Google Mijn Bedrijf: de basis van lokale SEO

Stel, je fietst door de stad en krijgt ineens een lekke band. In plaats van een willekeurige kant op te lopen in de hoop dat je een fietsenmaker tegen komt, ga je via Google Maps opzoek naar een fietsenmaker in de buurt. Je kijkt nog even naar de openingstijden, de beoordelingen en bezoekt mogelijk de website om de prijzen te checken. Hierna zal je je keuze maken en naar de gekozen fietsenmaker toe lopen.

Mensen lijken meer dan ooit vergroeid met hun mobiele telefoon. Dit heeft geleid tot een groei in het aantal zoekopdrachten met ‘in de buurt’ erin. Ongeveer 30% van alle mobiele zoekopdrachten is gerelateerd aan een locatie. Door dit soort zoekopdrachten is lokale SEO ook een stuk belangrijker geworden. Een effectief middel om in te zetten om lokaal gevonden te worden is Google Mijn Bedrijf. Jouw Google Mijn Bedrijf profiel wordt o.a. getoond in Google Maps en Google Zoeken bij relevante zoekopdrachten. Toch hebben veel bedrijven nog geen Google Mijn Bedrijf profiel of is het profiel niet geoptimaliseerd op vindbaarheid.

Daarom gaan wij een serie schrijven over Google Mijn Bedrijf en het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf profiel voor organische vindbaarheid. In dit eerste deel gaan we dieper in op wat Google Mijn Bedrijf is en wat de voordelen ervan zijn. In de blogartikelen die volgen zullen we je uitleggen hoe je je Google Mijn Bedrijf account het beste kunt optimaliseren.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google waarmee je jouw bedrijfsprofiel in Google kunt beheren. Wanneer iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam in Google dan zal je Google Mijn Bedrijf profiel getoond worden. Afhankelijk van wat er allemaal is ingevuld worden er onder andere gegevens, foto’s, berichten en beoordelingen van je bedrijf getoond.

google mijn bedrijf in de serp van google

Maar ook wanneer er een bredere zoekopdracht zoals ‘fietsenmaker’ wordt gedaan, is er de mogelijkheid dat je getoond wordt. Denk bijvoorbeeld aan een local pack in de zoekresultaten. Dit is een cluster van drie lokale zoekresultaten waarvan Google vindt dat zij het meest overeen komen met de zoekopdracht. Op basis waarvan dit beoordeeld wordt bespreken we later in dit artikel.

google mijn bedrijf local pack voorbeeld

Ook kan je op bredere zoekopdrachten getoond worden als een bedrijfsvermelding in Google Maps. Hier wordt precies aangegeven waar de bedrijven die overeenkomen met een zoekopdracht gevestigd zijn in een bepaalde plaats. Daarnaast wordt in een uitklapbaar menu meer informatie over de bedrijven gegeven o.b.v. de Google Mijn Bedrijf gegevens.

bedrijfsvermelding google mijn bedrijf in google maps

Wat zijn de voordelen van een Google Mijn bedrijf profiel?

  • Volgens Google bezoekt 76% van de mensen die een zoekopdracht uitvoert op zijn mobiel binnen 24 uur een winkel. Hiervan gaat 28% over op een aankoop. Erg belangrijk dus dat je tijdens de lokale zoekopdracht getoond word. Het hebben van een geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf profiel vergroot hierbij je kansen.
  • Je valt op met een Google Mijn Bedrijf profiel: wanneer iemand opzoek is naar een product vergelijkt hij jou constant met je concurrenten. Het is dus belangrijk om hier positief tussen op te vallen wanneer je getoond wordt in Google. Met Google Mijn Bedrijf kan je potentiële klanten een door jouw gewenst beeld geven van jouw bedrijf, nog voordat ze op jouw website komen. Belangrijk dus dat de informatie in jouw Google Mijn Bedrijf account up-to-date en aantrekkelijk is!
  • Schep een band met je klant: mensen kunnen binnen jouw Google Mijn Bedrijf profiel recensies en verhalen over jouw bedrijf achter laten. Daarnaast kunnen ze via Google Mijn Bedrijf een bericht naar je bedrijf sturen. Door actief op recensies en berichten te reageren kan je een band scheppen met je klanten.

Ranking factoren Google Mijn Bedrijf

Google kijkt naar een aantal factoren om te bepalen of jouw Google Mijn Bedrijf profiel getoond wordt in een knowledge graph of in een local pack.

  • Relevantie: Komt jouw bedrijf overeen met de zoekopdracht van een gebruiker? Het toevoegen van volledige en gedetailleerde bedrijfsinformatie kan Google helpen om jouw bedrijf beter te begrijpen en te matchen met relevante zoekresultaten.
  • Afstand: hoe ver is je bedrijf gevestigd van de plaats die de gebruiker heeft verwerkt in zijn zoekopdracht? Wanneer er geen specifieke locatie gebruikt wordt door de gebruiker in zijn zoekopdracht dan zal Google het zelf berekenen op basis van de locatie van de gebruiker.
  • Bekendheid: dit is gebaseerd op de informatie die Google over jouw bedrijf vind in het web (zoals linkjes, artikelen en verwijzingen). Daarnaast worden de reviews in Google Mijn Bedrijf meegenomen in de beoordeling. Hoe meer positieve beoordelingen, des te beter je profiel het zal doen. Ook speelt jouw positie in de organische resultaten een rol, hiervoor is het belangrijk om SEO toe te passen.

Kortom, Google Mijn Bedrijf is de basis van lokale SEO. Wanneer je nog geen profiel hebt dan wordt het zeker tijd om deze aan te maken. Lees hier hoe je een Google Mijn Bedrijf profiel aanmaakt. Wanneer je al wel een profiel hebt, dan kan je er zeker baadt bij hebben om je Google Mijn Bedrijf profiel te optimaliseren. De komende weken gaan we je door middel van een reeks blogartikelen helpen om stap voor stap een succes te maken van jouw Google Mijn Bedrijf profiel. Houd onze blog dus goed in de gaten!

Vera_web - verkleind 1
SEO & CRO Consultant
Vera wordt ontzettend vrolijk van SEO en het beïnvloeden van zoekgedrag. Ze houdt zich binnen Leadrs dan ook bezig met zoekmachine- en conversieoptimalisatie. Daarnaast maak je deze rasechte Brabander blij met reizen, sporten, lekker eten en drinken én natuurlijk carnaval!
Gerelateerde posts
SEO (zoekmachine optimalisatie)
SEO (zoekmachine optimalisatie)