Stel je bent op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp, persoon of dienst. Waar ga je op zoek naar deze informatie? Waarschijnlijk zullen de meeste mensen hier volmondig: Google! op antwoorden. Precies op deze manier werkt Google: jij stelt een vraag en Google geeft antwoord. Als gebruiker ga je er ook steeds vaker vanuit dat Google het antwoord op jouw vraag weet en jou ook zo snel mogelijk dat juiste antwoord geeft. Geen wonder dat de focus in de zoekresultaten steeds meer komt te liggen op het beantwoorden van vragen in plaats van de gebruiker zelf te laten zoeken.
Deze ontwikkeling is overigens niet geheel nieuw. We zien al een tijdje dat Google experimenteert met allerlei manieren om informatie direct beschikbaar te maken. Hieronder zal ik een 3-tal manieren waarop Google dit o.a. op dit moment doet uitlichten.
Featured snippets
De featured snippet bevat een kort antwoord op de gestelde vraag, eventueel met een bijpassende afbeelding en een link naar de bron van de informatie. Deze informatie is altijd afkomstig van derden.
Er zijn verschillende vormen van een featured snippet mogelijk:
- Specifiek antwoord op een vraag (zie het voorbeeld);
- How-to stappenplan / handleiding;
- Lijstjes / opsommingen;
- Excel overzichten (vergelijk boxen);
- Nieuwstopics.
Het voordeel van een featured snippet is dat deze altijd rankt boven de normale organische resultaten, ook wel bekend als de 0-positie. Doordat deze resultaten zo extra opvallen ontvangen ze gemiddeld 20 tot 30% meer kliks. Een ander bijkomend voordeel is dat je met het verkrijgen van een featured snippet ook extra autoriteit kunt claimen binnen je vakgebied doordat je door gebruikers gezien wordt als een expert. Daarentegen zou een mogelijk nadeel kunnen zijn dat de bezoeker je website niet meer zal bezoeken omdat het antwoord op de vraag al gevonden is. Echter als je de gebruiker hiermee geholpen hebt, kun je toch tevreden zijn?
Resultaten zonder resultaten
Een nóg directere manier van antwoorden is het tonen van het resultaat zonder overige resultaten. Dit is een redelijk nieuwe functionaliteit en wordt nog niet voor alle type zoekopdrachten / vragen toegepast. Het laat wel duidelijk zien welke richting Google op gaat. Op het moment dat je Google vertrouwt als informatiebron, hoef je voor dit type vragen helemaal niet meer door te klikken naar de resultaten om een antwoord te vinden op je vraag. De overige resultaten zijn dan alleen maar ruis en leiden af van het juiste antwoord.
Vraag & antwoord Google Mijn Bedrijf
Op het moment dat je een vraag hebt voor een specifiek bedrijf dan kun je dit bedrijf natuurlijk bellen, mailen, appen, benaderen via social kanalen of… je vraag stellen via de Google Mijn Bedrijf vermelding. Deze functionaliteit is vorig jaar toegevoegd aan de vermeldingen. Wederom een manier van Google om bezoekers direct te voorzien van antwoorden.
Bezoekers kunnen een vraag achterlaten op het Google Mijn Bedrijf profiel van bedrijven. Deze vragen kunnen door zowel het bedrijf zelf, als door ingelogde Google gebruikers beantwoord worden. Om er voor te zorgen dat het juiste antwoord gecommuniceerd wordt, raden we aan om als bedrijf zo snel mogelijk zelf een antwoord achter te laten. Door hier zelf proactief op te reageren voorkom je dat een ander al een antwoord geeft en kun je meer sturing geven aan een juiste reactie.
Optimaliseer voor antwoorden
Doordat al deze mogelijkheden er zijn, zien we steeds vaker dat zoekopdrachten in vraagvorm worden gesteld. Hierdoor zijn de zoekopdrachten vaak een stuk concreter en uitgebreider dan de gefragmenteerde zoekopdrachten zoals deze in het verleden vaak gebruikt werden. Het gewijzigde type zoekopdracht komt enerzijds door de toename van spraakopdrachten (voice-search), maar ook doordat gebruikers er steeds vaker vanuit gaan ‘dat Google ze toch wel begrijpt’.
Als bedrijf zijnde kun je hier slim op inspelen. Probeer je te verplaatsen in de gebruiker en formuleer antwoorden op veel voorkomende vragen. Wanneer je hierbij ook de ontwikkelingen binnen de zoekresultatenpagina’s in de gaten houdt, ben je goed voorbereid op de verschuiving van zoekmachine naar antwoordmachine!