Binnen een Google Ads zoekcampagne zijn er allerlei mogelijkheden om zo effectief en zoveel mogelijk gebruik te maken van het zoeknetwerk. Eén daarvan is de inzet van dynamische zoekadvertenties (DSA). Deze functionaliteit bestaat al even, maar is de afgelopen tijd door Google op meerdere fronten verbeterd. Dankzij machine learning werkt deze functie steeds beter. In deze blog leggen we je uit wat dynamische zoekadvertenties zijn, hoe het werkt en wat de do’s en don’ts zijn.
Wat zijn dynamische zoekadvertenties?
Dynamische zoekadvertenties zijn automatisch opgestelde advertenties, gebaseerd op de pagina’s waar je mee adverteert. Je adverteert dus niet met zoekwoorden, maar met ‘automatische targets’ die je zelf uitkiest. Met dynamische zoekadvertenties kun je met je advertentie zichtbaar zijn bij alle longtail zoekopdrachten, en niet alleen op de meest competitieve zoekwoorden. Je kunt hierbij zelf kiezen of je adverteert met ál je pagina’s, één specifieke pagina of iets daartussenin.
DSA is gebouwd op de kracht van organisch zoeken; het gebruikt dezelfde signalen. Zo wordt een paginatitel bijvoorbeeld vaak gebruikt als kop 1. Vanuit SEO oogpunt moet de inrichting dus goed staan voordat je hier mee start.
Waarom zou je dynamische zoekadvertenties inzetten?
Zoals gezegd kun je met dynamische zoekadvertenties zichtbaar zijn op meer longtail zoekopdrachten, of gerelateerde, interessante zoektermen die je misschien niet hebt opgenomen als zoekwoorden. Met een reguliere zoekcampagne is het lastig om de volledige doelgroep te bereiken, omdat er constant nieuwe zoektermen worden gebruikt: 15% van alle zoektermen die dagelijks gebruikt worden, is nieuw.
Met DSA kun je zichtbaar zijn met een advertentie, ook bij deze zoekopdrachten. Doordat de kop van deze zoekadvertenties dynamisch opgebouwd wordt, is de verwachting daarbij dat deze advertenties een hoge doorklik hebben, omdat ze relevant zijn. Dit wilt Google doen door Discovery Ads. Door ook te adverteren met dynamische zoekadvertenties, kunnen we zonder al te veel inspanning gebruikers bereiken op woorden die relevant zijn (op basis van de gekozen pagina(‘s) ) die we anders misschien gemist zouden hebben omdat we hier geen zoekwoorden voor hebben toegevoegd.
Hoe kun je DSA inzetten?
We kunnen dynamische zoekadvertenties op twee manieren inzetten via Google Ads:
- In een aparte DSA campagne
- In een DSA advertentiegroep binnen een bestaande campagne
We kunnen DSA toevoegen in een bestaande campagne door een nieuwe advertentiegroep te maken binnen de bestaande campagne. Dit is een relatief nieuwe mogelijkheid. De voordelen hiervan zijn:
- Het is snel op te zetten. De nieuwe advertentiegroep gebruikt dan namelijk bijvoorbeeld de extensies en biedstrategieën van de bestaande campagne, hier hoeft niets nieuws voor ingericht te worden.
- Als de DSA groep goed aansluit bij een bestaande campagne (bijvoorbeeld omdat deze gebaseerd is op dezelfde landingspagina), behouden we zo het overzicht en kunnen we dezelfde thema’s monitoren onder één campagne met één budget.
We kunnen DSA ook toevoegen als nieuwe campagne. Ons advies is om dit in de volgende gevallen te doen:
- We verwachten dat de mensen die getarget worden met de DSA groep zich anders gedragen dan de mensen in de reguliere zoekcampagne (ze bevinden zich in een andere fase van de funnel) en hier willen we dus anders voor bieden, met een andere biedstrategie.
- We willen op campagneniveau andere instellingen gebruiken (bijvoorbeeld een apart budget of andere locatietargeting).
- De DSA groep is heel breed, omdat we bijvoorbeeld gaan adverteren gebaseerd op alle pagina’s op je website.
Maar wat gebeurt er dan met mijn zoekwoorden?
Je vraagt je misschien af hoe DSA werkt naast de zoekwoorden die al toegevoegd zijn in campagnes en advertentiegroepen. DSA en zoekwoorden kunnen prima naast elkaar werken. Als beide getriggerd worden, gebeurt het volgende:
- DSA zit nooit in de weg voor de exacte zoektermen in je account; dan gaat de toegevoegde exacte zoekterm altijd voor.
- Wanneer DSA én zinsdeel of brede zoekwoorden getriggerd worden, gaat degene met de hoogste kwaliteitsscore mee in de bieding.
Do’s en don’ts voor DSA
Tot slot nog een aantal do’s en dont’s voor wanneer we aan de slag gaan met DSA.
Don’t
- DSA gebruiken als manier om zoekwoorden te vinden
In het verleden werd DSA gebruikt om nieuwe ideeën op te doen voor de reguliere zoekcampagnes. Google zegt dat het algoritme inmiddels zoveel verbeterd is dat DSA en zoekwoorden naast elkaar kunnen lopen en goed kunnen presteren.
Do
- Monitor de resultaten & optimaliseer
Ook DSA advertentiegroepen hebben monitoring en optimalisatie nodig om goed te (blijven) presteren. Vooral in het begin adviseren we om de zoektermen scherp in de gaten te houden. - Automatiseer de biedingen
Google raadt aan om altijd te werken met biedstrategieën, omdat er minder bijsturing nodig is en je zo profiteert van de data die Google al heeft verzameld van het account (door middel van machine learning). - Zorg dat je pagina’s SEO-proof zijn
Zoals hierboven ook al even aangegeven, is DSA opgebouwd op dezelfde manier als organische zoekresultaten. Voor goede resultaten met DSA is het dus van belang dat je pagina’s goed zijn ingericht voor organische vindbaarheid. - Combineer DSA met doelgroepen
DSA kan erg effectief zijn als het gecombineerd wordt met doelgroepen. Je kunt dan bijvoorbeeld meer bieden als de DSA campagne getriggerd wordt bij iemand die al eerder je website heeft bezocht.
We zijn voor een aantal klanten al gestart met het testen van DSA en zullen binnenkort de eerste resultaten delen!
Wil jij checken of de kwaliteit van jouw campagnes ten opzichte van de concurrentie nog goed is? Met de SEA scan krijg je inzicht in de kwaliteit van je Google Ads campagnes en breng je je verbeterkansen in kaart. Lees meer over onze SEA scan.