Als bedrijf wil je natuurlijk snel leads genereren. Dit is heel begrijpelijk. Een krachtig middel om snel leads te genereren zijn betaalde kanalen zoals SEA en Social media. Op deze manier ontstaat echter een korte termijnstrategie, omdat je erg afhankelijk bent van betaalde kanalen. Betaal je namelijk niet meer voor deze kanalen dan zal er geen verkeer zijn en dus zullen er geen leads meer binnenkomen. Betekent dit dat je niets meer met betaalde kanalen moet doen? Zeker niet! Op deze pagina leggen we je uit hoe het zit.
De uitdaging
Veel bedrijven zijn afhankelijk van betaalde kanalen
Bij bedrijven die nauwelijks tot niets met organische kanalen doen zien we dat ongeveer de helft van het verkeer afkomstig is van betaalde kanalen, zoals SEA, Social Media, Display of E-mail. Daarnaast zien we vaak dat het organische, onbetaalde, verkeer dat binnenkomt grotendeels binnenkomt op zoektermen i.c.m. de bedrijfsnaam. Hiervoor moet al een zekere naamsbekendheid zijn gecreëerd die vaak gegenereerd wordt door betaalde kanalen. Verder zien we dat direct verkeer vaak ook terugkerend verkeer is van mensen die al eerder op je website zijn geweest vanuit een campagne.
Kortom, de afhankelijkheid van betaalde kanalen zal in werkelijkheid nóg hoger liggen.
Waarom is dit een probleem?
- Geen leads wanneer je stopt met adverteren: Wanneer je stopt met adverteren mis je meteen een enorm gedeelte van je verkeer en daardoor ook leads.
- Betalen voor leads: Je betaalt voor de leads die je binnenhaalt, waardoor de winst die je behaalt op jouw product of dienst minder groot is. Hoe meer concurrentie dat je bovendien krijgt op een bepaald product, hoe meer dat je gaat betalen en hoe kleiner dat je winst wordt.
- Korte termijnstrategie: Online advertenties zijn tijdelijk van aard. Ze worden vertoond wanneer je betaalt. Betaal je echter niet meer dan ben je ook niet meer zichtbaar. Zo bouw je dus niet aan een langetermijnstrategie.
De oplossing
Hoe kan je de afhankelijkheid van betaalde marketingkanalen verminderen
Wanneer je minder afhankelijk wilt worden van betaalde marketingkanalen zal je moeten inzetten op de ’gratis’ marketingkanalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan posts vanuit jouw social media kanaal, maar ook zeker aan SEO. Vooral SEO is erg interessant wanneer je wilt bouwen aan een lange termijnstrategie.
Waarom SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel het optimaliseren van een website om beter gevonden te worden in zoekmachines, zoals Google. Dit is interessant omdat een zoekmachine vaak het begin is van een klantreis. Wanneer iemand op zoek is naar een product of dienst, maar ook wanneer iemand meer wilt weten over een bepaald onderwerp, dan zal diegene gaan zoeken in een zoekmachine.
Waar jij wordt vertoond in een zoekmachine is afhankelijk van veel verschillende factoren, die we kunnen onderverdelen in techniek en tekst. Het kanaal SEO richt zich op het optimaliseren van deze elementen om zo op een goede positie te worden vertoond in zoekmachines. Een goede positie is belangrijk omdat dit er onder andere voor zorgt dat mensen door klikken naar je website. En jij dus meer ‘gratis’ verkeer naar je website trekt.
SEO voor het genereren van leads
- Eenmalige investering waar je rendement uit blijft halen: Bij betaalde kanalen spreek je voor over een CPL, een gemiddelde prijs die je betaald voor een lead. Bij SEO werkt dit echter anders. Je doet namelijk een investering voor een optimalisatie, maar dit blijft zichzelf terugverdienen. Hierdoor wordt je CPL met iedere lead die je binnenhaalt kleiner en kleiner.
- Grotere vijver om in te vissen: Wanneer je betaalt voor het verkeer naar je website dan wil je natuurlijk sturen op zo relevant mogelijk verkeer. Bij SEO ligt dit anders. Uiteraard wil je je in het begin focussen op de termen met het meest relevante verkeer. Echter draagt vindbaarheid op termen die specifieker zijn ook bij aan je vindbaarheid op termen met het meest relevante verkeer. Je zult je hierdoor richten op meer termen, waardoor de vijver waarin je aan het vissen bent groter wordt.
- Langetermijn strategie: Doordat je je investering vanzelf terugverdient en de funnel naar je website steeds meer verbreedt, bouw je aan een duurzame lange termijnstrategie.
Plan van aanpak
Hoe pak je dit aan?
Zoals gezegd is SEO een wisselwerking van techniek en content. Wanneer je aan de slag wilt gaan met het optimaliseren van je website voor SEO zijn er twee belangrijke startpunten; de SEO scan en het opstellen van een contentstrategie:
- SEO scan: De SEO scan brengt in kaart hoe jouw website presteert op basis van de technische richtlijnen van Google. Dit biedt jou de handvaten om jouw website hiervoor te optimaliseren.
- Contentstrategie: Tijdens de contentstrategie brengen we alle fases van het aankoopproces in kaart. Vervolgens wordt er per fase gekeken naar de zoekvolumes op woorden die in deze fase thuis horen. Zo wordt achterhaald wat interessante zoekwoorden zijn en wat niet. Wanneer dit inzichtelijk is kan worden bepaald of pagina’s geoptimaliseerd moeten worden op belangrijke zoekwoorden of dat er nieuwe pagina’s toegevoegd moeten worden. Ook brengen wij de structuur van de website in kaart om tot een totaal plan te komen waarbij ook de structuur van de website aansluit op de content.
Overweging
Betekent dit dat ik niets meer met betaalde kanalen hoef te doen?
Wanneer je aan de slag gaat met SEO, betekent dit echter niet dat je niets meer met betaalde kanalen hoeft te doen. Dit omdat het een het ander niet vervangt. Voor het maximale resultaat heb je namelijk een wisselwerking van beide nodig.
Hoe beïnvloeden betaalde kanalen SEO
- SEO en SEA versterken elkaar: Bij veel zoekopdrachten worden er eerst advertenties getoond. Sommige mensen zijn geneigd om hier meteen op te klikken, anderen juist weer niet. Uit eigen onderzoek is gebleken dat zichtbaarheid in de advertenties én organische zoekresultaten zorgt voor maximaal resultaat.
- Behoefte creëren door middel van campagnes: Om iemand via SEO naar je website te trekken zal iemand altijd een zoekopdracht moeten uitvoeren. Maar soms is iemand nog helemaal niet op zoek. Een social media of display campagne is dan een krachtige manier om bewustwording van een behoefte bij iemand te creëren en om mensen te informeren, inspireren en te overtuigen. Doordat men nog niet zoekt op een bepaald product betekent namelijk niet dat iemand geen klant kan worden.
Hoe beïnvloed SEO betaalde kanalen?
- Funnelverbreding voor betaalde kanalen: Doordat je met je contentstrategie content maakt voor alle fases van het aankoopproces worden er ook meer invalshoeken voor advertenties gecreëerd. De funnel voor betaalde kanalen wordt op deze manier ook verbreed.
- Effectiever inzetten van budget: Doordat de landingspagina’s beter aansluiten bij de behoeften van de klant en de website meer relevante content bevat zal ook het conversiepercentage verhoogd worden waardoor je meer rendement haalt uit je advertentiekosten.
Advertenties en SEO als gouden combinatie om het online marketingspel te winnen
Kortom, het is niet slecht om te adverteren. Sterker nog, het kan jouw marketingresultaten juist naar een hoger plan tillen. Echter zal daarnaast ook gebouwd moeten worden aan een duurzame basis, door jouw website te optimaliseren voor SEO. ’SEO is de basis, en advertenties zijn de boosters die je nodig hebt om nog verder te komen in het spel van online marketing.
Benieuwd naar de mogelijkheden?
Wil jij alles uit betaald én organisch verkeer halen?
Plan een gesprek!
- Verbreding van de vijver waarin je vist.
- Minder afhankelijkheid van betaalde kanalen.
- Meer leads voor minder kosten