Heatmap Analyse: meer dan alleen een mooi plaatje

Ik zit bij de klant om de maandelijkse resultaten en acties te bespreken. Inmiddels ben ik aangekomen bij het volgende agendapunt: Heatmap analyse. “Wat houdt dat dan in?” vraagt de klant. “Hiermee kun je zien hoe bezoekers over jouw website navigeren” antwoord ik en klik meteen door naar de slide waarop de eerste heatmap te zien is. Ogen worden groot, de rug gerecht en stoelen worden nog eens goed aanschoven. Kijk, dit vinden ze altijd interessant! Mooi, ik dus ook en niet alleen omdat ze er zo mooi uitzien :). Dat is dan ook de reden dat ik graag met jullie wil delen wat heatmaps nou precies zijn en wat je er mee kunt.

heatmaps

Hoe verzamel je deze navigatiegegevens?

Er zijn verschillende tools beschikbaar om heatmaps te verzamelen. Iedere tool heeft zo z’n voor- en nadelen, maar wij hebben uiteindelijk gekozen voor Hotjar. Deze tool biedt, naast de mogelijkheid om heatmaps te verzamelen, ook functionaliteiten voor het analyseren van funnels en formulieren. Daarbij is het ook mogelijk om polls of enquêtes te activeren, waarmee je bezoekers vragen kunt stellen over hun ervaringen op de website. In de rest van deze blog zal ik uitsluitend ingaan op de heatmaps.

Soorten heatmaps: welke gegevens kun je inzichtelijk maken?

In Hotjar is het mogelijk om 3 verschillende heatmaps te bekijken:

  • Click en Tap: deze heatmaps laten zien waar bezoekers op desktop met hun muis klikken en waar mobiele bezoekers met hun vinger tikken. Bezoekers geven hier dus duidelijk aan, in welke informatie ze interesse hebben / meer over willen weten.
  • Move: move heatmaps zijn alleen beschikbaar op desktop. Deze laten zien hoe bezoekers met hun muis over het scherm bewegen. Dit geeft namelijk een goed beeld van waar de bezoeker daadwerkelijk naar kijkt en dus de aandacht trekt. Vaak krijgen wij de vraag in hoeverre dit overeenkomt met waar de bezoeker écht naar kijkt. Uit onderzoeken blijkt dat de gemiddelde afstand tussen de cursor en het blikveld van een bezoeker, ongeveer 90 pixels is. In 40% van de gevallen was de afstand zelfs minder dan 35 pixels (Liebling & Dumais, 2014). Dat is dus vrij precies!
  • Scroll: een scroll map geeft je inzicht in hoe ver bezoekers naar beneden scrollen op jouw pagina. Zo kun je dus inzichtelijk krijgen of alle elementen op een pagina bekeken worden of dat bezoekers al afhaken of weg navigeren voordat ze bepaalde elementen gezien hebben.

Wat kun je er nou mee en waar moet je op letten bij heatmap analyse?

Oké, leuk zo’n heatmap, maar wat nu? Wat ik wil benadrukken is dat het erg belangrijk is om een doel te hebben op het moment dat je een heatmap in gaat stellen, om vervolgens te kunnen analyseren. Wat wil je weten van de pagina? Wil je weten of bepaalde informatie gezien wordt door bezoekers? Wil je weten of alle content bekeken wordt of slechts het deel boven de vouw? Of heb je als breder doel om de conversie van de pagina te verhogen?

Op het moment dat je geen doel hebt, kun je op basis van de heatmap gegevens wellicht verkeerde conclusies trekken. Stel je ziet in een heatmap dat je video erg weinig aandacht krijgt. Volgens jou is de video erg duidelijk en er is veel tijd en moeite ingestoken om de video te maken. Je besluit om de video meer op te laten vallen door een pijl toe te voegen die naar de video wijst en daarnaast ook opvallende buttons met actiegerichte teksten zoals ‘Bekijk direct onze video’ te plaatsen. Als het verhogen van de interactie met je video het doel is, is dat natuurlijk prima. Vervolgens zie je echter, dat de conversie op de pagina sterk is afgenomen. Door alle aandacht naar de video te leiden, vallen je andere call-to-action buttons niet meer op, terwijl dit in eerste instantie juist de meeste klikken en conversies opleverden. Oeps! Denk dus van te voren goed na over wat je wil onderzoeken!

Heatmaps bieden veel inzichten en mogelijkheden om je website te optimaliseren. Te veel om op te noemen en mijn blog leesbaar te houden. Daarom heb ik hieronder heb ik een 3-tal voorbeelden opgesomd van mogelijke testjes die je uit kunt voeren.

1. Zijn er elementen die zorgen voor afleiding?

Bezoekers komen met een bepaald doel op jouw pagina en jij als bedrijf hebt een bepaald doel voor ogen voor je bezoekers. Als je het goed doet, sluit dit aardig op elkaar aan. Echter kan het zo zijn dat er elementen op je site staan, die ervoor zorgen dat je bezoekers afgeleid worden. Vooral wanneer dit elementen zijn die niet relevant zijn, kan dit een negatief effect hebben op je conversie. Dit kun je eenvoudig onderzoeken met behulp van een move-map. Is de muis activiteit verspreid over de hele pagina en zie je nergens echt focus gebieden op plekken waar je belangrijkste informatie staat? Dan liggen daar nog optimalisatie kansen.

2. Zijn er valse eindes op je pagina waardoor bezoekers niet verder scrollen?

Het kan voorkomen dat bepaalde elementen op je pagina ervoor zorgen dat bezoekers denken dat ze het einde van de pagina bereikt hebben. Dit kunnen bijvoorbeeld bepaalde contrasten zijn, maar ook té grote witruimtes kunnen ervoor zorgen bezoekers niet meer verder scrollen. Dit kan snel inzichtelijk gemaakt worden door scroll maps. Stopt het scrollen na een bepaald element van je website, terwijl daaronder ook nog relevante content staat? Ga dan aan de slag met het optimaliseren van het scroll gedrag. Visuele hulpmiddelen zoals pijlen, maar ook verwijzingen naar bepaalde delen van je pagina zijn hier een voorbeeld van.

3. Voeren je bezoekers de gewenste acties uit?

Zoals al eerder aangegeven heb jij een bepaald idee bij wat bezoekers op jouw pagina moeten doen. Ze moeten bijvoorbeeld op de call-to-action button klikken, of op een linkje klikken en vervolgens het formulier invullen. Maar voeren bezoekers ook daadwerkelijk deze acties uit? Dit is goed te onderzoeken met de click-maps en move-maps. Zo kun je analyseren of er ook daadwerkelijk op je buttons geklikt wordt en welke informatie nog meer bekeken wordt. Is er weinig interactie rondom deze elementen? Dan is dat een goede basis voor een A/B test.

Anke Beekmans - Leadrs
Teamleider, Manager Kennis & Innovatie en Senior SEO & CRO Consultant
Anke schrijft graag met enthousiasme over SEO, Usability en conversieoptimalisatie. En als ze niet aan het werk is? Dan wordt ze blij van muziek, lekker eten en drinken, stedentrips en mountainbiketochtjes.
Gerelateerde posts
CRO (conversie optimalisatie)