Mobiele zoekopdrachten vinden inmiddels vaker plaats dan zoekopdrachten vanuit een desktopcomputer (bron) en daarmee wordt lokaal goed vindbaar zijn steeds belangrijker. Eén van de basiszaken om lokaal goed vindbaar te zijn op Google is het inrichten van je Google Mijn Bedrijf account. In dit artikel neem ik je stap voor stap mee in de aanmaak van dit account en deel ik tips om je bedrijfslocatie op een goede manier in te richten.
Het belang van lokale vindbaarheid
Lokale vindbaarheid wordt steeds belangrijker. De meest voor de hand liggende reden hiervoor is natuurlijk dat de meeste zoekopdrachten op mobiele apparaten plaatsvinden, oftewel onderweg. Uiteraard wil je graag dat een potentiële klant je vindt wanneer deze vlakbij jouw winkel of in je servicegebied is.
Daarnaast is lokaal vindbaar zijn ook op desktop belangrijk. Google is al een tijd bezig met het uitbreiden van de zoekresultatenpagina met allerlei extra informatie, zoals afbeeldingen, Google Shopping resultaten en het local pack. Het local pack zijn de Google Maps zoekresultaten, waarbij drie locaties worden uitgelicht (bron). Doordat er steeds maar drie locaties worden getoond én doordat deze extra’s de aandacht afleiden van de normale zoekresultaten, is het belangrijk om ook hier goed vindbaar te zijn.
Google Mijn Bedrijf aanmaken
Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf account, maak deze dan eerst aan. Heb je dit al gedaan dan kun je onderstaande stappen overslaan.
Google Mijn Bedrijf claimen
Om Google Mijn Bedrijf in te kunnen richten moet ten eerste de locatie door jouw bedrijf geclaimd worden.
Heb je erg veel locaties om te claimen? Dan kun je eventueel ook via een bulkupload locaties toevoegen en aanpassen. Lees hier meer over bulklocatiebeheer.
1. Klik hier om te beginnen met het claimen van je bedrijf.
2. Klik op ‘Aan de slag’ en zoek vervolgens in de zoekbalk je bedrijf op. Klik op je bedrijf als je deze vindt of klik op ‘Ik heb de naam en het adres correct opgegeven’ als je bedrijf nog niet vindbaar is.
3. Vul vervolgens je bedrijfsgegevens in. Bij ‘Categorie’ dien je te kiezen uit bestaande categorieën. De volledige lijst met categorieën die op dit moment beschikbaar zijn vind je hier (kijk bij nl_NL voor Nederlandse categorieën). Kies een specifieke categorie om zo relevant mogelijk te zijn.
4. Bij ‘Ik lever producten en services bij klanten op locatie’ kies je “Ja” wanneer je een bedrijf bent dat binnen een bepaalde regio producten en/of diensten levert, maar geen fysieke locatie heeft, zoals een webshop of freelancer. Je kiest “Nee” wanneer je wel een fysieke winkel of kantoor hebt waar je klanten langs kunnen komen.
5. Indien je “Ja” kiest en dus producten en/of diensten op locatie levert, kun je vervolgens aangeven op welke locaties je levert. Ook kun je aangeven of je jouw adres daarbij wel of niet zichtbaar wilt maken. (Heb je “Nee” gekozen, dan is dit niet van toepassing.
6. Accepteer vervolgens de voorwaarden en klik op “Doorgaan”.
7. Vervolgens kun je kiezen hoe je jouw bedrijf wilt verifiëren. Standaard gaat dit via post. Voor sommige bedrijven is dit ook mogelijk per e-mail of telefoon.
De verificatie van Google Mijn Bedrijf
Wanneer het voor jouw bedrijf mogelijk is om de verificatie via e-mail of telefoon te laten verlopen kun je dit meteen regelen. Is dit niet mogelijk dan wordt een ansichtkaart via post verstuurd. Dit duurt 1 tot 2 weken. Heb je de ansichtkaart ontvangen, dan heb je 30 dagen de tijd om ook daadwerkelijk je locatie te verifiëren. Daarna verloopt de code.
Om je locatie de verifiëren met de ontvangen code ga je naar Google Mijn Bedrijf en log je in. Klik op de locatie, dan zie je in de rechterzijbalk de melding dat je locatie nog niet geverifieerd is.
Klik op ‘Deze locatie verifiëren’ en vul de code in die je ontvangen hebt. Vervolgens is je bedrijf geverifieerd en automatisch vindbaar via Google Zoeken, Google Maps en Google+.
Google Mijn Bedrijf inrichten
Bij het claimen van de locatie heb je al een aantal basisgegevens ingevuld. Was je locatie al geclaimd, dan raad ik je aan om te controleren of de bedrijfsgegevens die al in Google Mijn Bedrijf stonden nog steeds actueel zijn en of de categorie relevant is.
Naast deze basisgegevens kan het account nog verder ingericht worden. Ik raad aan om dit ook zo ver mogelijk in te vullen, om daarmee zowel de vindbaarheid als relevantie van je Google Mijn Bedrijf account te vergroten.
Extra bedrijfsgegevens toevoegen
Naast basisgegevens als naam en adres zijn er nog wat extra gegevens waarmee je jouw bedrijfsprofiel compleet kunt maken. Een aantal belangrijke zaken om – wanneer mogelijk – ook in te vullen zijn:
- De URL van je website
- Je openingstijden
Vul ook afwijkende openingstijden in als deze bekend zijn, bijvoorbeeld rondom feestdagen en/of vakanties.
De informatie bij Winkelcode en Labels is voor intern gebruik. Wanneer je meerdere locaties aan Google Mijn Bedrijf toegevoegd hebt kun je deze op die manier gemakkelijk vinden en/of filteren.
Bij sommige locaties verschijnt na verloop van tijd ook de mogelijkheid om extra gegevens in te vullen, onder andere:
- Aanbod
- Betalen
- Voorzieningen
Deze gegevens worden voorgesteld op basis van feedback van gebruikers van Google. Bij je locatievermelding in Google Zoeken verschijnt dan het volgende:
Vervolgens wordt door middel van een aantal korte vragen geïnventariseerd wat jouw locatie wel en niet te bieden heeft:
Dit komt vervolgens in Google Mijn Bedrijf te staan en deze wijzigingen kun je vervolgens accepteren of afwezen. Ik raad dus aan om, zeker bij winkels en andere fysieke locaties, regelmatig na te gaan of er nieuwe wijzigingen zijn. Dit maakt je Mijn Bedrijf vermelding steeds relevanter.
Foto’s toevoegen aan Google Mijn Bedrijf
Je kunt verschillende foto’s toevoegen aan Google Mijn Bedrijf. De belangrijkste zijn je identiteitsfoto’s:
- Profielfoto
- Logo
- Omslagfoto
Deze foto’s worden op belangrijke locaties weergeven, zoals de zoekresultaten van Google, bij je locatievermelding op Google Maps en wanneer men je bedrijfspagina opent.
Google doet daarnaast nog een aantal suggesties voor andere afbeeldingen die je kunt toevoegen aan Google Mijn Bedrijf, zoals foto’s van werknemers, teamfoto’s en extra foto’s. Hoe beter het beeld is dat een potentiële klant krijgt van je bedrijf, hoe groter de kans dat deze langskomt. Heb je dus relevante foto’s die je nog extra kunt toevoegen, doe dit dan vooral.
Google Mijn Bedrijf koppelen aan AdWords
Zet je zoekadvertenties van Google in? Koppel dan je Google Mijn Bedrijf vermelding aan je AdWordsaccount. Je kunt je locatie dan gebruiken als locatie-extensie bij je zoekadvertenties om nog relevanter te zijn. Ook kunnen je advertenties hierdoor in Google Maps verschijnen. Mijn collega Roxanne schreef al eerder een artikel over de advertentie-extensies van AdWords.
Dit is hoe je Google Mijn Bedrijf koppelt aan AdWords:
1. Zorg dat het e-mailadres waarmee Google Mijn Bedrijf beheert wordt, ook beheerder is van het AdWords-account om te locaties te kunnen synchroniseren.
2. Ga in AdWords naar Advertentie-extensies en selecteer Locatie-extensies. Klik op + Extensie om de extensie toe te voegen.
3. Je krijgt dan het onderstaande scherm te zien. Synchroniseer je locatie(s) en maak eventueel een filter aan als je niet alle locaties uit Google Mijn Bedrijf wilt toevoegen aan AdWords. Let hierbij wel op dat in het filter de exacte naam van de locatie dient te staan. Wijzig je deze later, zal de locatie niet meer weergeven worden bij je AdWords-advertenties.
4. Controleer een dag later of de locatie(s) goed zijn gesynchroniseerd en of deze vertoningen genereren.
Extra tips voor het optimaal inrichten van Google Mijn Bedrijf
Heb je bovenstaande stappen gevolgd, dan is je Google Mijn Bedrijf account ingericht en dan is je bedrijfslocatie vindbaar via Google. Wel wil ik nog een aantal extra zaken delen om rekening mee te houden bij het inrichten van Google Mijn Bedrijf. Lees onderstaande tips door om optimaal gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf.
Maak niet meerdere pagina’s per adres aan
Hoewel het misschien niet te voorkomen is, raden we aan om nooit meerdere Google Mijn Bedrijf accounts per adres aan te maken. Dit om te voldoen aan de richtlijnen van Google (bron), en er dus geen locatie zomaar verwijderd kan worden door Google. En daarnaast omdat er toch maar één van deze locaties getoond zal worden in de zoekresultaten (bron).
Hiervoor gelden wel een aantal uitzonderingen. Wanneer je met meerdere bedrijven in een bedrijfsverzamelgebouw zit is dit geen probleem, omdat het duidelijk om verschillende bedrijven gaat. Ook maakt Google een uitzondering voor afdelingen binnen bedrijven, universiteiten, ziekenhuizen en overheidsinstellingen. Wel moet deze afdeling dan duidelijk afgescheiden zijn van de rest van je bedrijf. Zo is het duidelijk dat een Rituals in de Bijenkorf afgescheiden is van de rest van de winkel, dus zou dit apart geclaimd kunnen worden. De broodafdeling van de Albert Heijn mag daarentegen niet apart geclaimd worden.
Zorg dat je adres ook op je website staat
Om de vindbaarheid van je Google Mijn Bedrijf locatie te verbeteren, is het belangrijk om je bedrijfsadres ook op je website te vermelden. Zorg daarbij dat dit adres exact overeenkomt met wat je in Google Mijn Bedrijf hebt aangegeven. Denk hierbij aan verschillende benamingen van de plaats (Den Bosch en ’s-Hertogenbosch), of bijvoorbeeld afkortingen in de straatnaam (Koningin Julianastraat vs. Kon Julianastraat).
Wees ook vindbaar op andere plekken
Naast het vermelden van je adres op je eigen website, verbetert de vindbaarheid van je bedrijfslocatie in Google ook door vindbaar te zijn op andere plaatsen. Meld je bedrijf daarom aan bij diensten als de Telefoongids en Yelp, of claim de locatie als je al vindbaar bent, om zo de juiste gegevens in te kunnen voegen. Je aanmelden voor deze diensten is gratis. Kijk ook naar op welke sites je bedrijfsadres verder nog vindbaar is en of de gegevens correct zijn.
Stimuleer recensies
Vraag klanten om een recensie achter te laten bij je vermelding in Google. Een bedrijfslocatie met veel recensies heeft een betere kans om getoond te worden in de zoekresultaten. Daarnaast creëer je met positieve recensies natuurlijk ook een goed imago bij je potentiële klanten die het bedrijf zien in de zoekresultaten.