SEO trends 2022: Alles voor de gebruiker

SEO trends 2022: Alles voor de gebruiker

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat maakt het een mooi moment om terug te blikken op 2021 en vooruit te kijken naar 2022. Want wat was het een jaar.. In tegenstelling tot 2020 heeft Google weer een grotere update en wat kleinere updates uitgerold in 2021. En die draaiden vooral om één ding: de ervaring van de gebruiker.

Terugblik op 2021

Wanneer we terugkijken op 2021 dan zien we een grote update vanuit Google, namelijk de Page experience update. Tijdens de Page experience update is Google zich onder andere nog meer gaan focussen op de snelheid, mobielvriendelijkheid en veiligheid van websites. Daarnaast heeft Google op de valreep van 2022 nog de Product review update doorgevoerd. Hierbij worden kwalitatieve reviews met bewijs en links naar vergelijkbare aanbieders meer gewaardeerd door Google.

Beide onderwerpen zijn er dus op gericht om een gebruiker een zo prettig mogelijke ervaring te bieden, zowel op Google als op de landingspagina.

In 2022 nog meer focus op de gebruiker

Wanneer we de trend volgen dan zal de user experience ook een belangrijke pijler van Google worden in 2022. Google heeft zich afgelopen jaar voornamelijk op het gebied van user experience gericht op de snelheid en mobielvriendelijkheid van landingspagina’s. De verwachting is dat er meer aspecten van user experience aan de beurt komen in het nieuwe jaar. Om in 2022 goed te ranken in de SERP van Google is het dus belangrijk om inzicht te hebben in de verschillende aspecten van user experience om je website hierop te optimaliseren.

User experience Honeycomb
  • Valuable: De content moet betekenisvol en waardevol zijn voor een bezoeker.
  • Useful: De website moet origineel zijn en een behoefte vervullen.
  • Usable: Gebruikers moeten de website makkelijk kunnen gebruiken.
  • Findable: Kan iemand op eenvoudige wijze de juiste content vinden en worden er onsite en offsite bronnen gebruikt.
  • Credibility: Gebruikers moeten vertrouwen en geloven wat je ze vertelt.
  • Desirable: Het oproepen van emotie en waardering door verschillende vormen van opmaak.
  • Accesibility: Je content moet voor iedereen beschikbaar zijn, ook voor mensen met een beperking.

We geven je inzicht in wat de verwachtingen voor 2022 zijn op deze onderdelen en we geven je tips waar je op moet letten per onderdeel!

Valuable: Content is nog altijd king

Dit onderdeel stelt dat content waardevol en betekenisvol moet zijn. Goede, uitgebreide artikelen werden de afgelopen jaren al steeds belangrijker, maar dit zal in de aangekondigde MUM update nog belangrijker worden. Met de MUM update is Google in staat om de context rondom de vraag van de gebruiker nog beter te begrijpen. Hiermee gaat Google proberen om vervolgvragen van een gebruiker voor te zijn.

Daarnaast is de verwachting dat Google in 2022 continuous scroll door gaat voeren in de SERP, waarbij de volgende 10 zoekresultaten automatisch worden geladen. Hierbij zal Google zich in de zoekresultaten steeds minder gaan focussen op het antwoord en meer op vragen rondom een onderwerp.

Waar moet je op letten?

  • Keyword clustering: Keyword clustering in het zoekwoordonderzoek zal door de MUM update nog belangrijker geworden. Hierbij cluster je verschillende zoekwoorden op een pagina in plaats van dat overal aparte pagina’s voor worden gemaakt.
  • Cornerstone: Daarnaast is bouwen van een cornerstone rondom een onderwerp nog belangrijker geworden. Een cornerstone gaat kort in op alle mogelijke vragen die iemand kan hebben rondom een onderwerp en linkt door naar uitgebreide artikelen over dat subonderwerp.
  • Goede interne linkstructuur: Ook zal een goede interne linkstructuur nog belangrijker worden. Hierdoor geef je aan Google aan dat je ook na hebt gedacht over andere vragen die iemand heeft rondom dat onderwerp.
  • Meerdere vormen van content: Google zal met de MUM update ook rijkere content gaan delen. Hierdoor wordt het dus ook belangrijk om meer vormen van content te gebruiken op pagina’s dan enkel tekst, zoals bijvoorbeeld afbeeldingen en video’s

Useful: Meer focus op e-commerce in Google

Een website moet een behoefte vervullen. Dit geldt dus ook voor Google. Door corona zagen we een verschuiving van fysieke aankopen naar online aankopen. Waar men steeds vaker bol.com of Amazon gebruikt als zoekmachine wanneer iemand iets wil kopen, wil Google liever het begin van de zoektocht blijven.

Daarom zal Google in het nieuwe jaar nog meer in gaan zetten op de kwaliteit van e-commerce zoekresultaten. Google zal zich waarschijnlijk meer gaan focussen op het tonen van afbeeldingen bij producten. Niet alleen in de traditionele shopping carrousel, maar ook in de vorm van een webshop waarbij je meerdere lagen met producten ziet. Ook zullen reviews en kenmerken van producten meer worden uitgelicht.

Waar moet je op letten?

  • Gestructureerde data: Om jouw producten te kunnen tonen moet Google begrijpen wat ieder onderdeel van je pagina betekent. Om Google hierbij te helpen kan je gebruik maken van gestructureerde data. Dit is een schematische opmaak in de HTML code van je pagina, waarmee je aangeeft wat je in ieder onderdeel beschrijft. Hierdoor kan je bijvoorbeeld aangeven wat de prijs, beschikbaarheid en beoordelingen van een product zijn.

Usability: Zowel wij als Google moet aan de bak

Continuous scroll Google


Een website moet makkelijk te gebruiken zijn. Hierbij wordt gekeken naar de functionele werking van de website, zoals de snelheid. Dit is natuurlijk al een aantal jaar een eigenschap waar Google op aan het sturen is. Maar in maart 2022 zal de Page Experience Update ook voor desktop worden uitgerold. Hierdoor wordt de snelheid van de website nog belangrijker.

Google heeft gekeken naar de usability van de SERP. Ondertussen is er op mobiel al de button ‘Meer laden’ toegevoegd onderaan de SERP. Maar de verwachting is dat Google in 2022 gaat werken met een continuous scroll waarbij niets meer hoeft worden aangeklikt om naar de volgende 10 zoekresultaten te gaan. Dit zal waarschijnlijk een positieve invloed hebben voor de zoekresultaten die nu ranken op pagina 2 en 3. Omdat de stap om hierbij terecht te komen is weggehaald. Daarnaast zal Google verschillende intenties aanstippen en verschillende vormen van content gaan tonen.

Waar moet ik op letten?

  • Websitesnelheid: Zorg ervoor dat je weet wat de snelheid van je website is voor de uitrol. Let hierbij op de LCP, FID en CLS. Wanneer je op deze punten nog onvoldoende scoort, neem dan contact op met je webbouwer om te zien hoe dit verbeterd kan worden.
  • Contentstrategie: Met de continuous scroll zal het nog belangrijker worden dat je verschillende vormen van content biedt, zowel informatieve artikelen, blogs en producten. Een goede contentstrategie is hiervoor belangrijk.

Findability: Gebruik ook externe bronnen

Het onderdeel findability is tweeledig, namelijk: kan iemand de juiste content vinden én worden er interne en externe bronnen gebruikt.

Het beter vindbaar maken van content zagen we afgelopen jaar al terug in de passage ranking update, waarbij Google direct naar een paragraaf op je pagina verwijst. En dat zien we ook weer terug in de MUM update, waarbij Google zich meer op vragen rondom een onderwerp gaat focussen dan enkel op het antwoord.

In het verleden leek het gebruik van externe bronnen zo duidelijk, probeer externe bronnen zo veel mogelijk te mijden. Hierbij is sprake van link juice en verlies van gebruikers omdat men niet meer terugkeert naar jouw website. Met de review update nog op de valreep in 2021, lijkt het erop dat Google links naar externe reviews juist meer gaat waarderen. Ook links naar vergelijkbare producten van andere aanbieders worden meer gewaardeerd. Mogelijk dat de waardering van het gebruik van externe bronnen nog breder zal worden uitgerold in 2022.

Waar moet ik op letten?

  • Interne linkstructuur: Ook voor findability geldt dat je interne linkstructuur een belangrijke rol speelt. Niet alleen binnen een website, maar ook binnen een pagina. Gebruik bij lange teksten bijvoorbeeld ook anchors naar onderdelen lager op de pagina, om content makkelijker vindbaar te maken.
  • Structured data in video’s: Ook in video’s kan je bepaalde fragmenten makkelijker vindbaar maken voor een gebruiker door middel van SeekToAction structured data.
  • Externe links: Gebruik in het geval van reviews ook links naar externe websites. En ga ook eens testen met het vergelijken van producten van andere websites.

Credibility: Andermans mening doet ertoe

Credibility draait volledig om het vertrouwen van de gebruiker. Ze moeten geloven wat je vertelt. Dit komt ook weer terug in de product review update en zal dus niet alleen voor je conversiepercentage, maar ook voor je positie in Google steeds belangrijker worden.

Waar moet je op letten?

Zoekresultaten structured data
  • Bewijs: Probeer zo veel mogelijk bewijs te geven voor een review. Denk hierbij aan afbeeldingen, audio of andere links die iets zeggen over de ervaring met het product.
  • Externe links: Volgens de Google review update wordt het door Google gewaardeerd wanneer je ook links naar andere aanbieders van het product toont.
  • Gestructureerde data: Ook in de SERP kan je al inspelen op dit onderwerp doordat er review sterren bij het zoekresultaat worden getoond. Door het plaatsen van reviews in gestructureerde data verhoog je de kans dat er review sterren worden getoond bij de zoekresultaten.

Desirable: Vertel je verhaal op verschillende manieren

Dit onderwerp gaat over het oproepen van emotie door het bieden van verschillende vormen van content. Dit sluit wederom aan bij de MUM update en continuous scroll die al eerder terug kwamen bij valuable, waarbij het bieden van verschillende vormen van content belangrijker wordt..

Waar moet je op letten?

  • Verschillende contenttypes: Gebruik ook afbeeldingen, video’s, PDF bestanden om het verhaal te ondersteunen.
  • Optimaliseer afbeeldingen en video’s: Optimaliseer afbeeldingen en video’s voor Google, zodat Google snapt dat deze worden gebruikt ter ondersteuning van het verhaal.

Accesibility: Houd rekening met de beperking van Google

Dit onderdeel kijkt naar de beschikbaarheid van de content. Content moet voor iedereen beschikbaar zijn, ook voor mensen met een beperking. Google kan afbeeldingen natuurlijk ook niet bekijken, maar vind het wel steeds belangrijker dat er meerdere vormen van content worden geboden. Hiervoor gebruikt Google hulpmiddelen zoals alt teksten bij afbeeldingen en gestructureerde data bij video’s.

Ook het gebruik van voice search wordt steeds meer met de toename van Google Home in de Nederlandse huiskamers.

Waar moet je op letten?

  • Alt teksten: Alt teksten worden gebruikt om afbeeldingen als het ware ‘’leesbaar’’ te maken voor mensen met een beperking. Zorg daarom voor goede alt teksten die genoeg informatie geven over de afbeelding. Daarnaast gebruikt Google ook alt teksten om te begrijpen wat er op een afbeelding staat. Gebruik daarom ook een focuszoekwoord in de alttekst.
  • Gestructureerde data: Door het gebruik van de FAQ gestructureerde data snapt Google beter dat jij antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. Hierdoor is de kans groter dat Google jouw antwoord gebruikt bij voice search.
  • Wetgeving digitale toegankelijkheid: Voor overheidsorganisaties is het verplicht om content aan te passen voor mensen met een beperking.

Conclusie: Alles voor de gebruiker

Concluderend kunnen we zeggen dat we ons in 2022 nog meer op de behoeften van de gebruiker moeten gaan focussen. Een vraag moet al zijn beantwoord nog voordat de vraag bij de gebruiker opkomt. Hierbij wordt het dus nog belangrijker om voor de gebruiker te schrijven en niet voor Google. Het moet voor Google echter nog makkelijker worden gemaakt om de juiste zaken in je tekst te vinden door middel van een goed gebruik van de HTML code. Houd bij het optimaliseren van je website dus rekening met de volgende zaken:

  • Meerdere vormen van content: Bied meerdere vormen van content aan zoals afbeeldingen, video’s en pdf bestanden. Zorg ervoor dat deze content is geoptimaliseerd voor Google door middel van gestructureerde data en alt teksten.
  • Contentstrategie: Bepaal een contentstrategie waarbij je ook cornerstones voor de belangrijkste onderwerpen meeneemt en meerdere zoekwoorden clustert op een pagina. Zorg hierbij ook voor een goede interne linkstructuur.
  • Websitesnelheid: Optimaliseer de snelheid van je website en let hierbij specifiek op de LCP, CLS en FID van alle pagina’s.
  • Reviews: Bied bewijs bij reviews en gebruik ook externe links naar andere aanbieders.

Leadrs is klaar voor het nieuwe jaar. Jij ook? Mocht je hulp nodig hebben bij het oppakken van bovenstaande punten dan helpen we je graag. Neem contact met ons op en we maken er samen een knallend 2022 van!

Vera Luijkx
Vera Luijkx
SEO & CRO Consultant
Vera wordt ontzettend vrolijk van SEO en het beïnvloeden van zoekgedrag. Ze houdt zich binnen Leadrs dan ook bezig met zoekmachine- en conversieoptimalisatie. Daarnaast maak je deze rasechte Brabander blij met reizen, sporten, lekker eten en drinken én natuurlijk carnaval!
Gerelateerde posts
SEO (zoekmachine optimalisatie)
SEO (zoekmachine optimalisatie)
Analyse en dashboards
Meer weten over SEO (zoekmachine optimalisatie)?