Wanneer het einde van het jaar nadert is het weer tijd om terug te blikken maar vooral ook om vooruit te kijken. Zoals ieder jaar is ook dit jaar weer voorbij gevlogen en zijn er weer genoeg innovaties op online marketing gebied voorbijgekomen die nu al niet meer als ‘’nieuw’’ worden gezien. Zo zijn we al helemaal gewend aan advertenties op Pinterest, zien we steeds meer filmpjes van TikTok, is er vanuit Google steeds meer behoefte aan diepgaande content en werken we vanuit Google Ads met nieuwe statistieken die de gemiddelde positie vervangen. Kortom, een jaar met genoeg veranderingen die al helemaal in ons systeem zitten. Tijd om vooruit te kijken… Wat gaat 2020 ons brengen op social media, SEA en SEO gebied? Lees het in de zeven trends voor 2020.
Social trends 2020
WhatsApp advertenties vanaf 2020
In 2020 gaat het dan toch echt gebeuren, WhatsApp gaat starten met het aanbieden van advertenties voor bedrijven. Sommige bedrijven zullen dit misschien als dé kans zien om hun volledige doelgroep te bereiken vanwege het feit dat WhatsApp verreweg de meeste gebruikers heeft in social media land. Helaas voor hen heeft WhatsApp aangekondigd dat de advertenties worden aangeboden in de status-sectie van WhatsApp en dat je voorlopig dus geen advertenties tussen je gesprekken te zien zult krijgen. Dat zorgt ervoor dat je niet bij alle WhatsApp gebruikers onder de aandacht gaat komen omdat de status-sectie nog lang niet zo populair is in Nederland. Wereldwijd gezien is de WhatsApp status-sectie wel redelijk populair: van de ruim 1,6 miljard WhatsApp gebruikers maken er zo’n 500 miljoen dagelijks gebruik van de status-sectie. Dat zijn er overigens net zo veel als het aantal personen dat dagelijks gebruik maakt van Instagram Stories.
Hoe de resultaten van WhatsApp advertenties eruit gaan zien durven wij niet te zeggen maar het is zeker een eyecatcher voor 2020.
Blijft TikTok groeien in 2020?
TikTok is inmiddels al lang geen kleintje meer in de social media wereld. Zo zouden er in Nederland al 3,5 miljoen mensen zijn die gebruik maken van de video sharing app. Voor de mensen die het nog niet kennen, TikTok is een video app waar gebruikers filmpjes van maximaal 15 seconden uploaden waarin ze iets grappigs doen. In deze filmpjes kan men kiezen uit diverse liedjes en geluidseffecten waardoor je hele leuke content kunt maken. Het unieke van de app is dat je samen content kunt maken door duetten aan te gaan of mee te doen aan challenges. Zo is de ‘Fake travel challenge’ een hele bekende waar mensen met hedendaagse objecten op grappige wijze anderen proberen te overtuigen dat ze op reis gaan.
Zoals dat bij alle succesvolle social apps gaat is het inmiddels ook mogelijk om als bedrijf te adverteren op TikTok. Wellicht is het echter nog interessanter om zelf met iets creatiefs te komen en een challenge te bedenken zoals Coca-Cola dat deed met hun #Shareacoke campagne, waarbij ze songteksten op hun blikjes plaatsten en aan mensen vroegen om een video te maken met het liedje dat op het blikje stond. Dat leverde ruim 950.000 user generated video’s op.
SEO trends 2020
Waar andere online marketing gebieden verschillende trends signaleren, is er in het SEO landschap al langere tijd een grote verschuiving gaande. On-SERP SEO (SERP: “search engine results page” oftewel de resultaten pagina van een zoekmachine) is een term die je vanaf nu steeds vaker voorbij zal zien komen.
On-SERP SEO; geen trend maar verschuiving
De eerste pagina in de zoekresultaten van Google is drastisch aan het veranderen. De concurrentie tussen de betaalde en organische topposities is bij iedereen goed bekend. Maar in zeer snel tempo wordt nu ook de competitie aangegaan met Google’s uitgelichte resultaten, zoals Knowledge Panels, Google Maps, Featured Snippets, veelgestelde vragen en meer. Daarnaast wordt Google steeds selectiever in het bieden van content na de BERT update. BERT is een update die Google helpt de nuances van de menselijke taal beter te begrijpen. Denk hierbij aan het begrijpen van synoniemen en natuurlijke taal in plaats van enkel steno zoekopdrachten. Het gevolg van deze ontwikkeling?
- De doorklik van reguliere organische posities neemt af.
- De doorklik van Google‘s uitgelichte resultaten neem toe.
- Steeds meer mensen klikken niet door op een zoekresultaat (zero click) doordat ze al tevreden zijn met het antwoord wat ze kunnen vinden in Google’s uitgelichte resultaten.
De oplossing? Een On-SERP SEO strategie. Hierbij ontwikkel je een SEO en contentstrategie om ervoor te zorgen dat je met jouw organische resultaten niet alleen bij de ‘reguliere zoekresultaten’ wordt getoond, maar juist ook bij Google’s uitgelichte resultaten. Natuurlijk wel zo geschreven dat mensen meer informatie willen en doorklikken. Zo ben je dus veel prominenter aanwezig op de zoekresultatenpagina.
Enkel commerciële verkooppagina’s op je website aanbieden is dus niet langer meer voldoende. Verrijk jouw website met rijke informatieve pagina’s en maak deze BERT-proof. Bekijk waar de zoekbehoefte van jouw doelgroep ligt en ondersteun deze door in iedere fase van de salesfunnel content te bieden. Alleen zo zal de organische zichtbaarheid van jouw website blijven toenemen. Daarnaast verover je niet alleen topposities maar krijg je ook Featured Snippets, uitgelichte afbeeldingen en wordt je gevonden via spraakzoekopdrachten (Voice Search).
SEA trends 2020
Automatisering van Google Ads
Google is al een lange tijd bezig om steeds meer zaken te automatiseren op basis van machine learning. Zo is het ‘ouderwets’ aanpassen van cpc’s al bijna overbodig door de automatische biedstrategieën en met responsieve advertenties kunnen advertentieteksten worden opgebouwd uit losse tekstonderdelen. Zelfs het opzetten van een campagne of advertentiegroep kan al geautomatiseerd met Dynamic Search Ads (DSA). Er wordt dus een hoop geautomatiseerd door Google en dit zal zich ook alleen maar gaan uitbreiden en verbeteren. De rol van een SEA consultant zal dus ook gaan veranderen. Wij verwachten in 2020 dat de rol van een SEA consultant steeds meer de richting uitgaat van een strategie advertising consultant.
Converteren zonder websitebezoek
In Facebook is het al lang mogelijk om binnen de advertenties te converteren zodat je doelgroep je website niet eens hoeft te bezoeken. Google heeft hierop gereageerd met een lead form extensie in zoekcampagnes en YouTube for action. Deze nieuwe extensie is een teken dat Google ervoor wil zorgen dat het converteren op voornamelijk mobiel steeds eenvoudiger kan.
Hoe dit zich verder gaat ontwikkelen is nog de vraag, maar deze extensie zal steeds vaker voorbij gaan komen in 2020. Wie weet komen er straks campagnes gericht op enkel het mobiel converteren net zoals we ook alleen bellen advertenties hebben.
Nog meer aandacht voor lokaal en offline
Binnen Google Ads is de afgelopen jaren steeds meer aandacht gekomen voor lokale, offline prestaties. Google legt steeds meer focus op lokale campagnes en offline resultaten en dit zal komend jaar zo blijven. De lokale campagnes die dit jaar gelanceerd zijn in Nederland worden in 2020 verder uitgebreid en toegankelijker gemaakt voor een grotere groep bedrijven. Daarnaast kunnen winkelbezoeken sinds dit jaar meegenomen worden als conversie in Google Ads en komt ook in Google Analytics steeds meer offline data beschikbaar. We verwachten dat Google hierin blijft investeren en dat er komend jaar nog meer mogelijkheden gaan komen om in offline resultaten te investeren.
Meer focus op branding
Binnen online advertising lag in het verleden vaak de focus op de directe resultaten van een campagne: wat heeft het gekost en wat heeft dat opgeleverd? Dit is gemakkelijk meetbaar en daarom is het mogelijk om hierop te focussen.
Hoewel het meten van de behaalde resultaten nog steeds belangrijk (en onmisbaar) is, zien we de laatste tijd een een verschuiving waarbij bedrijven in alle branches meer waarde gaan hechten aan zichtbaarheid, branding en soft conversions om de merkbekendheid te laten stijgen en om op tijd in het aankoopproces overwogen te worden.
Er wordt minder gefocust op alleen de laatste fase voordat het product of de dienst wordt afgenomen en meer op de stappen die daarvoor worden gezet. Slim, want wanneer je een sterk merk bouwt dat meer consumenten in de overweging meenemen, heeft dat namelijk als gevolg dat de groep mensen die potentieel een aankoop gaat doen groter wordt.
We verwachten dat deze verschuiving blijft plaatsvinden in 2020 en mogelijk alleen maar sterker wordt. Dat komt omdat hier steeds vaker bewust vraag naar is vanuit de klant, omdat er steeds meer mogelijkheden zijn om het indirecte effect van brandingactiviteiten te meten én omdat er steeds nieuwe manieren zijn waarop brandingcampagnes ingezet kunnen worden. Zo komt Google Ads met de kansrijke Discovery campaigns, Showcase Shopping ads en Gallery ads. Ook verwachten we dat in 2020 steeds meer online advertenties vertoond worden op TV-schermen, wat door het formaat en de manier waarop dit apparaat gebruikt wordt ook weer nieuwe kansen biedt voor branding.