Wat is custom intent – je ideale doelgroep definiëren

De Aangepaste Intentie Doelgroep (Custom intent Audience) is een targetingmethode voor het Google Display Netwerk en YouTube. Door middel van zoekwoorden die je potentiële klanten gebruiken, in combinatie met URL’s die aansluiten bij de zoektocht van je potentiële klant, kun je zelf je doelgroep laten samenstellen door Google. Google gaat op basis van de signalen die jij hebt ingevoerd op zoek naar cookies (klanten) die binnen matchen met jouw kenmerken. Via deze manier kun je gericht een doelgroep vinden die op zoek is naar jouw dienst / product.

Joe, gaan we mee aan de slag, want:

  • Meer conversies: Volgens Google leveren deze doelgroepen een toename van conversies op: +10 – 15%. Ofwel: zeker de moeite waard om te testen.
  • Gedrag is leidend: Je laat een doelgroep samenstellen op basis van het gedrag van je doelgroep, in plaats van zoekwoorden die matchen met een pagina.
  • Meerdere invalshoeken: Je kunt je doelgroep samenstellen vanuit meerdere invalshoeken: zoekwoorden die ze gebruiken en websites die ze mogelijk bezoeken, of websites met vergelijkbare thema’s van de websites die je hebt opgegeven.
  • Op het juiste moment, op de juiste plek: Je bent op een relevant moment aanwezig bij je doelgroep.

Je AID pizza samenstellen

We hebben een paar ingrediënten die we kunnen gebruiken om je aangepaste intentie groep samen te stellen:
Benodigdheden:

  • Zoekwoorden (minimaal 10)
  • URL’s (minimaal 5)
  • Zoekwoordsuggesties
  • KPI’s
  • Banners
  • Dagbudget

Ingrediënt 1: Zoekwoorden

Kies ongeveer 10-20 woorden die je potentiële doelgroep zou kunnen gebruiken wanneer ze op zoek zijn naar een dienst / product die vergelijkbaar is met wat jij aanbiedt. Het is belangrijk dat je per AID doelgroep zoekwoorden gebruikt die matchen met 1 thema. Zoekwoorden worden als volledig breed geïnterpreteerd.

Ingrediënt 2: URL’s (ongeveer 5 websites)

Voeg relevante URL’s van websites toe met bijvoorbeeld een vergelijkbare dienst, of je concurrent ?. Zorg ervoor dat deze matchen met de zoekwoorden die je inzet. Google Ads signaleert het gemeenschappelijke thema over de opgegeven URL’s en hanteert deze voor de doelgroep samenstelling. Het is dus niet zo dat iemand de site bezocht moet hebben. Let op, gebruik geen login pagina’s of Facebook pagina’s.

Ingrediënt 3: Zoekwoordsuggesties

Aan de rechterkant van het invoeren van de zoekwoorden vind je zoekwoordsuggesties. Bij genoeg data kan Google ook een automatische aangepaste intentie groep voorstellen. Review deze wel altijd even, om te zorgen dat de strategie bij je KPI’s past.

Case Taxi Branche

Wij zijn hier uiteraard mee gaan testen. Deze targetingmethode hebben we getest voor een klant in de taxibranche.

Aanleiding: we zijn op zoek gegaan naar een targetingstrategie die aansluit bij het recruiten van nieuw personeel. De vijver van recruitment is vrij groot, zeker gezien alle uitzendbureaus. We zien dit al snel terug in klikprijs en veilinggegevens van de Search campagne.

Op zoek naar een andere strategie. Het doel van de campagne is binnen halen van leads / conversies. We hebben daarom gekozen voor Custom Intent. Op basis van relevante zoekwoorden (baan als chauffeur, werken als chauffeur).

Banner uitingen

Het is belangrijk om in de uiting goed naar voren te laten komen wat het thema van de campagne / uiting is. Onder ‘werken als chauffeur’ kan natuurlijk ook buschauffeur vallen. We hebben dan ook in het eerste beeld gecommuniceerd om wat voor type chauffeur het gaat, zodat je een relevante doelgroep aanspreekt.

Results, results!

Deze recruitment case heeft ons laten zien dat deze targetmethode goed kan worden ingezet om leads binnen te slepen. Hieronder de resultaten:

ConversiepercentageKosten per lead
Custom Intent1,67%€ 20

De vervolgplannen zijn al gesmeed, zodra hier data van is, delen we dit ook.

Gerelateerde posts
SEA (zoekmachine adverteren)
SEA (zoekmachine adverteren)