Naamsbekendheid en campervans

Tonke Campers

Cases / 

Tonke Campers
1.500+
brochureaanvragen
169%
stijging websiteverkeer
100
ROAS

Tonke Campers is een Nederlandse camperbouwer die sinds 2005 eigentijdse, sportieve campers bouwt in hun werkplaats in Terheijden. Door het kleine team worden VW Transporter busjes met de hand omgebouwd naar een praktische camper die door zijn compactheid ook voor dagelijks gebruik geschikt is. Uniek is de naar buiten draaiende keuken, de vijf zitplaatsen en het brede bed. Elke camper wordt op maat gemaakt zodat aan alle wensen kan worden voldaan.

Tonke richt zich op een doelgroep van sportieve mensen met een bovengemiddeld tot hoog inkomen. Zij zijn vaak ouder dan 30, reizen veel en doen daarbij veel aan sport, zoals fietsen of surfen. De Tonke camper geeft hen de vrijheid om op elk moment, op elke plek op reis te gaan en alles bij te hebben wat zij nodig hebben. Deze doelgroep is door Tonke samengevat in 4 uitgebreid uitgewerkte persona’s.

Hoewel Tonke goede kennis heeft over hun doelgroep, was er behoefte aan het vergroten van hun funnel. Tonke is een klein, maar groeiend bedrijf, met een intentie om de komende jaren stabiel verder te groeien. Tonke Campers wilde concreet meer potentiële kopers bereiken om zo meer aanvragen te genereren voor hun campers, zodat deze opgevolgd konden worden met verkoopgesprekken om zo de productie van de campers een jaar vooruit gevuld te hebben.

Strategie en campagneplan

Leadrs werd gevraagd om advies over hoe online marketing volgens een strategisch plan kon worden ingezet om een groter aandeel van hun doelgroep en potentiële klanten te bereiken, en om dit plan vervolgens uit te voeren.

Vanuit deze vraag heeft Leadrs een jaarplan opgesteld, waarbij we aan de slag gaan met de verschillende aspecten van online marketing om vanuit alle specialisaties te voldoen aan de vraag van Tonke. Als onderdeel van dit plan werd gekozen om als eerste te starten met display, search en social campagnes. Het oorspronkelijke idee was om bezoekers naar een camperbeurs (waar Tonke een stand had) te krijgen, maar deze beurs werd afgelast als gevolg van de coronacrisis. Daarom is het plan toen snel gewijzigd en werd gekozen om te sturen op brochure aanvragen.

Naast deze campagne is ook gestart met de optimalisatie van de organische prestaties van de website, zodat Tonke op lange termijn goed vindbaar is voor de doelgroep en op die manier extra potentiële kopers kan bereiken. Daarnaast is ook samen met de klant de CRM tool Pipedrive ingericht, zodat er meer overzicht was in de status van elke lead en deze beter opgevolgd konden worden door Tonke.

Zo hebben we dit aangepakt

Tonke Campers is een Nederlandse camperbouwer die sinds 2005 eigentijdse, sportieve campers bouwt in hun werkplaats in Terheijden. Door het kleine team worden VW Transporter busjes met de hand omgebouwd naar een praktische camper die door zijn compactheid ook voor dagelijks gebruik geschikt is. Uniek is de naar buiten draaiende keuken, de vijf zitplaatsen en het brede bed. Elke camper wordt op maat gemaakt zodat aan alle wensen kan worden voldaan.

01

Display campagne

Een display campagne is ingezet om zichtbaarheid te genereren bij een doelgroep die niet actief naar een camper zoekt. De uitdaging bij Tonke is dat de doorsnee ‘camperaar’ vaak geen Tonke camper koopt; hun doelgroep bestaat meer uit sportievelingen die bijvoorbeeld voorheen in een tent sliep en na jaren investeert in een eerste camper.

02

Facebook / Instagram campagne

Om meer naamsbekendheid te genereren is er een social campagne ingezet op Facebook en Instagram met dezelfde banners die gebruikt zijn in het display netwerk om zo ook een bepaalde herkenbaarheid te creëren om men sneller te laten converteren.

03

Branded search campagne

Een branded search campagne is ingezet om tegen relatief lage kosten zichtbaar te zijn bij de doelgroep die actief naar Tonke zoekt. Hierbij is geadverteerd op de eigen naam ‘tonke’. Dit om binnen het beperkte budget toch de doelgroep die oriënteert naar Tonke te bereiken. Daarnaast kon zo een doelgroep bereikt worden die na het zien van de display banner op zoek ging naar Tonke.

Het resultaat

✓ 3,1 miljoen vertoningen van de advertenties op Google, Facebook en display

✓ 169% stijging in websiteverkeer

✓ 136% stijging in direct verkeer

✓ 500+ brochure aanvragen in 4,5 maand direct uit de campagnes

✓ € 2,62 per brochure aanvraag

✓ ROAS van 100 Elke euro campagnebudget leverde 100 euro op

Vorige case
Volgende case
Ook winnen in jouw branche?

Wij delen graag onze kennis en kunde met je. Neem contact met ons op en maak een afspraak voor een kop koffie in onze playground for winners.