HomeBlogGoogle’s Page Experience update

Google's Page Experience update

Dat gebruikerservaring belangrijk is voor Google is niets nieuws. In alle laatste updates van Google staat de gebruiker centraal en draait het om het geven van de beste ervaring. Niet alleen binnen de zoekmachine zelf, maar ook de ervaring van gebruikers als ze doorklikken naar de verschillende website. Dit laatste staat dan ook centraal in de laatste update van Google: de Page Experience update. De uitrol is rond 15 juni 2021 gestart en zal ongeveer eind augustus voltooid zijn. De Core Web Vitals spelen hierin met name een grote rol.

In deze blog neem ik je mee in wat deze Core Web Vitals exact inhouden en hoe je hier inzicht in kunt krijgen. Wellicht wat taaie kost voor iemand die zich hier normaal gesproken niet mee bezig houdt, maar uiteraard staan wij altijd klaar om je hierbij te helpen!

Core Web Vitals

Een zo goed mogelijke gebruikerservaring houdt onder andere in dat de content die op de website te vinden is, relevant moet zijn voor de gebruiker. Maar niet alleen de content is belangrijk, ook de manier waarop deze content wordt aangeboden en hoe de website is opgebouwd. Snelheid en stabiliteit zijn hiervan een belangrijk onderdeel. Dit is dan ook waar de Core Web Vitals over gaan. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen 3 belangrijke onderdelen:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – Laadtijd
  • First Input Delay (FID) – Interactiviteit
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – Visuele stabiliteit

Alle pagina’s van je website worden beoordeeld op deze 3 metrics en worden beoordeeld als ‘Goed’, ‘Moet worden verbeterd’ en ‘Slecht’. Ook worden de pagina’s beoordeeld voor de verschillende apparaten. Op mobiel zullen deze scores dus afwijken van desktop. Belangrijk om te benadrukken, is dat er per pagina een score wordt berekend en dat er niet een score voor de totale website wordt gegeven.

Largest Contentful Paint (LCP)

Largest Contentful Paint

Het eerste onderdeel gaat in op de laadsnelheid van de pagina. Deze wordt gemeten in de Largest Contentful Paint, ofwel LCP. De LCP meet hoe lang het duurt voordat het grootste element op een pagina geladen is. Dit element kan een afbeelding, video of een stuk tekst zijn. Vaak is dit het belangrijkste element op een pagina, maar het gaat met name om het onderdeel dat het meest prominent aanwezig is. Het geeft dus eigenlijk aan wanneer een pagina voor een bezoeker ‘klaar’ is om de belangrijkste inhoud te tonen.

Google geeft als richtlijnen om ‘Goed’ te kunnen scoren op de LCP dat de laadtijd onder de 2,5 seconden moet zijn. Scoor je tussen de 2,5 seconden en 4 seconden dan zijn er nog kansen om deze score te optimaliseren en scoor je onder de 4 seconden dan krijgt de pagina de beoordeling ‘Slecht’. Dit is niet alleen een score voor Google, maar je wil sowieso voorkomen dat bezoekers je website verlaten omdat het te lang duurt voordat deze geladen is.

First Input Delay (FID)

First Input DelayWanneer een bezoeker op je website komt, wil je ook dat deze ‘iets doet’. De bezoeker moet een interactie aangaan op je website. Dat is waar naar gekeken wordt als het gaat om de First Input Delay (FID). De FID meet de tijd tussen het uitvoeren van de interactie, bijvoorbeeld een klik op een link of een button, en het reageren op deze interactie. Dus: hoe lang duurt het voordat er iets gebeurt nadat je een actie hebt gedaan op de website.

Je kunt je voorstellen dat hoe sneller een website reageert, hoe beter dat je scoort op de FID. Zit je onder de 100ms dan scoor je ‘Goed’, tussen de 100 en 300ms zijn er mogelijkheden om de FID te verbeteren en boven de 300ms is de tijd tot interactiviteit echt te lang. Een bezoeker moet dan te lang wachten totdat er iets gebeurt nadat de actie is uitgevoerd. Dit is niet goed voor de gebruikerservaring en zorgt ervoor dat een bezoeker mogelijk de website zal verlaten.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Als laatste: de Cumulative Layout Shift, de CLS. Niets is zo vervelend als dat er nog verschuivingen plaatsvinden op een pagina tijdens dat deze nog aan het laden is. Je denkt al ergens op te kunnen klikken, maar doordat het blok waarop je wil klikken alsnog naar beneden verschuift doordat een element daarboven nog later wordt ingeladen, klik je mis. De CLS meet dus de tijd die een pagina nodig heeft om visueel stabiel te zijn. Een pagina wordt namelijk nooit in één keer ingeladen, maar dit gaat in verschillende delen / elementen.

De score die je krijgt op de CLS bestaat uit verschillende onderdelen. Scoor in je totaal uiteindelijk onder de 0.1, dan zit je ‘Goed’. Tussen de 0.1 en 0.25 zijn er nog kansen om de score te optimaliseren en boven de 0.25 wordt de pagina beoordeeld als ‘Slecht’. Er vinden dan nog te veel verschuivingen plaats waardoor de pagina niet snel genoeg visueel stabiel is.

Wil je weten hoe jouw website scoort op deze Core Web Vitals?

Om te weten te komen hoe jouw pagina’s scoren op deze verschillende metrics heeft Google het ‘Site vitaliteit’ rapport toegevoegd aan Google Search Console. Via dit rapport krijg je inzicht in de huidige scores per apparaat (mobiel en desktop) en zie je direct welke pagina’s het wel al goed doen en welke nog verbeterd kunnen worden. Vooral de pagina’s die ‘Slecht’ scoren vereisen je aandacht.

Voorbeeld site vitaliteit rapport Google Search Console

Laatste stap: optimaliseren

Het rapport geeft dus direct inzicht in welke pagina’s jouw aandacht vereisen, maar geeft nog geen input over hóe je deze pagina’s dan kunt verbeteren.

Via tools als Google PageSpeed Insights of Lighthouse is het mogelijk om per pagina de optimalisatiekansen in kaart te brengen. Veelal zullen er voor meerdere pagina’s dezelfde optimalisatiekansen naar boven komen als deze pagina’s bijvoorbeeld op dezelfde manier zijn opgebouwd.

Aangezien het vaak om technische aanpassingen aan de website gaat, is het goed om vanaf dit punt ook de webbouwer in te schakelen. Zo kunnen er bijvoorbeeld aanpassingen nodig zijn m.b.t. het gebruik van JavaScript, het gebruik van bepaalde fonts of de laadtijd van bronnen. Hierin zullen de juiste afwegingen gemaakt moeten worden om er zeker van te zijn dat de aanpassingen geen negatief effect hebben om de werking van de website. Zoals al eerder gezegd optimaliseer je uiteindelijk voor je bezoekers, dus dit moet altijd centraal staan!

image description

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het in kaart brengen van de scores voor jouw website of bij het bepalen van de optimalisatiekansen? Wij helpen je hier graag bij zodat de bezoekers van jouw website de meest optimale ervaring kunnen hebben!

Wil je nog meer inhoudelijk lezen, of je webbouwer voorzien van meer informatie? Google voorziet hierin van goede documentatie.

Direct contact