fbpx

Goede landingspagina, hoe van spelers winnaars worden gemaakt!

Een goede landingspagina wordt vaak onderschat. Dit terwijl deze een belangrijke rol speelt in het succes van een campagne. Het doel van een campagne is namelijk niet alleen om verkeer naar de website te trekken. Je wilt natuurlijk ook dat gebruikers over gaan tot actie. Een goede landingspagina heeft een grote invloed op of iemand ook gaat doen dat jij wilt dat ze doen.

Omdat dit zo belangrijk is heeft het Leadrs CRO team een kennissessie georganiseerd waarin wij de belangrijkste aspecten voor een goede landingspagina hebben gedeeld met onze collega’s. In deze blog nemen we je mee in de belangrijkste punten die in deze kennissessie naar voren zijn gekomen!

Waarom is een goede landingspagina belangrijk?

Yes, je hebt een gebruiker zo ver gekregen dat hij je website bezoekt! Maar dan begint het pas en gaat het spel van overtuigen en beïnvloeden verder. Een goede landingspagina is een belangrijk middel om iemand over te laten gaan tot actie. Dit zorgt er namelijk voor dat;

✅Iemand de informatie kan vinden die hij zoekt;

✅Overtuigd wordt om een product of dienst bij jouw bedrijf af te nemen.

✅En dat een bezoeker ook echt over gaat tot actie.

Waar moet een goede landingspagina aan voldoen?

Bij het optimaliseren van pagina’s op het gebied van CRO worden keuzes bij voorkeur gemaakt op basis van data. Toch zijn er bepaalde basiselementen waar iedere landingspagina aan zou moeten voldoen. Hieronder lees je welke elementen dit zijn.

Aantrekkelijke header

Gebruikers bepalen binnen 3 seconden of ze wel of niet op een pagina blijven. De header is als het ware het visitekaartje van je website. Dit is het eerste wat de gebruiker ziet en op basis waarvan hij bepaalt om wel of niet verder te lezen. De header is dus een belangrijk onderdeel van de landingspagina. Deze moet direct aanspreken!

Heading: De heading moet direct duidelijk maken waar een pagina over gaat en moet triggeren. Dit lijkt heel erg logisch, maar we zien vaak nog voorbeelden van quotes die alleen te begrijpen zijn wanneer je de context kent.

Subkop met USP of actie: In de subkop wil je iemand triggeren. Dit doe je door het benoemen van USP’s of een actie. Houd er in je subkop rekening mee dat de meeste mensen je pagina scannen.

Button: Plaats in de header een button om de snelle beslissers meteen de mogelijkheid te geven om over te gaan tot een actie.

Hero-shot, beeld verleid

Door beeld kan men zaken beter interpreteren. Bovendien wordt hierdoor het onderdeel van ons brein geprikkeld dat zorgt voor begeerte. Het toevoegen van een hero-shot is daarom erg belangrijk. Kies voor een afbeelding of video in de buurt van de Call-To-Action. Hierdoor kan je de bezoekers nog net dat laatste zetje geven om over te gaan tot een conversie.  

Waarom moet iemand voor jouw bedrijf kiezen

Wanneer iemand op je pagina is, moet deze overtuigd worden om en product of dienst af te nemen. En misschien nog wel belangrijker, om deze bij jou af te nemen. Een opsomming van USP’s is hiervoor een krachtig middel. Probeer in de USP’s ook de overtuigingstechnieken van Cialdini op te nemen.

Opsomming met vinkjes; Vinkjes roepen positieve bekrachtiging op. Dit betekent dat iets dat al een voordeel is, nog meer als een voordeel wordt ervaren.

Voordelen en/of kenmerken in detail: Iemand moet de informatie die voor hem belangrijk is terug kunnen vinden op de pagina. Benoem daarom belangrijke voordelen of kenmerken in de vinkjes.

In de buurt van CTA: Plaats de USP’s ook in de buurt van een CTA zodat iemand vervolgens ook iets kan doen wanneer diegene is getriggerd.

Sluit aan op je doelgroep: Zorg dat de USP’s inspelen op de behoefte van jouw doelgroep. Dus benoem niet wat jij belangrijk vindt, maar wat jouw klant belangrijk vindt.

Geef bewijs

Er zijn verschillende soorten bezoekers. De een vindt het bijvoorbeeld belangrijk dat hij op overzichtelijke wijze de belangrijkste voordelen kan zien, de ander vindt het belangrijk dat er wordt bewezen dat iets echt de moeite waard is. Dit bewijs wordt geleverd door middel van reviews. Zorg daarom ook zeker dat reviews niet ontbreken op je landingspagina en dat deze ook goed aansluiten bij hetgeen wat je wilt vertellen op de pagina.

Call-To-Action

Iets waar iedereen het over eens was in de kennissessie is dat een Call-To-Action een belangrijk onderdeel van je landingspagina is. Toch wordt hier vaak te weinig aandacht aan besteed.

Eén conversie doel: Belangrijk is dat je op een landingspagina op één conversiedoel inspeelt. Op deze manier creëer je een focus is en is het duidelijk voor het onbewuste brein wat er van iemand wordt verwacht.

Positieve bekrachtiging: Probeer je CTA op een positieve manier te bekrachtigen door in je CTA te kiezen voor een activerende tekst zoals ‘Ja, ik wil me aanmelden’, USP’s toe te voegen in de buurt van een CTA of een review te plaatsen rondom de CTA.

Advertentie

Tot slot, de advertentie. Een landingspagina en advertentie moeten namelijk niet twee losstaande items zijn, maar moeten samen één geheel vormen. Iemand is blijkbaar door iets in de advertentie getriggerd. Daarom is het belangrijk dat deze trigger ook duidelijk terugkomt op de landingspagina. De herkenning van de trigger op de landingspagina verhoogd namelijk het conversiepercentage.

Wil jij hulp bij het optimaliseren van jouw landingspagina’s?

Wij helpen je graag bij het optimaliseren van je landingspagina’s. Een goede landingspagina draagt onder andere bij aan:

✅ Verhoogd conversiepercentage
✅ Minder onnodige vragen van klanten
✅ Een prettige customer journey

Vera Luijkx - Leadrs
Senior SEO & CRO Consultant
Vera wordt ontzettend vrolijk van SEO en het beïnvloeden van zoekgedrag. Ze houdt zich binnen Leadrs dan ook bezig met zoekmachine- en conversieoptimalisatie. Daarnaast maak je deze rasechte Brabander blij met reizen, sporten, lekker eten en drinken én natuurlijk carnaval!
Gerelateerde posts
CRO (conversie optimalisatie)