Online marketing mag je niet los zien van neuromarketing. Of je je nu bezighoudt met SEA, SEO, CRO of Social media, neuromarketing speelt altijd een grote rol. Wanneer je namelijk niet op het juiste moment op de juiste aspecten inspeelt, zal iemand nooit overgaan tot het gewenste gedrag. Wij leggen je uit wat neuromarketing is en geven je de handvaten om hier zelf mee aan de slag te gaan!
Wat is neuromarketing en waarom is het belangrijk voor online marketing?
Neuromarketing is het effectiever maken van marketing door middel van psychologie en neurowetenschap. Het is belangrijk om de principes uit de psychologie en neurowetenschap mee te nemen in je online marketinginspanningen omdat mensen keuzes maken op basis van wat ze voelen. We denken graag dat keuzes rationeel worden gemaakt, maar niets is minder waar.
Het belang van Neuromarketing voor online marketing
- Motivatie: Het geeft inzicht in wat iemand motiveert om een bepaalde keuze te maken.
- Triggers: Het laat je beter begrijpen wat iemand triggert.
- Obstakels: Het helpt je obstakels voor een klant te achterhalen.
Wanneer je weet wat motivatoren, triggers en obstakels zijn voor iemand dan kan je deze juist toevoegen of wegnemen in de klantreis, zodat iemand sneller over gaat tot het gewenste gedrag.
Hoe kunnen we het online gedrag beïnvloeden met neuromarketing?
Om een spel te spelen zal je eerst de spelregels moeten begrijpen. Om gedrag te beïnvloeden moet je eerst begrijpen hoe gedrag ontstaat. Wanneer je dit weet, kun je de condities optimaal maken om over te gaan tot het gewenste gedrag. Hieronder nemen we je mee in een aantal modellen voor gedragsbeïnvloeding en leggen we uit hoe je dit toepast in online marketing.
BJ Fogg Behavioral Model
Het BJ Fogg model stelt dat gedrag wordt veroorzaakt door drie elementen:
- Motivatie: Iemand moet gemotiveerd zijn om het gedrag uit te voeren. Zaken die mensen motiveren zijn bijvoorbeeld plezier, pijn, hoop, angst, acceptatie en afwijzing.
- Mogelijkheid: We moeten het idee hebben dat we in staat zijn om een bepaalde actie uit te voeren. Mogelijkheid wordt beïnvloed door onder andere tijd, geld, fysieke inspanning en denkvermogen.
- Trigger: Tot slot, is er een trigger nodig om over te gaan tot gedrag. Iemand wordt bijvoorbeeld getriggerd wanneer er wordt ingespeeld op nieuwsgierigheid, exceptioneel voordeel, een simpele vraag of een onafgemaakte taak.
Hoe pas je dit toe in online marketing?
Zorg dat je zowel in je advertenties als op je landingspagina inspeelt op alle drie de elementen. Vraag je altijd af of je op de juiste triggers en motivatoren inspeelt en of iemand voldoende de mogelijkheid heeft om over te gaan tot een conversie.
MBTI model
Het MBTI model gaat ervan uit dat er 4 type klanten zijn met verschillende behoeften. Deze 4 type klanten zijn gebaseerd op twee assen, namelijk de aankoopsnelheid en de mate van emotionaliteit tijdens het aankoopproces.
- Competitieve bezoeker: Maakt snelle, rationele keuzes.
- Spontane bezoekers: Maakt snelle, emotionele keuzes.
- Methodische bezoeker: Maakt langzame, rationele keuzes.
- Humantische keuzes: Maakt langzame, emotionele keuzes.
Hoe pas je dit toe in online marketing?
Het MBTI model pas je voornamelijk toe op landingspagina’s. Met deze kennis kan je namelijk goed bepalen waar je welke informatie het beste op je pagina kan zetten. Voor de snelle beslissers wil je informatie bovenaan de pagina plaatsen, voor de langzame beslissers juist onderaan. Voor de competitieve bezoeker is het belangrijk dat de belangrijkste informatie snel scanbaar is. Voor de Methodische bezoeker is het belangrijk dat alle informatie op de pagina te vinden is. Voor de humanistische bezoeker is het belangrijk dat er ervaringen van anderen te vinden zijn op de pagina. Tot slot, vraagt de spontane bezoekers zich vooral af wat een product toevoegt aan zijn of haar leven.
Al deze type bezoekers kunnen op jouw website landen. Om het maximale uit jouw website te halen is het dus belangrijk dat je in de opzet van je pagina’s met al deze type bezoekers rekening houdt.
De overtuigingsprincipes van Cialdini
Robert Cialdini heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de psychologie achter overtuiging en heeft zeven principes geïdentificeerd die ons gedrag en onze besluitvorming sterk beïnvloeden:
- Wederkerigheid: Wanneer iemand iets voor ons doet, dan zijn we geneigd om hier iets voor terug te doen.
- Consistentie: Mensen zijn geneigd om iets af te maken. Wanneer iemand één stap heeft gezet dan is diegene geneigd hier verder mee te gaan. We willen namelijk consistent handelen naar eerder genomen acties.
- Sociale bewijskracht: Mensen zijn kuddedieren. Bij een aankoop is iemand dus geneigd om vast te houden aan de mening van een ander.
- Sympathie: Mensen die we aardig vinden geloven we sneller.
- Autoriteit: Professionals en bekende personen hebben meer overtuigingskracht dan anderen.
- Eenheid: Mensen hebben behoefte aan saamhorigheid. Wanneer een product enkel beschikbaar is voor een groep waar de klant toebehoort dan voelt diegene zich meer verbonden tot het product.
- Schaarste: Mensen zijn bang om iets mis te lopen.
Hoe pas je dit toe in online marketing
Je kunt de overtuigingprincipes van Cialdini terug laten komen in je advertenties en op je landingspagina’s om mensen te triggeren om over te gaan een conversie. Hieronder vind je per overtuigingsprincipe een voorbeeld van hoe je dit kunt toepassen:
- Wederkerigheid: Geef iets weg in je campagne.
- Consistentie: Zorg ervoor dat je start met een simpele vraag zodat kans groter is dat iemand de conversie voltooid.
- Sociale bewijskracht: Plaats reviews van andere klanten.
- Sympathie: Gebruik een grappige uiting in je campagne.
- Autoriteit: Verwerk quotes van professionals op je pagina die jouw verhaal bevestigen.
- Eenheid: Spreek je doelgroep aan in je advertentie-uiting.
- Schaarste: Plaats ‘op=op’ in je advertentietekst.
De overtuigingsprincipes kunnen gebruikt worden als ‘triggers’ in het BJ Fogg model. Opzichzelfstaand zullen ze dus geen gedragsverandering veroorzaken, maar ze kunnen hier wel aan bijdragen.
Neuromarketing om online marketing naar het next level te brengen!
Het is dus belangrijk om te weten wat de klant triggert, drijft en afschrikt. Maar om van jouw online marketinginspanning écht een succes te maken is het ook belangrijk dat je deze informatie op de juiste manier inzet. Zo bouw je aan een strategie die het verschil maakt en til je jouw online marketingactiviteiten naar het next level!
Volg de neuromarketing training!
Wil jij meer weten over neuromarketing en hoe je dit kan inzetten voor online marketing? Wij geven je graag een training waarin we je alles vertellen over neuromarketing en hoe je dit het beste kunt inzetten!
- De invloed van ons brein op marketingbeslissingen
- Uitleg over de verschillende neuromarketing modellen
- Toepassingen van neuromarketing modellen