Inmiddels werken we alweer een aantal maanden met RSA en in dit artikel combineren we graag nieuwe insights vanuit onze ervaringen én de expert sessies bij Google.
Wat is RSA en hoe werkt het?
Het opzetten van responsieve zoekadvertenties zit net iets anders in elkaar dan uitgebreide tekstadvertenties. Dit komt omdat je geen complete advertentieteksten maakt maar onderdelen voor advertentieteksten. Op basis van de aangeleverde onderdelen gaat het systeem van Google een advertentietekst opzetten die de juiste boodschap aan de juiste persoon laat zien. Dit doet het systeem op basis van machine learning.
Om de machine van Google optimaal te laten presteren is het van belang om de juiste input aan te leveren. Je advertenties zijn zo goed als de onderdelen die je aanlevert. Het volgende voorbeeld laat dat duidelijk zien:
De bovenstaande drie personen zoeken in Google naar precies hetzelfde, maar met totaal verschillende intenties.
Met uitgebreide advertentieteksten kunnen we algemene advertentieteksten testen, maar nooit de juiste boodschap, aan de juiste persoon, op het juiste moment kunnen laten zien omdat we niet realtime weten wie wanneer zoekt. Diana zal in dit geval weinig interesse hebben in een spa of een zwembad maar zal voor haar bedrijf vooral op zoek zijn naar een hotel met ruimte voor werkoverleggen en met een wifi verbinding. Met RSA kunnen we onderdelen aanleveren die voor elk van deze personen interessant kunnen zijn. Zo zouden we de volgende koppen aan kunnen leveren:
• Hotel met werkruimte (Diana)
• Familie vriendelijk hotel (Charlie)
• Luxe dineren in hotel (Sally)
Het systeem laat dan vervolgens de juiste boodschap zien aan de juiste persoon.
Goede responsieve zoekadvertenties opzetten
Om tot responsieve advertenties te komen is het van belang in kaart te brengen wie je doelgroepen zijn. Met deze informatie kun je de onderdelen voor de responsieve zoekadvertenties gaan bedenken en opzetten. Deze doelgroep data kan onder andere worden gehaald uit Google Analytics en Google Ads.
De doelgroep data die we hebben gevonden kunnen we verder uitwerken. Dit door middel van het onderstaande model waarin we in kaart brengen waar personen tegenaan lopen (Pains), waar zij waarde aan hechten (Gains) en waarom zij iets doen (Jobs). In dit voorbeeld is dat gedaan voor personen die een hotel willen boeken.
We willen verschillende aspecten testen en stellen bij de start een aantal pains, gains en jobs vast, deze onderdelen stellen we bij a.d.h.v. advertentie- en website analyses. Zo gaan we er in het bovenstaand schema vanuit dat de zakelijke reiziger een druk schema heeft en op zoek is naar een hotel met een centrale ligging niet ver van het vliegveld. Dit kunnen we vertalen naar onze advertentie onderdelen. Zo kunnen we benoemen dat hij online in kan checken en dat hij niet bij een balie hoeft te wachten. Daarnaast kunnen we in één van de koppen de tekst toevoegen: “Centraal gelegen Hotel”. Voor de fitnessfanaten schrijven we een kop die benadrukt dat er een fitnesszaal aanwezig is binnen het hotel.
Met RSA krijgen we de kans om advertentieteksten persoonlijker te maken voor specifieke doelgroepen die op zoek zijn naar hetzelfde product of dienst maar waarde hechten aan verschillende zaken.
Responsieve zoekadvertenties do’s & don’ts
Voor je begint met het opzetten van RSA hebben wij nog een aantal praktische tips:
Do’s
• Voeg minimaal 5 koppen toe
• Laat 2 a 3 koppen aansluiten op je zoekwoorden
• Voeg minimaal 2 beschrijvingsregels toe
Dont’s
• Laat de koppen niet te veel op elkaar lijken. Synoniemen gebruiken wordt afgeraden.
Aan de slag
Wij zijn super enthousiast over deze aanpak voor responsieve zoekadvertenties en we gaan dit verder testen bij onze klanten. Wil je meer weten over responsieve zoekadvertenties en wat dit voor jouw campagne kan betekenen, neem dan contact met ons op!
Wil jij checken of de kwaliteit van jouw campagnes ten opzichte van de concurrentie nog goed is? Met de SEA scan krijg je inzicht in de kwaliteit van je Google Ads campagnes en breng je je verbeterkansen in kaart. Lees meer over onze SEA scan.