Stel je voor: je gaat een rondje hardlopen met een rugzak. Hoe zwaarder deze rugzak, des te trager je zult zijn. Dit geldt ook voor een website; hoe zwaarder een website, hoe trager de website zal zijn. En zoals je zelf uit ervaring zal weten: hoe trager een website, hoe slechter de gebruiksvriendelijkheid en hoe kleiner de kans dat jij daadwerkelijk over gaat tot een aankoop.
Daarom dat websitesnelheid een belangrijke factor van Google is om te bepalen op welke positie jouw website wordt getoond. Daarnaast neemt Google je websitesnelheid ook mee in het beoordelen van jouw advertenties. Wanneer je website te traag is kunnen advertenties worden afgekeurd. Samengevat: het is tijd dat je website wat gewicht gaat verliezen! Dit kun je onder andere doen door het gebruik van WebP afbeeldingen. In dit artikel vertellen we je wat WebP afbeeldingen zijn en hoe je ze kunt gebruiken.
Wat zijn WebP afbeeldingen?
WebP is een bestandsformaat voor afbeeldingen gecreëerd door Google met het oog op snelheidsoptimalisatie. Het is ontwikkeld als een alternatief voor .jpeg, .png en .gif bestanden. Een alternatief dat een stuk kleiner is dan de originele bestandstypen, met als doel om je website sneller te maken.
Wat zijn de voordelen van WebP afbeeldingen?
- Afbeeldingen zijn in de meeste gevallen verantwoordelijk voor ongeveer 50% van het ‘gewicht’ van een website. Door gebruik te maken van WebP afbeeldingen kun je afbeeldingen creëren die zo’n 26% kleiner zijn dan .png bestanden en 25 tot 34% kleiner zijn dan .jpeg bestanden. Dit terwijl de afbeeldingen dezelfde kwaliteit behouden.
- Het gewicht van je website heeft een grote invloed op de snelheid van je website. Zoals eerder benoemd, is je websitesnelheid een van de belangrijkste ranking factoren van Google. Door het gebruik van WebP afbeeldingen verklein je de grootte van je website, waardoor je website een stuk sneller zal functioneren.
- Verder heeft de snelheid van je website ook invloed op het gedrag van je bezoekers. Wanneer een website traag is dan is de kans groot dat je weg klikt en verder zoekt naar een website die je vraag wel snel beantwoord. De kans tot conversie is op een trage website dan ook een stuk kleiner dan op een website die wel snel werkt.
- WebP afbeeldingen kunnen niet alleen ingezet worden voor normale statische afbeeldingen, maar ook voor animaties (.gif) en afbeeldingen met een transparante achtergrond (.png). Hierdoor hoef je je nooit meer af te vragen welk bestandstype het beste is om te gebruiken.
Hoe kun je WebP afbeeldingen gebruiken?
Je kan je afbeeldingen makkelijk omzetten naar WebP afbeeldingen door middel van een converter. Deze zet jouw .jpeg, .png of .gif afbeelding eenvoudig en snel om naar een WebP afbeelding. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de volgende gratis converters: JPEG > WebP, GIF > WebP, PNG > WebP. Vervolgens kan je deze afbeelding uploaden in het CMS van je website.
Wordt WebP door alle browsers ondersteund?
Op dit moment worden WebP afbeeldingen ondersteund door vrijwel alle moderne webbrowsers. Wanneer iemand een pagina met WebP afbeeldingen opent in een te oude browser, zullen deze afbeeldingen niet worden getoond. Het is dus interessant om te kijken hoeveel van je gebruikers verouderde browsers gebruiken. In de meeste gevallen zullen je gebruikers over een browser beschikken die modern genoeg is om de afbeeldingen wel te laden. Apple heeft namelijk recent ook ondersteuning voor het format ingebouwd in Safari. Dit was voor kort nog niet zo.
Wat is het effect van WebP afbeeldingen?
Door gebruik te maken van WebP afbeeldingen vergroot je de laadsnelheid van pagina’s. Hierdoor scoor je beter op de Core Web Vitals, een update van Google waarbij de laadsnelheid en stabiliteit van een pagina een nieuwe rankingsfactor is geworden. Daarnaast zorgt een snel geladen website voor een hoger conversiepercentage. Zo voorkom je dus dat je klanten afhaken!