De oliebollen zijn op, het vuurwerk is afgestoken en we hebben elkaar weer op minder dan 1,5 meter afstand een gelukkig nieuwjaar kunnen wensen. Kortom, 2022 is afgesloten en 2023 is van start gegaan. Een mooi moment om de eindstand betreft SEO op te maken en vooruit te kijken naar 2023. We kunnen je alvast verklappen, er is genoeg om te benoemen!
Terugblik op 2022
Waar 2021 een rustig jaar was met weinig updates, is dit dubbel en dwars goed gemaakt in 2022. Want zoals we vorig jaar al voorspelden is de zoekresultatenpagina van Google in een jaar tijd flink veranderd. Naast de page experience update, product review update, spamrank update en helpful content update hebben we ook diverse core updates door het hele jaar gezien. We zetten de belangrijkste veranderingen die deze updates met zich hebben meegebracht op een rijtje:
- Reviews: De kwaliteit van reviews is belangrijker geworden. Denk bij kwalitatief goede reviews aan uitgebreide reviews waar ook afbeeldingen bijgevoegd zijn.
- AI content: Google is beter in staat om automatisch gegenereerde content te achterhalen en hangt hier nu ook sancties aan vast. Toch is AI hip and happening. Hoe dat zit lees je bij de trends voor 2023.
- Gekochte links: Gekochte links naar je website en websites waarbij links worden verkocht, worden bestraft door Google.
- Afbeeldingen: Afbeeldingen worden vaker getoond bij zoekresultaten. Daarnaast zien we ook een toename in het aantal afbeeldingen dat naast de zoekresultaten wordt getoond.
- Mensen vragen ook: Dit blok waarmee Google het gesprek met een gebruiker probeert aan te gaan, wordt inmiddels bij meer dan 50% van alle zoekopdrachten getoond.
2023, get your head in the game!
Na de storm aan updates die we afgelopen jaar hebben gezien, zou je wat rust verwachten. Maar niets is minder waar! 2023 belooft wederom veel veranderingen voor de zoekresultatenpagina met zich mee te nemen. Goede content alléén zal niet meer genoeg zijn om aan de nieuwe eisen van Google te voldoen. Kortom, time to get your head in the game. We nemen jullie mee in de verwachtingen voor 2023 en wat dit aan kansen biedt op het gebied van SEO.
Focus op beleving en interactie
In 2022 zijn TikTok en BeReal flink gegroeid in het aantal gebruikers. Deze social media kanalen hebben de manier waarop mensen graag informatie aangeleverd krijgen flink veranderd. Men is gewend geraakt aan interactie en een beleving die is afgestemd op de interesses van de gebruiker. Dit is iets waar Google zich erg bewust van is geworden. Daarom zal de focus op zoekresultatenpagina in 2023 steeds meer verschuiven naar interactie en beleving. Hoe Google dit voor ogen ziet is deels weggegeven in de Search On 2022, waarin Google vooruit blikt op het komende jaar:
- Zoekopdrachten: Google wil het steeds makkelijker maken om het juiste antwoord te vinden. Het is nu zelfs mogelijk om te zoeken door het maken van een foto met Google Lens.
- Verfijnen van zoekopdrachten: Door het bieden van suggesties bij zoekopdrachten zal Google proberen om steeds meer het gesprek aan te gaan met de bezoeker(zie de afbeelding hieronder). Daarnaast zullen de aangeklikte suggesties worden onthouden en automatisch worden toegepast op nieuwe zoekopdrachten rondom een onderwerp. Zo ontstaat er een natuurlijke interactie.
- Visuele content: Afbeeldingen en video’s zullen in 2023 nog belangrijker worden. Afbeeldingen en video’s brengen nieuwe informatie op een andere wijze, waardoor nog beter wordt voldaan aan de vraag van de gebruiker. Bovendien prikkelt beeld een ander gebied in de hersenen, waardoor er echt een beleving wordt gecreëerd.
SEO is meer dan alleen Google
SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Kortom, SEO is de optimalisatie voor zoekmachines. Bij Generatie Z zien we een verschuiving in de zoekmachine die ze gebruiken. 40% van Gen Z geeft de voorkeur om te zoeken via TikTok of Instagram in plaats van via Google.
Wat is onze volgende zet?
- Het optimaliseren van organische posts binnen Social media: Social media kanalen zullen dus steeds meer moeten worden benaderd als een zoekmachine. We zijn momenteel bezig om vanuit de Leadrs social en SEO teams te kijken naar de kansen binnen de social media kanalen. Dit wordt dus nog vervolgd😉
Claim autoriteit
Waar vroeger links een van de weinige middelen waren om de autoriteit van een website te achterhalen is Google hier door middel van EAT steeds beter in geworden. EAT staat voor 3 pijlers waar Google op let bij het bepalen van de kwaliteit van bepaalde content. Dit zijn Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Hier is onlangs nog een vierde pijler aan toegevoegd, namelijk Experience.
Wat is onze volgende zet?
- Het neerzetten van autoriteit rondom een onderwerp: Indien mogelijk wil je binnen een organisatie blogartikelen koppelen aan een persoon die een autoriteit is rondom een bepaald onderwerp. Zo wordt zijn autoriteit verder verhoogd en heeft dit een positief effect op de vindbaarheid van je artikel.
Meerdere vormen van content
Zoals eerder aangegeven zal Google de zoekresultaten steeds visueler maken. Daarom is het belangrijk dat je op een website je niet alleen meer richt op het optimaliseren van teksten, maar ook zeker op het optimaliseren van afbeeldingen en video’s. Niet alleen voor de optimalisatie van een pagina voor zoekmachines, maar ook voor meer betrokken verkeer. Gebruikers worden onbewust geprikkeld door beeld en zullen dus meer betrokkenheid vertonen op je website.
Wat doen wij hieraan?
- Zoekwoordonderzoek: In het zoekwoordonderzoek nemen wij nu ook de elementen van de zoekresultatenpagina mee zoals afbeeldingen en video’s die getoond. Zo kunnen we bepalen welke elementen belangrijk zijn om op een pagina te verwerken.
Gestructureerde data wordt meer en meer een vereiste
Er worden steeds meer verschillende elementen op de zoekresultatenpagina getoond. Waar voorheen eerst enkel 10 blauwe linkjes werden getoond, worden nu ook steeds meer features getoond. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google for Jobs, afbeeldingen, video’s en local packs. Om hierin te worden vertoond is het belangrijk dat je gestructureerde data toepast op je website. Gestructureerde data is een manier om je HTML code op te maken waardoor elementen makkelijk uit te lezen zijn voor Google.
Wat is onze volgende zet?
- Gestructureerde data: Wij controleren de websites van onze klanten op de implementatie van gestructureerde data. Daarnaast worden er steeds meer vormen van gestructureerde data toegevoegd. Wij blijven dit ook op de voet volgen om kansen voor onze klanten te spotten.
AI is hip and happening
Wanneer je blogs over SEO opent dan kun je er niet meer omheen, AI is trending. Zelfs in het nieuws wordt er aandacht aan besteed. Door middel van AI kun je automatisch content genereren. Hierdoor kan je veel tijd besparen en op eenvoudige wijze verschillende invalshoeken over een bepaald onderwerp verzamelen. Zo ben je sneller klaar dan wanneer je diverse artikelen moet gaan doorlezen om deze input te verkrijgen.
Wat is onze volgende zet?
- AI gebruiken om input te verzamelen: De trend dat AI steeds meer gebruikt wordt om content te genereren gaat dwars in tegen de helpful content update van Google. Door deze update is Google beter in staat om AI gegenereerde content te herkennen. Daarnaast willen ze de gebruiker op de zoekresultatenpagina meerdere invalshoeken rondom een bepaald onderwerp tonen zodat een gebruiker completer geïnformeerd wordt. AI genereerde content over een bepaald onderwerp zal altijd wel deels op elkaar lijken, waardoor Google dit minder snel zal tonen. Het is dus belangrijk om AI te gebruiken om input te verzamelen, maar om altijd nog wel een eigen mening te vormen over een onderwerp en dit toe te voegen aan je websiteteksten. Zo zorg je ervoor dat je tekst uniek blijft, maar profiteer je wel van de voordelen die AI tools kunnen bieden. Het laatste woord zal hierover nog niet gezegd zijn, dus hier ga je zeker nog meer over horen vanuit ons!
Onpage wint terrein van offpage
Kijkende naar de elementen waar Google zich steeds meer op richt en welke elementen minder belangrijk worden voor Google, zien we een verschuiving van offpage factoren naar onpage factoren. Onpage factoren zijn de factoren op je website die je kunt optimaliseren voor Google. Offpage factoren zijn alle elementen buiten je website die je kunt verbeteren. Een voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld de links naar je website vanaf andere websites. John Mueller, search analyst bij Google, heeft afgelopen jaar gezegd dat links mogelijk minder belangrijk worden voor het algoritme van Google. Onpage factoren, zoals het gebruik van gestructureerde data, worden juist steeds belangrijker.
Wil je weten hoe wij jouw spel spelen in 2023?
Lang verhaal kort, er gaat een hoop spelen in 2023 waarin data steeds belangrijker wordt en meegaan met innovaties ervoor kunnen zorgen dat je website goed zichtbaar is in de zoekresultaten. Een strategisch spel waarbij met verschillende facetten rekening gehouden moet worden. Ben jij benieuwd hoe Leadrs jouw spel speelt in 2023?
✅Op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
✅Voorop lopen ten opzichte van concurrenten
✅Jouw strategische sparringpartner