Meta lanceert een Ad Free abonnement. Wat betekent dit?

Er gaan al langer geruchten dat Meta een betaald abonnement gaat aanbieden waarbij gebruikers tegen betaling gebruik kunnen maken van de platformen zonder dat zij advertenties hoeven te zien. Op 30 oktober werd dit officieel bekend gemaakt.

Hoe gaat dit er uit zien?

Vanaf begin november krijgen gebruikers in de Europese Unie, de EAA en Zwitserland de mogelijkheid om dit abonnement af te sluiten.

Voor €9,99 per maand kun je de service gebruiken op een desktop. Gebruik je iOS of Android? Dan wordt de prijs €12,99 per maand. Dit heeft te maken met extra fees die Apple en Google vragen. Je kunt de service dan voor alle accounts gelinked aan je account center gebruiken. Vanaf maart komt hier nog een extra bedrag van €6 voor web of €8 voor iOS of Android op voor ieder extra account wat je wil gebruiken. Het is nog niet bekend of dit gaat gelden voor accounts die voor deze datum zijn gekoppeld.

Waarom komt Meta met dit abonnement?

Vorig jaar ontving Meta een recordboete van 1,3 miljard dollar voor het overzetten van gegevens van Europese Facebook gebruikers naar servers in de VS. Het bedrijf hoopt door gebruikers de mogelijkheid te geven om geen advertenties te hoeven zien, de druk van toezichthouders in de EU te verminderen.

Wat betekent dit voor adverteerders?

De grote vraag is natuurlijk wat wij hier als adverteerder van zullen merken. Als eerste is het goed om te weten dat er wordt verwacht dat een groot deel van de gebruikers de service überhaupt niet gaat aanschaffen, wanneer advertenties op dezelfde manier worden vertoond als nu. Hetzelfde zien we bij YouTube premium, slechts 4% van alle YouTube accounts maakt hier gebruik van.

Het wordt afwachten wat Meta gaat doen om genoeg abonnees op de service te krijgen. Gaan we vaker ads zien, waardoor ze sneller ‘irritant’ worden voor een gebruiker? Komt er wellicht een non-skippable ad format? Allemaal speculaties en vragen waar we in de komende maanden hopelijk antwoord op gaan krijgen.

Conclusie

Er zijn nog veel onduidelijkheden over deze stap van Meta. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar deze ontwikkeling en wat het gaat betekenen voor de gebruiker, maar ook voor de adverteerders. We houden jullie op de hoogte!

Saartje Verhaegh - Leadrs
Social Consultant
Social media is Saartje's passie: zowel betaalde campagnes als de organische kant van social media. Bij Leadrs is ze verantwoordelijk voor de social vraagstukken uit team Rocket en daarnaast houdt ze de social kanalen van Leadrs zelf bij. In haar vrije tijd gaat er ook veel tijd naar social media: ze heeft een succesvol Instagram account en YouTube kanaal waar ze haar passie voor makeup deelt.
Gerelateerde posts
SEO (zoekmachine optimalisatie)