Waar moet ik nu beginnen met conversietesten? Gebruik het PIE framework!

Een lastig vraagstuk bij het bepalen van conversietesten is, waar begin ik met testen? Waarmee kan ik het snelste, beste en meeste resultaat behalen? Je kunt natuurlijk alle pagina’s tegelijk testen, maar het is aan te raden om eerst te bepalen welke pagina’s het belangrijkste zijn voor je klant. Hiervoor had Chris Goward tijdens het Conversion Hotel congres zeer waardevolle input. Dit kun je namelijk doen door de pagina’s te beoordelen o.b.v. het zogenaamde PIE framework.

Chris Goward Pie framework

3 criteria (PIE) voor het prioriteren van pagina’s

Om te bepalen welke testen je nu gaat uitvoeren op welke pagina’s en in welke volgorde zijn er 3 criteria te onderscheiden:

1. Potential (potentie): hoeveel verbetering is mogelijk op de pagina’s? Bepaal welke pagina’s de meeste potentie hebben voor verbetering. Kijk hiervoor naar je data in Google Analytics, klantdata en maak een heuristische analyse van mogelijke scenario’s.

2. Importance (belang): hoe waardevol is het verkeer naar de pagina’s? De belangrijkste pagina’s zijn de pagina’s met het hoogste volume en het waardevolste verkeer. Je kunt pagina’s hebben die heel slecht presteren, maar wanneer deze pagina’s geen significant volume hebben of niet erg waardevol zijn voor de klant, dan hoeven deze ook niet hoog op de prioriteitenlijst voor testen te komen.

3. Ease (gemak): hoe moeilijk is het om een test in te stellen voor een pagina? Naast bovenstaande 2 criteria die echt over de pagina’s inhoudelijk gaan, moet je er ook rekening mee houden hoe lastig het eventueel is om een test in te stellen voor een pagina. Hierbij moet je denken aan zowel de technische implementatie als de invloed die het op de organisatie kan hebben. Licht de klant dus ook altijd in over je plannen. Hoe minder tijd je nodig hebt om het in te richten, hoe beter.

Wanneer je vervolgens alle potentiële testpagina’s een score geeft o.b.v. bovenstaande criteria kun je heel eenvoudig de belangrijkste pagina’s bepalen:

Pie framework van Chris Goward Potential Importance Ease

Het prioriteren van tests is uniek

Er zijn geen standaard regels op te stellen om te bepalen welke pagina’s het beste zijn om prioriteit aan te geven. Voor elke website is dit anders, afhankelijk van de branche, de concurrentie, je doelstellingen, externe factoren (bijvoorbeeld seizoensinvloeden) en zo zijn er nog veel meer factoren te bedenken. Dit maakt het proces voor elke website uniek en het PIE framework geeft je de juiste handvaten om dit op een zo effectief mogelijke manier in te richten.

Gerelateerde posts
CRO (conversie optimalisatie)