services die je levert. Wanneer je bijvoorbeeld een supermarkt hebt met een eigen bakker en slager, dan kan je als extra categorieën ‘’bakker’’ en ‘’slager’’ toevoegen.

Adres

Wanneer je een Google Bedrijfsprofiel account aanmaakt dan zal er gevraagd worden of je een fysiek adres hebt waar klanten langs kunnen komen. Wanneer dit niet het geval is, dan heb je later nog een mogelijkheid om een servicegebied in te vullen. Wanneer je aangeeft dat je een fysieke locatie hebt, zal er gevraagd worden om een bedrijfsadres. Gebruik het volledige bedrijfsadres. Wanneer deze gegevens compleet zijn kan je bedrijf namelijk ook getoond worden in Google Maps.

Wanneer je geen bedrijfsadres opgeeft zal er later alsnog gevraagd worden om een postadres in te vullen. Deze wordt gebruikt om de verificatiekaart naar toe te sturen, maar zal niet aan gebruikers getoond worden. Hier kan je dus, wanneer jouw bedrijf geen fysiek adres heeft, gewoon je huisadres opgeven.

Servicegebied

Wanneer jouw bedrijf diensten verleent in een bepaald gebied kan je hier de servicegebieden invullen. Dit kan je doen als je een fysiek adres hebt ingevuld, maar ook wanneer je geen fysiek adres hebt ingevuld. Het servicegebied kan je instellen op basis van plaats, postcode of een andere soort gebied waarin je jouw diensten aanbiedt.

Openingstijden

Geef hierin de normale openingstijden van je bedrijf op. Ben je op feestdagen gesloten of heb je dan aangepaste openingstijden? Dan kan je dit vervolgens invullen bij afwijkende openingstijden, zodat je deze niet steeds hoeft te wijzigen.

Wanneer de openingstijden zijn ingevuld wordt de optie geboden om ’’meer openingstijden’’ in te vullen. Hier kunnen openingstijden voor specifieke services worden benoemd, zoals bijvoorbeeld voor ‘’bezorgen’’, ‘’afhalen’’, ‘’drive-through’’ of ‘’buiten afhalen’’.

Telefoonnummer

Naast het primaire telefoonnummer dat wordt ingevuld kunnen nog maximaal twee andere telefoonnummers worden toegevoegd.

Website

Geef hier de website van jouw organisatie op. Afhankelijk van de opgegeven bedrijfscategorie kan het zijn dat je nog de mogelijkheid tot het toevoegen van aanvullende URL’s te zien krijgt. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je de mogelijkheid te zien krijgt om een URL voor online bestellingen, een menu, reserveringen en afspraken toe te voegen. Het is hierbij wel belangrijk dat deze links naar de eigen website verwijzen en niet naar een website van derden.

Kenmerken

Dit onderdeel geeft klanten meer informatie over jouw bedrijf. Het is mogelijk om hier feitelijke kenmerken aan toe te voegen zoals bijvoorbeeld ‘’wifi’’, ‘’terras’’, ‘’speelhoek’’ etc. Door middel van deze kenmerken kun je jouw GMB profiel onderscheiden van die van je concurrenten. Ook is het mogelijk om hier ‘’afhaal’’ aan toe te voegen, wanneer het bijvoorbeeld mogelijk is om eten af te halen. Ook wanneer je dit tijdelijk aanbied, door corona is het belangrijk dat je dit toevoegt aan je GMB profiel, zodat je klanten op de hoogte zijn van de nieuwe service. Lees hier meer SEO tips betreft de coronamaatregelen.

Foto’s

Door middel van je Google Bedrijfsprofiel vermelding wil je een zo goed mogelijk beeld van je organisatie geven. Foto’s zijn een krachtig middel om dit te doen. Er wordt dan ook vaker geklikt op ‘’route’’ en doorgeklikt naar de website wanneer er foto’s aan een GMB bedrijfsvermelding zijn toegevoegd.

Je kunt verschillende soorten foto’s toevoegen, zoals een profielfoto, het logo van het bedrijf, een omslagfoto voor je Google Bedrijfsprofiel account en aanvullende foto’s. Probeer door middel van de foto’s de unieke kenmerken van je bedrijf te benadrukken. Kies daarom niet het logo van het bedrijf als profielfoto. Kies in plaats daarvan voor een andere aantrekkelijke en relevante foto die duidelijk aangeeft waar jouw bedrijf voor staat en wat het levert.

Foto’s moeten minimaal 720 x720 px zijn en mogen enkel een .jpg of .png bestand zijn.

Van het bedrijf

Hierin kan je een korte omschrijving (maximaal 750 tekens) van je bedrijf geven. Leg hierin uit welk product of welke dienst je aanbiedt. Omschrijf hierin hoe je je onderscheidt van andere bedrijven. Beschrijf in dit stuk enkel de organisatie en benoem geen promoties, prijzen of aanbiedingen. Neem bovendien geen URL’s of HTML code op. Probeer in deze tekst belangrijke zoekwoorden mee te nemen. Niet alleen de klant gebruikt deze informatie om te achterhalen wat jouw bedrijf precies doet, maar ook Google gebruikt deze informatie.

Openingsdatum

Wanneer je bedrijf nog niet geopend is dan kun je een openingsdatum invullen. Enkel het jaar en de maand van de openingsdatum zijn vereist. Deze datum mag tot maximaal een jaar in de toekomst liggen. De bedrijfsvermelding wordt echter pas 90 dagen voor de opening getoond in Google.

Meerdere locaties in één keer uploaden

Zoals je ziet wordt er aardig wat informatie per locatie gevraagd. Wanneer je meer dan 10 locaties in een keer wilt uploaden in Google Bedrijfsprofiel dan kan je dit eenvoudig doen middels een Bulk upload. Hierbij vul je een gestandaardiseerd template in en importeer je deze vervolgens. Het template kan je vinden in Google Bedrijfsprofiel door op ‘’Bedrijf toevoegen’’ te klikken en vervolgens te kiezen voor ‘’Bedrijf importeren’’. Je kan vervolgens een template downloaden, een voorbeeldspreadsheet downloaden en het ingevulde document uploaden.

Wanneer je de spreadsheet hebt gedownload zijn de locaties zichtbaar in het overzicht van Google Bedrijfsprofiel, net zoals wanneer je zelf een locatie aanmaakt.

 

usp2

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Het kost tijd maar dan heb je ook wat!

Het optimaliseren van je Google Bedrijfsprofiel kost je dus wel wat tijd. Maar het is deze tijd zeker waard! Het optimaliseren van je GMB profiel kan je namelijk beter vindbaar maken in Google, waardoor je meer verkeer naar je website trekt. Bovendien is het een eenmalige handeling. Wanneer de informatie eenmaal goed staat hoef je er (wanneer er niets wijzigt) niet meer naar om te kijken. Naast het optimaliseren van de bedrijfsinformatie kun je je Google Bedrijfsprofiel ook verbeteren door andere acties. Dit leggen we je verder uit in het volgende én laatste artikel van onze blogreeks over Google Bedrijfsprofiel. Houdt de blog dus goed in de gaten!

leadrs_cardsv2

Wat zijn jouw ambities?
Neem vrijblijvend contact op!

Solliciteer direct

"*" geeft vereiste velden aan

Toegestane bestandstypen: docx, doc, txt, pdf, jpg, png, Max. bestandsgrootte: 10 MB.

Plan een vrijblijvend gesprek

Benieuwd naar welke aanpak past bij jouw vraagstuk? Met slechts 5 vragen, kunnen we jou een passend voorstel doen!

dafsdf