65% goedkoper adverteren op Facebook tijdens coronacrisis

De coronacrisis.. Bij vrijwel alles wat we momenteel doen speelt het een rol. Zo ook in marketingland. Marketingbudgetten worden door veel bedrijven terug geschroefd omdat ze hun producten of diensten niet mogen of kunnen verkopen. Toch biedt de huidige situatie meer kansen dan je denkt, ongeacht of je momenteel wel mag verkopen of niet..

Crisis zorgt voor betere resultaten in campagne?

Als bureau zijnde werken we voor veel verschillende branches, de één harder getroffen door het coronavirus dan de ander. Waar sommige klanten besloten het marketingbudget terug te schroeven omdat ze nog maar op 5% van hun normale omzet draaiden, gooiden andere klanten het budget juist open omdat ze kansen zagen. Vanaf dat moment zijn we alle campagnes nauwlettender in de gaten gaan houden. In een periode als deze is het van tevoren gissen naar wat voor impact dit zal hebben op je campagnes. Na verloop van tijd zagen we echter bijzonder interessante data. Bij een klant daalden de leadprijzen van Facebook lead ads met 85% en de kosten per 1.000 weergaven (CPM) met 65% vergeleken met vorig jaar. Uiteraard worden campagnes geoptimaliseerd en verbeterd, maar een verschil zo groot als dit.. Daar moet meer achter zitten.

Tijdsbesteding op social media stijgt tijdens coronacrisis met 34% in Nederland

De belangrijkste factor tot succes van je campagne is de aanwezigheid van je doelgroep. Als je hen niet kan bereiken is er ook geen kans op succes.. De vraag is dus ook; Hoe zit het met het online mediagebruik van de consument tijdens de coronacrisis?

Uit recent onderzoek van GfK is gebleken dat de tijd die men in Nederland spendeert op sociale netwerken tijdens de coronacrisis is gestegen met 34%. Opzich niet vreemd als men op zichzelf is aangewezen en geen tot weinig sociaal contact kan hebben. Deze stijging zorgt er dus voor dat men makkelijker te bereiken is op social kanalen. Hoe meer tijd zij online spenderen, hoe meer mogelijkheden jij als organisatie hebt om bij hen onder de aandacht te komen. Onderzoeksbureau Statista deed wereldwijd een zelfde soort onderzoek naar online media consumptie en daaruit kwam een stijging van 21% als het gaat om het gebruik van social kanalen. Men is dus meer online wat het makkelijker maakt om veel weergaven te realiseren. Maar hoe zit het dan met de kosten?

Facebook bereikt laagste CPM (kosten per 1.000 weergaven) sinds tijden…

Naast het online media gebruik van de consument is een andere belangrijke factor van je campagne resultaat wat de concurrentie doet. In Facebook zijn niet alleen je branchegenoten concurrenten.. Je concurreert met organisaties die op dat moment op dezelfde doelgroep adverteren. Deze strijd wordt uitgevochten via een veiling op Facebook waar de winnaar wordt bepaald aan de hand van drie factoren:

  • Bod
  • Geschatte actieratio’s
  • Advertentiekwaliteit

Als je meer wilt weten over wat er exact gebeurd tijdens de veiling verwijs ik je even door naar Facebook for Business.

Voor nu focus ik me even op één onderdeel van de veiling: het bod. Het bod kun je op vele manieren instellen in Facebook. Je kunt kiezen voor een automatisch bod waarbij Facebook de beste resultaten probeert te bereiken tegen de laagst mogelijke kosten maar je kunt ook kiezen voor een handmatig bod waarbij je meer bied dan de concurrent en op die manier de veiling probeert te winnen om zo zichtbaar te zijn. Hoe minder concurrentie op de veiling, hoe kleiner de kans is dat de prijs op de veiling wordt opgedreven door andere organisaties waardoor je de veiling dus uiteindelijk kunt winnen tegen lagere kosten. Zijn er dan nu minder bedrijven die adverteren op Facebook?

Facebook zei hier zelf het volgende over in hun Q1 rapport van 2020:

‘’We experienced a significant reduction in the demand for advertising, as well as a related decline in the pricing of our ads, over the last three weeks of the first quarter of 2020.’’

Zo zag Facebook dus eind maart een flinke afname in advertenties en dus ook in hun advertentieprijzen. Naar schatting komt ongeveer 30% van de advertentie-inkomsten van de reis- en filmbranche. Je kunt je voorstellen dat juist die branches alle marketingbudgetten op een lager pitje hebben gezet. Zo loopt Facebook alleen al door het uitstellen van de nieuwe James Bond film, “No Time To Die,” 50 miljoen dollar mis aan advertentiekosten.
(Bron: https://www.marketwatch.com/story/facebook-in-the-age-of-covid-19-users-are-online-but-will-advertisers-pay-to-get-to-them-2020-04-06)

Met deze kennis zijn we de campagnes van onze klanten gedurende 1 maart t/m 30 april gaan vergelijken met dezelfde periode vorig jaar om erachter te komen wat de verschillen zouden zijn. Veel KPI’s in je campagne hangen af van de kwaliteit van je campagne, een lagere CPC wil niks zeggen over de hoeveelheid concurrentie en kan volledig liggen aan de kwaliteit van je campagne. De KPI die het meest zegt over lagere kosten is de kosten per 1.000 weergaven (CPM) dus daar leggen we in het vergelijk de focus op. Om appels met appels te vergelijken hebben we alle campagnes met als optimalisatiedoelstelling websiteverkeer op zowel Facebook als Instagram vergeleken.

Het verschil met vorig jaar voor onze klanten is enorm! De kosten per 1.000 weergaven zijn met 66,5% gedaald op Facebook en met 65,9% op Instagram!

gemiddelde cpm facebook

*Gemiddelde CPM met doelstelling websiteverkeer zonder plaatsingen in Audience Network gedurende periode 1 maart t/m 30 april.

Alhoewel dit verschil gebaseerd is op meerdere campagnes verspreid over diverse branches en op minimaal zes miljoen weergaven is de conclusie wellicht te snel getrokken dat deze forse daling voor iedereen geldt. De uiteindelijke bevestiging kregen we uiteindelijk vanuit andere bureaus. Zowel Gupta Media als Tinuiti zien eenzelfde trend en baseren hun cijfers op nog meer data.

trend gemiddlede cpm facebook

Volgens de data van Gupta Media bereikte het CPM een dieptepunt van $ 0,77 op 25 maart 2020 terwijl dat in 2019 nog $ 2,98 was. De daling van de kosten lijken dus bevestigd te zijn door het dalend aantal concurrenten op de Facebook veiling. Dat biedt dus kansen? Zeker!

Echter is in de grafiek van Gupta alweer een stijgende lijn van het CPM te zien. Op 10 mei 2020 is het gemiddelde CPM alweer $ 1,68. Ook Facebook bevestigd in hun Q1 rapport van 2020 dat ze in de eerste drie weken van april al verbetering zagen in advertentie-inkomsten.

‘’After the initial steep decrease in advertising revenue in March, we have seen signs of stability reflected in the first three weeks of April, where advertising revenue has been approximately flat compared to the same period a year ago, down from the 17% year-over-year growth in the first quarter of 2020.’’

Ben je dan nu te laat om te profiteren van lage advertentiekosten?

Nee. Zelfs nu liggen de advertentiekosten in Facebook en Instagram bijna 50% lager dan vorig jaar wat voldoende mogelijkheden biedt. Hou ook vooral in je achterhoofd dat als organisaties straks weer open kunnen en hun diensten kunnen aanbieden dat de marketingbudgetten weer open gaan en de concurrentie weer zal toenemen op de Facebook veiling. Hierdoor wordt de prijs opgedreven wat weer zal resulteren in hogere advertentiekosten. Zelfs als je nog niet mag verkopen doe je er goed aan om nu te profiteren van de lage advertentiekosten. Zo kun je nu goedkoop zaaien en top-of-mind bij de consument zitten om in een later stadium te gaan oogsten door middel van bijvoorbeeld een remarketingcampagne. Een glazen bol heb ik helaas niet maar de kans dat je straks als alles weer op volle toeren draait wordt weggevaagd door de concurrentie is groot.. En als je niet wordt weggevaagd kun je er donder op zeggen dat je in ieder geval meer gaat betalen dan dat je nu zou doen met je campagnes. Waarom dus wachten als je nu met je budget bijna het dubbele aan resultaten kan behalen? Het is wellicht risicovol als je momenteel vrijwel geen inkomsten hebt, maar het is misschien nog risicovoller is als je nu niks doet en afwacht tot de concurrentie toe slaat…

Rico_web - verkleind 1
Operationeel Directeur
Na jaren actief te zijn geweest als social media consultant en teamleider is Rico inmiddels operationeel directeur. Naast de strategie en marketing van Leadrs houdt hij zich voor klanten bezig met het uitwerken van online strategieën en het uitdenken van creatieve concepten op gebied van social media. In zijn vrije tijd is Rico voornamelijk te vinden met vrienden op het voetbalveld en reist hij het hele land af voor de beste festivals.
Gerelateerde posts
Social Media