Hoe werkt en pas je het beste de optimalisatiescore toe op je Google Ads account
Vorig jaar introduceerde Google de optimalisatiescore (optiscore) voor alle Google Ads accounts en campagnes. Deze score is een schatting die aangeeft hoe goed je Ads account kan presteren. De score loopt van 0% tot 100%, waarbij 100% aangeeft dat je account optimaal kan presteren en dat er geen verdere aanbevelingen zijn. Wij werken nu een jaar met deze optimalisatiescore in samenwerking met onze klanten. Een goed moment dus om te laten zien hoe je de optimalisatie score het best kan verhogen om de prestaties van je Google Ads campagnes te verbeteren.
Optimalisatiescores op meerdere levels
De optimalisatiescore is realtime en de berekening wordt gemaakt op basis van instellingen, statistieken, behaalde resultaten en de huidige status van je (manager)account en campagne. De optiscore geldt voor zowel je account als individuele campagnes en kun je in Google Ads vinden onder de kop “Aanbevelingen”.
Deze optiscore is toegevoegd aan Google Ads om gebruikers meer inzichten te geven over de kwaliteit van hun account en campagnes. Het is aan te raden om iedere aanbeveling kritisch te bekijken en voor jezelf te bepalen of de aanbevolen acties ook haalbaar zijn. Later in deze blog zullen we meest voorkomende aanbevelingen uitlichten. Wij als Leadrs bepalen per klant en per campagne of een aanbeveling ook meerwaarde heeft voor het behalen van betere resultaten.
Het kan zijn dat je gemiddelde account optimalisatiescore 80% is. Dat wil niet zeggen dat alle campagnes 80% scoren. Wil je dus je account optiscore verhogen naar bijvoorbeeld 95%, dan is het van belang dat iedere campagne individueel wordt verbeterd.
Optimalisatiescore accountniveau
In bovenstaande afbeeldingen zien we dat het account een optiscore heeft van 91,6%. In het overzicht zien we ook direct de aanbevelingen per categorie die opgepakt kunnen worden voor een 100% score.
De score van 91,6% is gebaseerd op het gehele account. Gaan we het per type campagne bekijken, dan zien we dat de display campagnes optiscores lager zijn dan die van de totale score. Als we de accountscore richting 100% willen krijgen, dan hebben deze campagnes prioriteit om als eerste te gaan verbeteren.
Optimalisatiescore display campagnes
Hoe verbeter je de optimalisatiescore?
Onder het totaaloverzicht van de optimalisatie score staan de individuele Google Ads aanbevelingen. Volg je alle aanbevelingen op die er staan, dan zal je score direct stijgen naar 100%. Dit wil niet zeggen dat alle aanbevelingen direct opgepakt moeten worden. Ook al zijn de aanbevelingen op basis van machine learning en de huidige resultaten. Testen blijft noodzakelijk om de resultaten in kaart te brengen. Staan er dus interessante aanbevelingen tussen, dan is het advies om daarmee te testen om te zien wat het doet met de resultaten.
Omdat de resultaten realtime zijn en deels gebaseerd op resultaten, kan de score de volgende dag al weer iets zijn gezakt. Ook dit heeft te maken met machine learning en dat de optiscore ook is gebaseerd op basis van behaalde resultaten.
Om je account optimalisatie score te verbeteren of om een nieuw account direct goed in te richten hebben wij de meest voorkomende en belangrijkste onderdelen van de optimalisatiescore voor je opgesomd:
1. Automatisch bieden
Ga werken met een (semi) automatische biedstrategie. Google beveelt aan om te werken met biedstrategieën zoals conversies maximaliseren, Doel-CPA of Doel-ROAS. Deze biedstrategieën zijn gebaseerd op conversies en misschien niet altijd haalbaar. Wil je niet werken met een automatische biedstrategie, dan kan de biedstrategie doelvertoningspercentage een uitkomst bieden. Hiermee kunnen ook de optimalisatiescore en campagneprestaties verbeterd worden, maar houd je meer controle en is er geen focus op conversies.
2. DSA
Om door te pakken op de automatisering van Google komen dynamische zoekadvertenties (DSA) vaak terug als aanbeveling voor een betere optimalisatiescore. Heb je een pagina met genoeg content dan is DSA een goede toevoeging om meer uit je campagne te halen.
3. RSA
Ook advertenties kunnen dynamisch worden ingezet. Verbeter je zichtbaarheid, doorklik en conversieratio met responsieve zoekadvertenties. Geen teksten meer schrijven maar losse onderdelen aanleveren om Google te laten bepalen wie welke uiting op welk moment krijgt te zien.
4. Budget
Om je budgetten zo effectief mogelijk in te zetten krijg je aanbevelingen om biedingen te verhogen. Dit is wellicht niet altijd mogelijk en daarom beveelt Google Ads soms ook aan om budgetten binnen je account te verschuiven. Zo heb je grip op je uitgaven en laat je iedere campagne optimaal presteren.
5. Targeting
Bij display campagnes is er vaak de aanbeveling om je targeting automatisch uit te breiden om meer klanten te bereiken tegen dezelfde kosten. Voor zoekcampagnes is het toevoegen van doelgroepen ter observatie een goede aanbeveling om meer uit je campagne te halen.
6. Zoekwoorden
Om je campagne aan de ene kant zo goed mogelijk te laten presteren en aan de andere netjes te houden, is een veel voorkomende aanbeveling om zoekwoorden te onderbreken of juist toe te voegen. De aanbeveling om sommige zoekwoorden te verwijderen komt omdat ze overbodig zijn geworden door de laatste zoekwoord optimalisaties vanuit Google.
Wijs niet zomaar aanbevelingen af
Wij raden af om aanbevelingen te weigeren om enkel de optimalisatiescore te verhogen of als het niet uitkomt. Dit wordt namelijk ook afgeraden door Google en kan daarmee negatief zijn voor je accountkwaliteit. Mocht er aanbeveling tussen zitten die echt niet van toepassing is, dan is het wel te overwegen om de aanbeveling te weigeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verhogen van budgetten of het toevoegen van een prijsextensie als je alleen producten op maat kan aanbieden. Weiger je een aanbeveling, geef dan ook de reden aan, zodat Google de optimalisatiescore verder kan verbeteren. Op deze manier houd je je account schoon en optimaliseer je deze het beste.
Een geweigerde aanbeveling zal de optiscore verhogen maar is wel zichtbaar. Deze score wordt aangeduid in het grijs.
Geweigerde aanbeveling