Dit is waarom ook jij aandacht moet besteden aan SEO op je social kanalen.
Gen Z gebruikt steeds vaker social media apps zoals Instagram en TikTok voor hun zoekopdrachten. In bepaalde branches is het zoekvolume zelfs hoger op TikTok en YouTube dan op Google. Vooral automotive, fashion & beauty, travel en zelfs gezondheidszorg hebben hoge zoekvolumes binnen deze apps. In andere branches blijft Google domineren, maar er is een verschuiving gaande in het zoekgedrag (en niet alleen van gen Z!). We kunnen er niet omheen, social search wordt alsmaar belangrijker en traditionele SEO zal plaats moeten maken voor een multi channel strategie. In deze blog nemen we je mee in de ontwikkelingen en vertel ik je hoe jij hier als bedrijf op kan inspelen.
Wist je bijvoorbeeld dat:
- 14,3 miljoen Nederlanders gebruik maken van social media;
- We gemiddeld genomen bijna 2 uren per dag aan social media besteden
- 31% van de consumenten social media gebruikt voor de antwoorden op hun vragen
- 40% van Gen-Z zoekt liever op TikTok of Instagram dan op Google
Waarom zien we social search steeds populairder worden?
Ten eerste geeft social search visuele en actuele beelden. Consumenten willen tegenwoordig ‘social proof’ (bewijs dat iets écht werkt, bevestigd door een andere consument). Op apps zoals TikTok vind je naast de eigen content van bedrijven ook ontzettend veel content van andere consumenten die bijvoorbeeld een product reviewen. Dit geeft extra vertrouwen voor het doen van een aankoop. Daarnaast is de content op deze apps makkelijk te verteren. Ze bieden korte inhoud, ideaal voor de steeds kortere aandachtsspanne van gebruikers.
Voorbeeld: automotive
Waar het vroeger ondenkbaar was om een auto online te kopen zien we de markt verschuiven. TikTok wordt een steeds populairder kanaal voor gebruikers die hoog in de aankoop funnel zitten. Social bureau Rise at Seven deed in 2023 onderzoek naar het zoekvolume op veelgezochte termen rondom automotive en ook hier is terug te zien hoe groot de verschillen in zoekvolumes kunnen zijn.
Interessant, maar hoe zet ik dan een Social Search strategie op?
Werk eerst aan een algemene social strategie. Wat wil je bereiken met jouw content? Voor wie wil je dat de content vindbaar is? Zodra je een gerichte contentstrategie hebt kun je aan de slag met het optimaliseren voor Social Search. Een eerste stap hierin is het doen van een zoekwoordonderzoek. Via een keywordtool kun je zoekvolumes in kaart brengen, zowel van Google als op diverse social kanalen. Ga daarnaast eens op zoek in de app zelf. Typ bijvoorbeeld in “online marketing” en TikTok vult dit vanzelf aan met potentiële zoekopdrachten. Maar waar laat je deze nu terug komen in je social content? Ik zet de belangrijkste tips voor TikTok en Instagram op een rijtje.
TikTok
- Benoem de zoekwoorden hardop in je video’s. TikTok verkiest video’s waarin zoekwoorden hardop worden uitgesproken boven video’s waarin dit niet het geval is.
- Voeg zoekwoorden toe aan je video’s: Voeg deze toe in de titel van je video en in de beschrijving. Vermeld daarnaast belangrijke zoekwoorden in de tekst van je video. Maak je bijvoorbeeld een TikTok over tuinmeubeltrends? Zorg dan dat het woord tuinmeubeltrends ook zichtbaar is op je video zelf.
- Optimaliseer je profiel bio: Omschrijf enkele zoekwoorden in je profiel bio. Door hier te omschrijven wat voor type content je maakt weten niet alleen kijkers wat ze kunnen verwachten, maar kun je ook worden gevonden in de zoekbalk.
- Hashtags: Ook op TikTok kun je gebruik maken van hashtags. Deze zorgen ervoor dat deze onderwerpen klikbaar zijn in je titel of beschrijving, en vindbaar zijn tijdens het zoeken.
- Optimaliseer je profielbio: Omschrijf enkele zoekwoorden in je profiel bio. Door hier te omschrijven wat voor type content je maakt weten niet alleen kijkers wat ze kunnen verwachten, maar kun je ook worden gevonden in de zoekbalk.
- Optimaliseer je gebruikersnaam: In zowel de gebruikersnaam als de naam die zichtbaar is op je profiel kun je iets plaatsen waarop je gevonden wilt worden. Een voorbeeld hiervan is @amesautobedrijf “Ames Autobedrijf”. Het is meteen duidelijk dat het om een autobedrijf gaat en zodra zoekt op op ‘auto’ of ‘autobedrijf’ kunnen zij worden gevonden.
- Maak gebruik van alt-tekst: Instagram heeft een optie om alt-tekst toe te voegen aan een foto. Dit maakt je content toegankelijk voor gebruikers met een visuele beperking. Daarnaast biedt het een extra mogelijkheid om je zoekwoorden kwijt te kunnen.
- Gebruik zoekwoorden in je caption: Voeg zoekwoorden toe in de beschrijving van je foto of video. Let wel op dat je de zoekwoorden op een natuurlijke manier terug laat komen. Je ziet geregel dat mensen hun zoekwoorden opsommen in de beschrijving maar het is niet bekend of dit tot negatieve resultaten kan leiden.
Kort samengevat biedt Social Search enorm veel kansen voor veel bedrijven. Het is dan ook zeker iets waar je als bedrijf aandacht aan zal moeten gaan besteden.