Benieuwd wat de kwaliteit is van je huidige Google Ads campagnes? Weten of ze nog voldoen aan de laatste updates en innovaties van Google of kun je als marketeer een frisse blik gebruiken, die jou helpt om de prestaties te verbeteren, juist nu tijdens de coronacrisis? Dat doe wij graag met de SEA scan!
Wat is de SEA scan?
De SEA scan is – de naam zegt het al – een uitgebreide scan van jouw campagnes. We beoordelen de campagnes op meer dan 50 factoren die de prestaties én het rendement kunnen beïnvloeden. Want uiteindelijk gaat het niet om hoeveel mensen je bereikt, maar om wat de campagnes daadwerkelijk aan omzet opleveren.
We kijken hierbij naar onder andere deze onderdelen van je account:
- Accountinrichting
- Campagne inrichting
- Zoekwoorden en uitsluitingszoekwoorden
- Advertentieteksten en extensies
- Toepassing van innovaties / automation
- Grootste kansen
De scan wordt opgeleverd als een overzichtsdocument, met indien gewenst een (uitgebreid) adviesrapport, een praktisch werkdocument waarin precies staat waar je mee aan de slag kunt gaan en een toelichting / advies vanuit Leadrs.
Waarom een SEA scan laten doen?
Oké – bovenstaand is wat je krijgt bij een SEA scan. Maar waarom is dit zinvol? Met de SEA scan…
- … krijg je inzicht in of de basis van de SEA zoekcampagnes juist is
- … weet je of de campagnes nog voldoen aan de huidige standaarden van Google
- … krijg je inzicht in welke innovaties (zoals automation) je kunt toepassen
- … weet je waar er nog kansen liggen om het rendement uit je campagnes te verhogen
En dit alles ontvang je in een praktisch overzicht waar je direct mee aan de slag kan.
SEA scan tijdens de coronacrisis
Wanneer de campagnes van jouw bedrijf nog lopen en je bedrijf niet noodgedwongen gesloten is – is het nu, tijdens de coronacrisis, juist een goed moment om aan de slag te gaan met de optimalisatie van de campagnes. Waarom?
Verschillen per branche tijdens de coronacrisis
We zien heel veel verschillen in de resultaten per branche sinds de start van de coronacrisis:
- In branches waar bedrijven deels of helemaal gesloten zijn is de concurrentie bij online campagnes lager waardoor het veel goedkoper is om te adverteren. De kosten per klik zijn hier fors gedaald.
- In branches die nu juist wel actiever dan voorheen zijn, is de concurrentie hoger en ligt de focus op het constant goed inspelen op deze crisis. Immers doet de concurrent dat ook!
- En in branches waar relatief weinig veranderd is wordt de focus gelegd op het optimaliseren van wat er al staat – omdat het vaak lastig is om nu met nieuwe dingen te starten.
In al deze scenario’s is het zinvol om de concurrentie bij of voor te blijven met je campagnes, om je positie nu en/of in de toekomst te verstevigen.
Geen nieuwe innovaties
Een andere reden waarom de SEA scan juist nu een goed idee is, is omdat er momenteel worden door Google geen grote innovaties doorgevoerd worden i.v.m. de crisis. Dit is daarmee het ideale moment om je account helemaal up-to-date te maken zonder dat er direct wéér iets nieuws is.
Corona kansen benutten
Uiteraard heeft de coronacrisis veel negatieve gevolgen. Maar dat betekent niet dat er geen kansen zijn die je nu wellicht laat liggen om er toch een positieve draai aan te geven. De SEA scan maakt die kansen inzichtelijk. Ook denken we graag mee over hoe je online marketing en online campagnes juist nu effectief in kunt zetten.
Wil je meer weten over de SEA Scan?
Op de SEA scan pagina vind je uitgebreide informatie over de scan, voor wie deze geschikt is, wat je kunt verwachten en wat de kosten zijn.