Naast Google is Bing een groeiende speler in de wereld van zoekadvertenties. Bing Ads biedt veelal dezelfde mogelijkheden als Google AdWords, zo ook advertentie-extensies. Toch zijn er een aantal verschillen tussen beide. In deze blog vertellen we je welke advertentie-extensies er in Bing beschikbaar zijn en wat de overeenkomsten en verschillen met Google zijn. Hierbij besteden we extra aandacht aan de image-extensie, die niet in AdWords, maar wel in Bing beschikbaar is.
Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 17 december 2019.
Update: Sinds april 2019 gaat Bing verder onder de naam Microsoft Ads.
Waarom het zinvol is om naast AdWords ook in Bing te adverteren
Dat Google in Nederland de grootste zoekmachine is, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar dat betekent niet dat je andere zoekmachines buiten beschouwing zou moeten laten. En Bing zeker niet. Bing heeft in Nederland een marktaandeel van 9% wanneer het gaat om maandelijkse zoekopdrachten op desktop. En door te adverteren in Bing, bereik je niet alleen bezoekers van Bing, maar ook mensen die zoeken via Yahoo of DuckDuckGo.
Het voordeel van Bing ten opzichte van AdWords, is dat de concurrentie lager is. Hierdoor zijn de kosten per klik vaak ook lager, en neem je sneller een toppositie bovenaan in. Bovendien kunnen de campagnes uit AdWords geïmporteerd worden, waardoor het account makkelijk in te richten is.
Wat zijn advertentie-extensies?
Advertentie-extensies zijn extra stukken informatie die je toe kunt voegen aan je advertenties. Op deze manier vallen je advertenties meer op en worden ze relevanter voor je publiek. Dit zorgt voor een hogere doorklik. Daarnaast heeft het toevoegen van advertentie-extensies positieve invloed op je advertentiebeoordeling, waardoor je tegen lagere kosten per klik een hogere advertentiepositie in kunt nemen.
Advertentie-extensies in Bing importeren
Wanneer je advertentiecampagnes in AdWords hebt lopen, kun je deze via de Bing editor gemakkelijk importeren in Bing. Dat geldt ook voor de advertentie-extensies die zowel in AdWords als in Bing beschikbaar zijn. Op deze manier hoef je de extensies niet twee keer toe te voegen én staan in beide kanalen dezelfde extensies, waardoor resultaten makkelijker vergeleken en/of samengevoegd kunnen worden.
De advertentie-extensies die alleen in Bing beschikbaar zijn: de image-extensie en de actie extensie
Sinds november 2015 biedt Bing een extensie aan die niet in AdWords beschikbaar is: de image-extensie. Hiermee is het mogelijk om een afbeelding toe te voegen aan de advertentie.
Er is in het verleden wel een soortgelijke extensie in AdWords geweest, maar deze is op dit moment niet meer beschikbaar. In Bing dus wel, wat dit de enige unieke extensie van Bing maakt.
Deze image-extensie kan erg relevant zijn wanneer je adverteert met een product, dat je nu kunt laten zien in de afbeelding:
Maar ook voor bedrijven die diensten aanbieden kan het interessant zijn, om een afbeelding toe te voegen en zo meer op te vallen in de zoekresultaten:
De image-extensie wordt voornamelijk getoond wanneer je op positie één staat. Dit is iets om rekening mee te houden in je biedstrategie: wil je graag dat de afbeelding vertoond wordt, is het van belang om ook op die positie te staan.
Een image-extensie toevoegen
Het toevoegen van een image-extensie gaat alleen via de Bing Ads website en niet via de editor. Binnen je campagne kun je naar de tab met je advertentie-extensies gaan en vervolgens de image-extensie selecteren. Daar kun je een nieuwe image-extensie aanmaken. Hierbij moeten de volgende zaken toegevoegd worden:
- Een afbeelding (minimaal 760 x 400 pixels, maximaal 1900 x 1000 pixels). Deze afbeelding kun je vervolgens in Bing bijsnijden zodat hij op verschillende formaten past (1.2 : 1, 4 : 3, 1.5 : 1 en 16 : 9)
- Een titel (max. 35 tekens)
- Een beschrijving (max. 100 tekens, niet verplicht)
- Een URL (max. 1024 karakters)
Vervolgens kun je deze image-extensie toevoegen aan meerdere campagnes. Ook kun je de image-extensie per advertentiegroep toevoegen. Iets om wel rekening mee te houden, is dat je deze image-extensie een eigen URL meegeeft. Als er op de afbeelding geklikt wordt, gaat de bezoeker naar de URL achter de image-extensie. Zorg dus dat de URL die je toevoegt bij de image-extensie, relevant is voor alle campagnes of advertentiegroepen waar je deze aan toevoegt.
De actie extensie
Begin april 2019 heeft Bing Ads een nieuwe extensie gereleased, de Action Extension. Met deze actie extensie kun je een duidelijke call to action toevoegen aan je advertentietekst. Bij het kiezen van een call to action button dien je een keuze te maken uit een lijst die Bing heeft samengesteld. Deze button leidt de klanten direct naar je website. Op desktop ziet men een button waar op geklikt kan worden en op mobiel is dit een icoon.
Er zijn diverse adverteerders die hebben deelgenomen aan de bèta testversie van deze extensies. Deze adverteerders zagen dat hun gemiddelde CTR toenam met 20% bij het gebruik van de actie extensie. De actie extensie is beschikbaar in alle Bing ads markten op zowel desktop als mobiele apparaten. De nieuwe extensie wordt vertoond op diverse advertentieposities. Daarnaast zal deze, net als prijs- en sitelink-extensies, afgerekend worden op basis van klikken.
Bing extensies die ook in AdWords beschikbaar zijn
De meeste extensies die in Bing beschikbaar zijn, zijn ook te gebruiken in AdWordscampagnes. We deelden al eerder een blog over de advertentie-extensies in AdWords. Zoals hierboven aangegeven kunnen deze daardoor gemakkelijk geïmporteerd worden vanuit AdWords. Toch zijn er voor sommige extensies verschillen tussen AdWords en Bing waarmee je rekening dient te houden.
Callout Extensions
Deze extensie heet in Nederlandse AdWordsaccounts de highlightextensie. Dit is een extra tekst waarin je kwaliteiten (USP’s) van je organisatie, product of dienst kunt uitlichten. Tussen de highlightextensie in AdWords en de calloutextensie in Bing zitten geen verschillen. In Bing kun je, net als in AdWords, werken met gedeelde calloutextensies. Hierdoor kun je dezelfde call-out aan meerdere campagnes toevoegen.
Sitelink Extensions
In de sitelinkextensie kun je links naar andere relevante pagina’s van je website toevoegen aan je advertenties, inclusief een beschrijving. Er zijn twee belangrijke verschillen tussen de sitelinkextensie in AdWords en in Bing:
- In AdWords is er geen maximum aantal sitelinks dat je kunt toevoegen, in Bing is het maximum 10. Importeer je meer dan 10 sitelinks vanuit AdWords, dan zul je een foutmelding krijgen en een aantal sitelinks moeten verwijderen in Bing.
- In AdWords hebben sitelinks geen volgorde, in Bing wel. De sitelinks worden in Bing automatisch genummerd, maar wanneer je sitelinks importeert in een campagne waar al sitelinks instaan, kun je een foutmelding krijgen. Zorg er dan voor dat je elke sitelink een ander nummer geeft. Hiermee kun je ook prioriteit geven aan de sitelinks die het meest relevant zijn voor je campagne.
Location Extensions
In de locatie-extensie voeg je de fysieke locatie(s) van je bedrijf of winkel toe. Wanneer je bijvoorbeeld meerdere vestigingen van je winkels toevoegt, tonen zowel AdWords als Bing de dichtstbijzijnde locatie.
In AdWords dienen deze locaties geïmporteerd te worden vanuit Google Mijn Bedrijf. Bing heeft geen soortgelijke dienst, dus kunnen in Bing de locaties handmatig toegevoegd worden. Bij het importeren van AdWords naar Bing worden de locaties uit Google Mijn Bedrijf automatisch omgezet naar deze handmatige locaties.
Review Extensions
Met de Review Extension (recensie-extensie in AdWords) is het mogelijk om een citaat van een externe bron toe te voegen aan je advertentie. Het is op het moment van schrijven nog niet mogelijk om een reviewextensie toe te voegen of te importeren via de Bing Editor. Wel kun je dit via de online versie van Bing Ads doen, en hierbij kun je dezelfde gegevens invullen als in AdWords: de indeling (een exact citaat of andere verwoording), de tekst, de bron, de URL van de bron en eventueel een planning.
App Extensions
De appextensie geeft je de mogelijkheid om je app te koppelen aan je advertentie, waardoor men op mobiel vanuit de advertentie jouw app kan downloaden. In Bing kun je, net als in Adwords, ook gebruikmaken van gedeelde appextensies, waardoor je één extensie kunt toevoegen aan meerdere campagnes.
Call Extensions
Met de callextensie (oproepextensie) kun je een telefoonnummer toevoegen aan je advertenties. Op mobiel kan hierop geklikt worden om direct dit telefoonnummer te bellen. Dit werkt ook hetzelfde als in Adwords, maar er zijn twee mogelijkheden die verschillen. In Adwords kun je ‘Mobiel’ invullen als apparaatvoorkeur, in Bing is dit niet mogelijk. Wel kun je in Bing aangeven of je op mobiel alleen het telefoonnummer wil tonen, of zowel het telefoonnummer als de website.
Structured Snippet Extensions
De Structured Snippet Extension heet in Adwords de extensie voor website-informatie. Hierbij kun je kiezen uit een aantal onderwerpen (bijvoorbeeld merken, modellen, services of typen) en daarbij informatie weergeven over jouw product of dienst. Het is op het moment van schrijven nog niet mogelijk om een Structured Snippet toe te voegen of te importeren via de Bing Editor.
Je kunt de extensie wel toevoegen via de online versie van Bing Ads en hierbij heb je dezelfde mogelijkheden als in AdWords. Er zijn 13 onderwerpen beschikbaar en er kunnen maximaal 10 waarden ingevuld worden.
Dit zijn alle beschikbare advertentie-extensies in Bing Ads!
Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 17 december 2019.