De acht dingen die  ons opvielen bij adverteren op TikTok

Inmiddels kunnen we in Nederland al enige tijd adverteren op TikTok. Zo is er naast Facebook, Instagram, LinkedIn en Snapchat dus nog een extra kanaal om je doelgroep te bereiken. Waarin blinkt TikTok uit ten opzichte van deze andere platformen, en waar moet je op letten? We zetten onze ‘lessons learned’ graag voor je op een rijtje. 

TikTok wordt steeds populairder onder alle leeftijdscategorieën, niet enkel tieners

Er wordt vaak gedacht dat TikTok enkel populair is onder tieners, en daarom niet interessant is om op te adverteren. Het blijkt echter dat TikTok in alle leeftijdscategorieën steeds populairder wordt. TikTok zit begin 2023 al op 4,0 miljoen Nederlandse gebruikers, waar dit in 2022 op 3,0 miljoen lag. Met name onder de 40-plussers is er een opvallende stijging in het aantal gebruikers, maar ook in de leeftijden 20 t/m 34 jaar steeg het gebruik van de app fors. Ter vergelijking met andere sociale media; Facebook verloor ruim 250.000 gebruikers. Aangezien TikTok voor veel mensen de nieuwe ‘place to be’ is, kun je met advertenties juist veel mensen bereiken. 

Je kunt enkel landelijk targeten op TikTok

Het grootste verschil met andere social media kanalen is dat het momenteel bij TikTok alleen mogelijk is om een landelijke targeting aan te houden. Wil je regionaal campagnes draaien? Dan ben je dus bij TikTok aan het verkeerde adres. Waar je bij Facebook, Instagram, LinkedIn en Snapchat heel gericht lokaal kan targeten biedt TikTok deze functie voorlopig dus nog niet. Het is wel te verwachten dat het ooit mogelijk is maar wanneer is niet te zeggen. Mochten wij het weten dan zullen wij het uiteraard delen.

Om de juiste mensen te bereiken biedt TikTok verschillende targeting opties op basis van interesses

Net als bij Facebook, Instagram en Snapchat zijn er op TikTok verschillende manieren om je doelgroep te bereiken door middel van interesse categorieën. Wat TikTok hierin uniek maakt is dat je gebruikers kunt targeten op basis van recente interactie met organische content in de afgelopen 7 of 15 dagen. Deze gebruikers worden in categorieën geplaatst op basis van hun interactie waar je vervolgens op kunt targeten. Je kunt zelfs kiezen om gebruikers te targeten die video’s met bepaalde hashtags hebben gekeken of een bepaalde creator volgen of hun profiel hebben bekeken. Hierdoor kun je wat gerichter de doelgroep van jouw advertentie of bedrijf bereiken dan op de andere platformen.

TikTok heeft in Nederland (nog) geen restricties op recruitment campagnes

Op Facebook, Instagram zitten er restricties aan recruitment advertenties. Op Facebook en Instagram mag je geen leeftijdscategorieën of geslacht kiezen in verband met mogelijke discriminatie. Hierdoor maakt iedereen evenveel kans om de advertentie te zien, ongeacht leeftijd, opleidingsniveau of ervaring. Op TikTok hoef je hier nog geen rekening mee te houden waardoor je gerichter kunt targeten. 

TikTok is hét platform voor videoadvertenties

Een ander groot verschil tussen TikTok en de andere platformen is dat je op TikTok enkel videoadvertenties kunt inzetten. Mocht je niet over videomateriaal beschikken kun je je afbeeldingen ook bewegend maken door er een bewegend element aan toe te voegen. In apps of op websites zoals Creatopy kun je gemakkelijk buttons of tekst laten invliegen, waardoor je het kan uploaden op TikTok. Het is hierin ook handig als je ondertiteling toevoegt aan je video, zodat ook gebruikers die zonder geluid scrollen je boodschap meekrijgen. Let wel op dat je de ondertiteling op de juiste plek zet en dat deze niet onder de tekst of buttons valt. Wij hebben een overlay gemaakt voor het gebied waar je veilig tekst kunt plaatsen in je advertentie, deze download je hier.

De mogelijkheden voor advertentieteksten zijn beperkt op TikTok

De tekst die je bij een advertentie op TikTok kan toevoegen is gelimiteerd tot 100 tekens. Hierdoor is je mogelijkheid tot het toevoegen van tekst meer gelimiteerd dan bijvoorbeeld op Facebook of Instagram, op Snapchat moet je tekst nog korter zijn.  Een ander nadeel van advertentietekst op TikTok is dat het bijna verdwijnt op de video, het is niet goed leesbaar. Dat zie je op deze foto.

Op Facebook staat de tekst boven de advertentie en op TikTok is dit een overlay. Hierom is het altijd van belang je boodschap goed over te brengen in de video en niet afhankelijk te zijn van de tekst. Je weet niet altijd of dit ook (goed) gelezen wordt. 

TikTok biedt lage kosten per 1.000 weergaven (CPM)

Recentelijk draaide wij een recruitmentcampagne op Facebook, Instagram, Snapchat én TikTok met identieke content en daarin viel op dat de kosten per 1.000 weergaven op TikTok een stuk lager waren dan bij de andere kanalen. Snapchat kwam nog enigszins in de buurt maar Facebook en Instagram waren per 1.000 weergaven al snel 4 tot 6 keer duurder. Het zijn natuurlijk verschillende kanalen waarop verschillende doelgroepen op actief zijn maar het is wel een interessant gegeven dat vanuit onze eerste ervaringen qua zichtbaarheid TikTok een stuk voordeliger is om mensen te bereiken.

TikTok advertenties realiseren een relatief laag doorklikpercentage

In de campagne die we draaiden over de verschillende social kanalen lagen de kosten per 1.000 weergaven dus laag maar viel TikTok ook op door het relatief lage doorklikpercentage. Als we dit vergelijken met Facebook, Instagram en Snapchat presteerden die wel 4 tot 6 keer beter. Doordat TikTok vooralsnog redelijk goedkoop is in bereik vallen de kosten per klik nog mee. Of TikTok hiermee meteen een kanaal is dat niet goed werkt om websitebezoekers mee te realiseren is te kort door de bocht maar het is wel goed om rekening mee te houden wanneer je campagnes gaat voeren op TikTok.

Saartje Verhaegh - Leadrs
Social Consultant
Social media is Saartje's passie: zowel betaalde campagnes als de organische kant van social media. Bij Leadrs is ze verantwoordelijk voor de social vraagstukken uit team Rocket en daarnaast houdt ze de social kanalen van Leadrs zelf bij. In haar vrije tijd gaat er ook veel tijd naar social media: ze heeft een succesvol Instagram account en YouTube kanaal waar ze haar passie voor makeup deelt.
Gerelateerde posts
SEO (zoekmachine optimalisatie)