Nog geen ‘Game-over’ voor cookies.

Na vele beloftes van Google is er besloten om cookies van derden tóch niet af te schaffen. Welke koers gaat Google nu varen? Aan het begin van het jaar stond het uitfaseren van de cookies van derden hoog op de agenda van Google. Al snel werd duidelijk dat de plannen van Google geen einddatum kregen, met als (logisch?) gevolg dat onlangs de mededeling van Google kwam dat dit plan van de baan is

Wat is de impact?

Voor vele zal het misschien een opluchting zijn, we kunnen nog blijven meten zoals we gewend zijn. De haast om toe te werken naar een cookieloze toekomst is er niet meer. Of toch wel? We zoomen eerst even in op de eerdere plannen van Google:

  • Google introduceert een ‘nieuwe ervaring’ in Chrome waarmee gebruikers weloverwogen keuzes kunnen maken over hun privacy tijdens het surfen op internet.
  • De Privacy Sandbox moet ervoor zorgen dat er oplossingen beschikbaar komen als ze cookies gaan afbouwen en moet cross-site tracking verminderen. De Privacy Sandbox API’s worden verder ontwikkeld en beschikbaar gesteld als alternatieven.
  • Google bespreekt deze koerswijziging met toezichthouders, waaronder de Britse CMA (Competition and Markets Authority) en ICO (Information Commissioner’s Office). Zij pushen namelijk Google om de sandbox technologie verder te ontwikkelen, zodat cookies kunnen worden verwijderd. Daarnaast willen zij dat de technologie voor iedereen beschikbaar wordt.

Resultaten van de Privacy Sandbox

  • 55% herstel van remarketinguitgaven voor Google Ads.Tijdsbesteding op social media stijgt tijdens coronacrisis met 34% in Nederland.
  • 89% rendement op adverteerdersuitgaven in Google Display Ads.
  • 97% herstel van conversies per dollar in Google Display Ads.

Privacy Sandbox

De Privacy Sandbox moet dus een alternatief zijn voor de third-party cookies die we kennen. Deze methode kunnen adverteerders inzetten om gepersonaliseerde advertenties te tonen.

Best ingewikkeld en het vergt ook best wat kennis om hiermee aan de slag te gaan. In totaal bestaat de Privacy Sandbox uit meerderen onderdelen waar website-ontwikkelaars code voor kunnen schrijven om gebruik te maken van de API.

  • Protected Audience maakt het mogelijk om vertrekkende bezoekers uit je website ook op andere websites je producten te laten zien.
  • Shared Storage geeft websites de mogelijkheid om onverdeelde cross-site-data op te slaan en in te kijken in een veilige omgeving om lekken te voorkomen.
  • Private Aggregation combineert de twee voorgaande API’s om datarapporten op te stellen.
  • Attribution Reporting zorgt ook voor dataverzameling en maakt het mogelijk om interacties met je advertentie te meten.
  • Fenced Frames, deze API maakt het mogelijk om content op een veilige manier in een website te laden en voorkomt dat deze content data met een andere website deelt.

Next level

Om als eerste terug te komen op de nieuwe technieken van Google. Is hier dan een tijdlijn voor? Het antwoord is nee. Google durft het simpelweg niet aan om er een deadline aan te koppelen. Misschien ook wel slim gezien het uitstellen van het Sandbox project.

Kunnen we nu dus blijven meten met third-party cookies?

Het antwoord op deze vraag is zowel ja als nee. Ja, we kunnen voor Google straks nog steeds gebruik blijven van maken van cookies van derden. Maar zal deze data, ondanks de sandbox techniek, compleet zijn? Dat is maar de vraag.

Niet alleen Google is hier mee bezig, maar we hebben ook te maken met veiligere browsers, waaronder Safari. Vergeet ook Meta niet in dit verhaal. Op hun agenda staat om eind Q3 2024 de standaard pixel uit te gaan faseren. Deze zal dan vervangen worden door de conversion API.

Er gebeurt dus veel op privacy en data gebied. Er zijn meerdere oplossingen om je data goed te meten en dat begint bij het op orde hebben van je eigen data. Er is geen one-fits-all methode maar wel een methode die het beste past bij jouw uitdaging. Benieuwd welke oplossing dat is? Wij kijken graag met je mee voor een passend advies!

Stanley_web_0000_Foto 1
Teamleider en SEA & GTM Consultant
Stanley houdt zich bij Leadrs bezig met SEA en schrijft hier ook regelmatig een blogartikel over. In zijn vrije tijd is Stanley vaak te vinden in de sportschool. Daarnaast kan je hem blij maken met etentjes of borrelavonden.
Gerelateerde posts
SEO (zoekmachine optimalisatie)