Spring naar content

BJ Fogg model voor de optimale campagnestrategie

Campagnes worden vaak opgezet vanuit de behoeftes van een bedrijf. Hierbij wordt de behoefte van de klant nog wel eens vergeten. Echter trek je een potentiële klant niet zo maar over de streep. Ga maar eens na hoe dit is bij jezelf wanneer je een product koopt. Bij de aankoop van een product, en zeker bij een duurder product, ga je niet zo maar over tot een conversie. Het BJ Fogg model helpt je om je beter in de klant te verplaatsen en om te achterhalen wat de klant over laat gaan tot een conversie. In deze blog leggen we je niet alleen uit wat het BJ Fogg model is, maar ook hoe je dit inzet in jouw campagnestrategie.

Wat is het BJ Fogg model?

Het BJ Fogg model gaat ervanuit dat gedrag tot stand komt wanneer motivatie, mogelijkheid en een trigger samenkomen.

  • Motivatie: Dit verwijst naar de mate waarin iemand gemotiveerd is om een bepaalde handeling uit te voeren.
  • Mogelijkheid: Dit betreft de mate waarin iemand zich in staat acht om een bepaalde handeling uit te voeren.
  • Trigger: Dit is een stimulus dat de aandacht trekt.

Waar gaat het vaak fout bij campagnestrategieën?

  • Men gaat ervan uit dat iemand altijd gemotiveerd is: Niet op ieder moment van de dag is iemand in de gelegenheid of gemotiveerd om bepaald gedrag uit te voeren. Wanneer je iemand op het verkeerde moment benaderd of op de verkeerde CTA stuurt dan zal iemand niet over gaan tot een conversie.
  • Call-To-Action is te moeilijk: Wanneer een CTA te moeilijk is dan haakt iemand meteen af. Denk bijvoorbeeld aan een groot formulier waarin om zaken wordt gevraagd die iemand niet weet te noemen of om zaken die iemand niet bij de hand heeft. Vraag je altijd af of je alles ook écht meteen van de klant moet weten.
  • De Call-To-Action is gericht op iets waar iemand niet gemotiveerd tot is: Wanneer de CTA stuurt op een brochure-aanvraag maar iemand wilt gewoon een aankoop doen of vice versa dan haakt iemand hierop af. Vraag je dus altijd af wat de intentie is van iemand die op jouw landingspagina komt.
  • Iemand wordt niet getriggerd: Het kan wel zo zijn dat iemand gemotiveerd is en de mogelijkheid heeft, maar dat een advertentie niet opvalt tussen de vele uitingen die iemand ziet op een dag.

Hoe kun je het BJ Fogg model toepassen in een campagnestrategie?

Je kunt door middel van het gebruik van stappen in je campagnestrategie de motivatie vergroten, waardoor je steeds ‘moeilijkere’ dingen kunt vragen van een klant. Hieronder lichten we iedere stap toe en geven we een voorbeeld van hoe je dit in zou kunnen zetten.

Stap 1: Makkelijk, lage motivatie

Speel in je campagnestrategie in op iets dat triggert, waarbij iemand weinig motivatie nodig heeft en wat makkelijk is om te doen.

Voorbeeld

Denk hierbij aan een social media advertentie met een simpele vraag die iemand triggert, bijvoorbeeld ‘Wat vind jij belangrijk in je baan?’, ‘Wil jij kans maken op een gratis cadeau?’ of ‘Wil jij de grootste kansen voor jouw bedrijf inzichtelijk maken?’. Dit met als doel dat iemand doorklikt op de advertentie.

Stap 2: Iets moeilijker, iets meer motivatie

De mensen die hun gegevens hebben achtergelaten in stap 1 kan je vervolgens benaderen met de vraag om het profiel te verrijken. Zo kan je in stap 3 op de juiste zaken inspelen. Deze actie moet niet te veel moeite kosten en niet te veel motivatie vragen.

Voorbeeld

Bijvoorbeeld een landingspagina waar een aantal simpele vragen worden gesteld, zoals ‘In welke sector ben je werkzaam?’, In welke functie ben je geïnteresseerd?’ of ‘Wat vind jij belangrijk in een autoverzekering?’. Hier vragen we nog niet om gegevens.

Vervolgens wordt iemand doorgestuurd naar een pagina die dynamisch is opgebouwd. Dit betekent dat de landingspagina is opgebouwd uit blokken die wel of niet getoond worden op basis van de antwoorden die iemand eerder heeft gegeven. Hier sturen we vervolgens op een laagdrempelige conversie, zoals het aanvragen van een whitepaper.

Stap 3: Moeilijk, veel motivatie

Doordat iemand in stap 1 en 2 al heeft aangegeven wat deze persoon belangrijk vindt kan je de juiste triggers en motivatoren bieden om iemand over te laten gaan tot het gewenste gedrag.

Voorbeeld

Iemand die in stap 2 zijn gegevens heeft achtergelaten voor de laagdrempelige conversie (bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper) wordt vervolgens door middel van e-mailmarketing benaderd om over te gaan tot een het gewenste gedrag, bijvoorbeeld het afnemen van een dienst. In de e-mail worden de antwoorden die iemand heeft gegeven in de vragen verwerkt, zodat de e-mail exact aansluit bij de behoeften van de klant.

Het proces tot meer conversies

Het is dus niet alleen belangrijk dat er een trigger en de mogelijkheid wordt geboden om gedrag te stimuleren, maar ook zeker om iemand gemotiveerd te krijgen. Bedenk je hierin goed of dat iemand meteen overtuigd kan worden óf dat je iemand moet meenemen in dit proces. Als je dit op de juiste manier doet zal dit zorgen voor het gewenste gedrag bij de bezoeker en dus meer conversies!

usp2

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Wil je hulp bij het inzetten van het BJ Fogg model voor jouw campagnestrategie?

  • Inspelen op de behoefte van een klant
  • Profielverrijking
  • Meer conversies door een persoonlijk proces
leadrs_cardsv2

Wat zijn jouw ambities?
Neem vrijblijvend contact op!

Solliciteer direct

"*" geeft vereiste velden aan

Toegestane bestandstypen: docx, doc, txt, pdf, jpg, png, Max. bestandsgrootte: 10 MB.

Plan een vrijblijvend gesprek

Benieuwd naar welke aanpak past bij jouw vraagstuk? Met slechts 5 vragen, kunnen we jou een passend voorstel doen!

dafsdf