Google heeft sinds een tijdje een nieuwe feature, namelijk de lead ad extensie. Met deze extensie wordt het mogelijk om direct een leadformulier te tonen bij de tekstadvertenties. Zo kunnen gebruikers sneller converteren, want ze hoeven niet eerst naar jouw website. Deze lead ad extensies zijn niet alleen binnen zoekcampagnes te gebruiken, maar kunnen ook worden ingezet bij Discovery-campagnes of video campagnes.
De lead ad extensie
De extensie is momenteel in bèta. Via het kopje advertenties en extensies is de extensie toe te voegen. Aangezien de extensie nog in bèta vorm beschikbaar is, kan het zo zijn dat deze nog niet voor ieder account toegankelijk is.
De lead ad extensie heeft een paar voordelen, namelijk:
- Bezoekers hoeven minder vaak te klikken om te converteren. Aangezien er direct een formulier ingevuld kan worden, hoeft men niet eerst naar de website door te klikken en te wachten tot deze geladen is.
- Door de toevoeging van deze extensie wordt de huidige advertentie interessanter en opvallender en dit kan een positief effect hebben op het doorklikpercentage.
- De lead ad is voor verschillende campagnetypes beschikbaar, namelijk voor Discovery, search en video.
Hoe maak je de lead extensie aan?
Zoals gezegd kan de extensie worden toegevoegd via het kopje advertenties en extensies. Kies hier voor extensies en klik dan op leadformulierextensie. Er volgt een nieuwe pagina waar de extensie ingericht kan worden. De extensie bestaat uit 3 delen, te weten: het leadformulier, het indieningsbericht en de advertentie. Deze onderdelen zijn allemaal naar eigen wens in te vullen en in te delen.
Als eerste moet het leadforumlier worden ingericht. Dit formulier bestaat uit een kop die 30 tekens mag bevatten, een bedrijfsnaam die 25 tekens mag bevatten en een beschrijving die 200 tekens mag bevatten.
Na de kop, bedrijfsnaam en beschrijving kunnen er vragen worden gekozen die de gebruiker dient in te vullen via het leadformulier. Hieronder is een voorbeeld te zien. De velden die moeten worden ingevuld zijn voornaam, achternaam, e-mailadres en telefoonnummer.
Daarnaast moet er een URL van de privacy statement worden toegevoegd, omdat er wordt gewerkt met persoonsgegevens.
Als tweede onderdeel wordt het indieningsbericht ingericht. Dit is het bericht wat men te zien krijgt als het forumlier daadwerkelijk is ingevuld. In dit bericht kan een kop worden ingevuld die 30 tekens mag bevatten, een beschrijving die 200 tekens mag bevatten en een call-to-action met bijbehorende URL. Hieronder is een voorbeeld te zien van een indieningsbericht.
Als derde kan er een call-to-action worden geselecteerd voor de advertentie. Hieronder is deze onderaan de advertentie te zien. Er is keuze uit 14 call-to-action button’s. Daarbij kan een beschrijving worden gegeven die 30 tekens mag bevatten.
Om de lead ad goed door te kunnen meten is het gewenst een koppeling te maken met een CRM-systeem of een Google Spreadsheet. Zo’n koppeling kan bijvoorbeeld gemaakt worden met Zapier. Zapier is een online tool die ervoor zorgt dat je verschillende apps met elkaar kunt koppelen. Bijvoorbeeld Google Ads met Spreadsheet en Spotler.
Wij hebben deze koppelingen voor meerdere klanten al gemaakt, dus we ondersteunen je hier graag bij!
Wat levert de lead ad extensie op?
De lead ad extensie wordt momenteel door ons gebruikt en getest bij diverse klanten én bij de diverse campagnetypes. Dat levert tot nu toe over het algemeen veel positieve resultaten op. De lead ads zorgen voor een hoger doorklikpercentage én voor (extra) conversies in de campagne. Ook zien we hiermee dat kanalen die voorheen alleen qua branding resultaat opleverden, dat nu ook meer op performance doen (zoals YouTube).
Ook klaar om aan de slag te gaan met lead ads? Wij helpen je graag!