Tijdens de ontwikkeling van bekende AI tools zoals ChatGPT en Midjourney heeft ook Meta niet stilgezeten. Afgelopen week rolde het bedrijf achter o.a. Facebook, Instagram en Whatsapp ‘Meta AI’ uit.
Heeft Meta nu ook al een AI tool?
Artificial Intelligence (AI) blijft relevant en veel consumenten en bedrijven maken er op een manier gebruik van. OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, is een belangrijke speler in het AI speelveld. Meta AI is de tool waarmee Meta de concurrentie aangaat met vooral OpenAI. Meta AI wil leidend worden in het speelveld van Artificial Intelligence. CEO Mark Zuckerberg: “We believe that Meta AI is now the most intelligent AI assistant that you can freely use.” Dat belooft wat!
Het principe van de Meta AI tool lijkt op ChatGPT en heeft als grote voordeel dat de AI functie zich bevind binnen de veelgebruikte apps van Meta. Een unieke twist maakt is de samenwerking die Meta hiervoor heeft opgezet met Microsoft en Google. Je kunt rechtstreeks vragen stellen aan Meta AI die zijn informatie haalt uit deze bekende zoekmachines; Google en Bing. Zo kun je er o.a. aan vragen:
- Ideas: create a packing list for a trip
- Writing: make my email sound more professional
- Fun: Play 90s music trivia
- Support: Help me with an assignment
- Learn: Simulate a mock interview
- Imagine: Paint NYC in Watercolor
Je kunt naar meta.ai gaan of via bijvoorbeeld Instagram, de zoekbalk is automatisch aangepast naar Meta Ai. Typ je zin in en klik op send en je krijgt in een DM het antwoord binnen. Super handig en snel!
Helaas is de functie nog niet beschikbaar in Nederland maar omdat ik afgelopen maand in de Verenigde Staten was heb ik het al beschikbaar in mijn Instagram app en heb ik er even mee gespeeld.
De eerste vraag die meteen bij mij opkwam was “Wat gaat dit betekenen voor social search?”
Al een tijdje is er een soort transitie gaande binnen het zoekgedrag van consumenten, met name gen-Z, waarbij voor diverse zoekopdrachten steeds meer gebruik wordt gemaakt van social platformen. TikTok loopt hierin voorop en het gebruik van keywords wordt hier dan ook aangeraden: wanneer je bepaalde zoekwoorden terug laat komen in je video zou deze beter ranken.
Sinds een tijdje is het op Instagram ook mogelijk om te zoeken op zoektermen in plaats van enkel hashtags. Typ bijvoorbeeld “dinner in paris” in je zoekbalk en je krijgt verschillende foto’s en reels. Niet alleen voor een consument is dit interessant maar ook de content creator zelf, door middel van een goed doordacht zoekwoordonderzoek zou je in principe je content beter kunnen laten ranken.
Maargoed, terug naar Meta AI.
Nu we binnen Meta alles kunnen vragen waar we normaal Google of Bing voor zouden gebruiken, stijgen de kansen en waarschijnlijk het gebruik van social search nog hoger. Ik heb even aan Meta AI gevraagd waar ik moet gaan dineren in Parijs en kreeg een uitgebreid antwoord:
Het wordt afwachten wat de reactie van andere social media platformen gaat zijn, met name naar TikTok en Pinterest ben ik benieuwd. Én natuurlijk naar de verschuiving van Google en Bing naar Social Search. We updaten jullie bij interessante ontwikkelingen!