MUM update: In gesprek met Google

MUM update: In gesprek met Google

Door middel van de MUM update zal je straks een gesprek met Google kunnen voeren alsof je een gesprek met een expert over een onderwerp hebt. Een gesprek voeren met Google kan al tot op zekere hoogte. Eenvoudige vragen kan Google al beantwoorden, maar meer complexe vragen is nog lastig. Met de MUM update worden alle barrières weggenomen. Het belooft dus een grote verandering te zijn. In deze blog vertellen we je meer over de MUM update en hoe je jezelf hierop voor kunt bereiden!

Wat is de MUM update?

MUM staat voor Multitask Unified Model. Wat betekent dat Google in staat is om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren. Google begrijpt door middel van de MUM update de vraag en de samenhang tussen woorden beter.

Nu denkt de oplettende lezer meteen aan de BERT update van een jaar geleden, waarbij Google de samenhang tussen woorden ook beter is gaan begrijpen. Dit is een terecht punt, maar de MUM update is nog 1.000 keer krachtiger dan de BERT update. Hierdoor zal de MUM update waarschijnlijk ook grotere gevolgen hebben dan de BERT update.

Antwoord op complexere vragen

Uit onderzoek is gebleken dat je voor complexere vraagstukken 8 zoekopdrachten nodig hebt om tot het gewenste antwoord te komen. Door middel van de MUM update zal je straks nog maar één vraag nodig hebben om tot het antwoord te komen. Google zal aanvullende vragen stellen om tot het juiste antwoord te komen. Bovendien zal de SERP ook aanvullende informatie tonen die niet het zoekwoord bevatten.

Informatie van de beste bronnen

MUM update - Google lens

Met de MUM update gaat Google ook beter begrijpen wat er op afbeeldingen en in video’s staat en dit ook vaker aanbieden in de SERP. Zo worden er betere en complexere zoekresultaten getoond die passen bij de context van jouw vraag. Daarbij kan Google ook begrijpen welk gedeelte van een video het beste aansluit bij jouw zoekopdracht en ervoor kiezen om enkel een stuk van een video aan te bieden. Het bieden van verschillende vormen van content wordt dus belangrijker met de uitrol van de MUM update.

Doordat Google afbeeldingen beter is gaan begrijpen is het straks ook mogelijk om vragen aan Google te stellen over onderwerpen die je ziet. Met de Google lens kan je dan een foto maken om vervolgens een vraag over de foto aan Google te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld een foto maken van schoenen en vragen of ze geschikt zijn om Mt. Fuji te beklimmen.

Taal is niet langer een barrière

Met de MUM update is taal niet langer een barrière voor Google. Wanneer een stuk content in een andere taal wordt aangeboden en het beste antwoord geeft op jouw zoekopdracht, dan kan het zijn dat hier een vertaling van wordt getoond in de zoekresultaten.

Een voorbeeld hiervan is wanneer je op zoek bent naar een typisch Frans recept. Een Franse chef-kok heeft hier waarschijnlijk een beter recept voor dan een Nederlandse website. Daarom wordt in dat geval het recept van de Franse chef-kok vertaald weergegeven. Wanneer je genoeg autoriteit hebt kan een Nederlandse tekst dus ook in andere landen worden weergegeven.

Vervolgvragen voor zijn

MUM update - boxes

Met de MUM update wilt Google dus niet alleen antwoord geven op een vraag, maar wilt Google ook vervolgvragen voor zijn. Dit zal Google bijvoorbeeld doen door het bieden van een ‘Things to know’ box bij de zoekresultaten. Deze box laat andere stukken informatie zien die mogelijk ook interessant zijn voor een gebruiker.

Ook biedt Google ‘Topic exploration’ boxes waarin verwante onderwerpen aan een vraag worden getoond. Deze onderwerpen hoeven het zoekwoord dus niet meer te bevatten. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar verf, dan zal hier bijvoorbeeld informatie over kwasten worden getoond. Deze informatie wordt bepaald op basis van de meest gewaande paden.

Hoe kan je je voorbereiden op de MUM update?

Ondanks dat de MUM update grote gevolgen kan hebben voor de weergave van de SERP, brengt het voor SEO specialisten weinig nieuwe zaken om rekening mee te houden. Google was natuurlijk al langer bezig met het updaten van het algoritme, waardoor het schrijven van goede content voor de gebruiker al belangrijker werd. De belangrijkste aspecten waar je op moet letten voor de MUM update hebben we voor je op een rijtje gezet:

  1. Schrijf kwalitatief goede content voor de gebruiker: Schrijf teksten echt voor de gebruiker. Denk goed na over wat iemand wilt weten over een onderwerp en wat eventuele vervolgvragen zijn. Verwerk deze onderwerpen in de tekst of link door naar artikelen die hier dieper op ingaan. Daarbij is het wel belangrijk dat je ervoor zorgt dat Google begrijpt waar je tekst over gaat door zoekwoorden op belangrijke plekken (zoals in de koppen) terug te laten komen.
  2. Verschillende vormen van content: Zorg niet alleen voor goede content in tekst, maar probeer ook relevante afbeeldingen, video’s en eventueel PDF bestanden toe te voegen.
  3. Optimalisatie video’s en afbeeldingen: Wanneer je afbeeldingen en video’s gebruikt is het belangrijk dat je ze op de juiste manier optimaliseert. Gebruik bij afbeeldingen bijvoorbeeld het belangrijkste zoekwoord in de bestandsnaam en alt tekst. Wanneer je video’s op YouTube plaatst is het belangrijk dat je deze ook optimaliseert door het belangrijkste zoekwoord bijvoorbeeld te verwerken in de videotitel en beschrijving.
  4. Online autoriteit: Zorg ervoor dat jouw domein autoriteit opbouwt door middel van linkbuilding. Bij linkbuilding worden er links vanaf externe websites naar jouw website geplaatst. Hoe groter de autoriteit van de verwijzende website, hoe meer waarde dat de link heeft. Deze links kun je vergaren door actief bedrijven te benaderen. Maar ook het plaatsen van goede content waarmee je je onderscheidt van concurrenten. Hierdoor zal men vanzelf naar je linken.

Uitrol MUM update

Uitgebreide zoeksuggesties - Leadrs

Wanneer de MUM update precies wordt uitgerold is nog niet bekend. Wel zien we de laatste tijd al veranderingen in de SERP die aansluiten op de MUM update. Zo zien we de toevoeging ‘Mensen vragen ook’ aan de suggesties in de zoekbalk. Ook breidt het ‘mensen vragen ook’ blok in de zoekresultaten zich uit met aanvullende vragen wanneer je een antwoord bekijkt.

Onze visie op de MUM update

Het bieden van rijke content die is geschreven voor de gebruiker, is in principe niets nieuws. Wanneer je dit al hebt doorgevoerd in de content op jouw website, dan verwachten we dat de MUM update niet veel invloed gaat hebben op jouw positie in de zoekresultaten. De vraag is echter wel hoe Google de zoekresultaten precies gaat weergeven. Het kan bijvoorbeeld zijn dat Google maar drie antwoorden weergeeft op de vraag van de gebruiker en dat de rest artikelen zijn die meer informatie geeft over een onderwerp. Op deze manier kan het bijvoorbeeld moeilijker zijn om op de eerste pagina te worden getoond.

Daarnaast probeert Google met de MUM update direct antwoord te geven op complexere vragen, waardoor het percentage zero-click zoekresultaten mogelijk toeneemt. Daardoor wordt het nog belangrijker om getoond te worden als featured snippet en men te stimuleren door te klikken naar jouw website. Wil je meer weten over featured snippets en waar je op moet letten? Lees onze blog!

Meer over featured snippets

Vera Luijkx
Vera Luijkx
SEO & CRO Consultant
Vera wordt ontzettend vrolijk van SEO en het beïnvloeden van zoekgedrag. Ze houdt zich binnen Leadrs dan ook bezig met zoekmachine- en conversieoptimalisatie. Daarnaast maak je deze rasechte Brabander blij met reizen, sporten, lekker eten en drinken én natuurlijk carnaval!
Gerelateerde posts
SEO (zoekmachine optimalisatie)
SEO (zoekmachine optimalisatie)
Analyse en dashboards
Meer weten over SEO (zoekmachine optimalisatie)?