Eindelijk staat je Google Ads account met bijbehorende campagnes helemaal klaar, maar dan zie je dat de kwaliteitsscore van je toegevoegde zoekwoorden erg laag is. Zo laag zelfs, dat de advertenties maar zelden worden weergegeven. Lees in dit artikel waar je op moet letten bij het opzetten van een campagne om een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore te genereren.
1. Kosten per klik
De kosten per klik bepalen tijdens de veiling op welke positie de advertentie wordt getoond. Niet alleen wordt er gekeken naar de biedingen van de concurrenten, maar is de max. CPC ook een onderdeel van de kwaliteitsscore. Een veel te lage CPC kan dus zorgen voor een lagere kwaliteitsscore.
2. Klikfrequentie advertenties
Wordt er voldoende geklikt op de advertenties? De CTR is een belangrijke factor bij het berekenen van de kwaliteitsscore. Een lage CTR geeft Google het sein dat de advertentie niet interessant genoeg is. De mate in hoeverre bezoekers op de advertentie klikken, kan van een aantal factoren afhangen:
- Sluit de advertentie aan bij de zoekopdracht?
Iemand die op vrouwenschoenen zoekt, zal niet klikken op een advertentie voor herenschoenen. Een voorbeeld is dat iemand die zoekt op ‘huis’ , de term voor een heel andere reden intypt als dat er advertenties staan. Iemand kan bijvoorbeeld op zoek zijn naar een liedje over een huis, terwijl er advertenties staan voor een huis huren o.i.d. In beide gevallen zullen ze niet op een advertentie klikken. Hierdoor wordt de doorklik van de advertentie direct al een stuk lager. - Is de advertentietekst aantrekkelijk genoeg?
Test met diverse advertentieteksten om te zien wat het beste voor jouw doelgroep werkt. Vinden ze bijvoorbeeld een actieprijs belangrijk? Of een gratis whitepaper over een bepaald onderwerp? Ontdek met welke teksten mensen sneller geneigd zijn op jouw advertentie te klikken. Let hierbij wel op dat wat je belooft in de advertentie, je ook nakomt op de landingspagina. Als een bezoeker niet direct ziet wat hij / zij zoekt en daardoor gelijk weer weg gaat, wordt ook dit meegenomen in de kwaliteitsscore. (En zal je dus lager scoren.) - Wat is de positie?
Er zal minder snel geklikt worden op een advertentie met een lage positie, dan op een advertentie die bovenaan de zoekresultaten terecht komt. De bovenste advertentie zien mensen eerder en daar zal dan ook sneller op geklikt worden. De advertenties die lager staan (bijvoorbeeld onderaan de pagina), worden op dat moment wel vertoond, maar er wordt dus minder / niet op geklikt.
3. Zoekwoorden
Zoals hierboven al beschreven staat, is het belangrijk dat de zoekwoorden aansluiten bij de advertentie en landingspagina. De relevantie moet hoog zijn om een hoge kwaliteitsscore te behalen. Hierbij is het belangrijk te denken aan o.a. de volgende punten:
- Cluster je zoekwoorden per advertentiegroep.
Zorg dat de diversiteit binnen een advertentiegroep zo klein mogelijk is. Wanneer je een campagne over fruit hebt, is het goed om de advertentiegroepen onder te verdelen in soorten fruit. Appel, banaan, sinaasappel, etc. zouden dan een eigen advertentiegroep krijgen. Je kunt dan een advertentie en landingspagina specifiek richten op het zoekwoord. Iemand die een appel zoekt, is hoogstwaarschijnlijk niet op zoek naar een banaan. - Zoekwoorden met een laag zoekvolume
Zoekwoorden met een te laag zoekvolume worden door Google niet / zelden weergegeven. Ze zijn dan voor Google niet relevant genoeg om te tonen. - Verkeerde zoekwoorden gekozen
Google eens je zoekwoorden en bekijk welke advertenties en onderwerpen boven komen. Indien de resultaten in geen opzicht overeenkomen met jouw advertenties en landingspagina, is het goed om op zoek te gaan naar andere / relevantere zoekwoorden. - Specifieke zoekwoorden
Zorg ervoor dat je zoekwoorden zo specifiek mogelijk zijn. Een appel is heel erg breed, je kunt er veel mee. Verkoop je appels? Maak dan gebruik van zoekwoorden als: ‘appel kopen’, ‘verkoopadres appels’. Handel je in appels? Maak dan gebruik van zoekwoorden als: ‘appels importeren’, etc. Wanneer iemand zoekt op een specifiekere term is de kans veel groter dat er op je advertentie geklikt wordt en er uiteindelijk een conversie binnenkomt. - Zoekwoorden verbeteren
Nadat de campagne enige tijd gedraaid heeft, is het eenvoudig om slecht presterende zoekwoorden er tussen uit te filteren. Je wilt de relevantie van de zoekwoorden verbeteren om de kwaliteitsscore te verhogen. Dit kan door bijvoorbeeld een nieuwe advertentiegroep op te zetten en daar de zoekwoorden in te verwerken (met een nieuwe landingspagina en advertentie) of door bijvoorbeeld slecht presterende zoekwoorden te verwijderen, een ander bod te geven o.i.d.
4. Advertentie-extensies
Een vierde stap in het verhogen van de kwaliteitsscore kon natuurlijk niet uitblijven. Nu de concurrentie toeneemt, is het belangrijk om nog meer op te vallen en het gemak van de bezoeker in de advertentie al te vergroten. Het algoritme van Google is dan ook enigszins veranderd. De formule was eerst: ad. rank = CPC X kwaliteitsscore en is nu ad. rank = CPC X kwaliteitsscore X ad. extensies. De beoordeling van de advertenties wordt mede bepaald door de relevantie van toegevoegde advertentie-extensies die gekoppeld zijn aan campagnes. In dit blogartikel lees je meer over de verschillende soorten advertentie-extensies. (= verwijzing naar blogartikel ‘Wat kan ik met advertentie-extensies?’)
Advies
Google geeft uiteraard het ultieme geheim waarmee het systeem de advertenties analyseert niet vrij, maar zeker is dat de gebruikerservaring een zeer belangrijke factor is. Als je bezoeker tevreden is en dus een langere tijd op de site verblijft, meerdere pagina’s bekijkt en uiteindelijk een formulier invult / een aankoop doet, zal Google je belonen met een mooie kwaliteitsscore!
Heel cliché, maar meten is dus echt weten! Test met verschillende advertentie- en landingspaginavarianten i.c.m. verschillende zoekwoorden. Probeer te denken als je doelgroep. Hoe spreek je die het beste aan en waar en op welke manier zoeken zij naar jouw product?