Award winning case: Een landelijk probleem, een lokale oplossing

Nederlandse Obesitas Kliniek

Cases / 

Nederlandse Obesitas Kliniek
73,79%
CPC Daling
56,4%
Conversietoename
3e prijs
PPC low budget DSA award

De Nederlandse Obesitas Kliniek (NOK) is een centrum voor patiënten met morbide Obesitas. De kliniek helpt vanuit hun 10 vestigingen, obesitas patiënten door heel Nederland.

In de laatste 30 jaar is er een sterke stijging zichtbaar van volwassen personen met overgewicht. In 1990 had 35% van de totale volwassen Nederlandse bevolking te maken met overgewicht. Hedendaags kampt 49,9% met overgewicht. Dit is een stijging van 42,6% in de afgelopen 30 jaar.

Voor De Nederlandse Obesitas Kliniek ligt hier dus een enorme kans om voornamelijk in de regio’s waar een vestiging zit gevestigd deze obesitas patiënt te begeleiden vanaf de constatering van de ziekte tot aan het hersteltraject na een operatie.

 

Strategie om doelgroep te bereiken

We zagen het aantal inschrijvingen voor de voorlichtingsavonden teruglopen. Meerdere vestigingen kregen hun avonden zelfs niet meer gevuld. De call met de vestigingsmanagers gaf ons het inzicht om een lokale strategie te hanteren met zoekcampagnes, waarbij we gebruik maken van de kracht van een keten en dit door te vertalen naar lokale uitdagingen zoals wachttijden van OK’s (https://www.etz.nl/Over-ETZ/Nieuws/2021/03/Wachtlijst-niet-dringende-operaties-steeds-langer) en regionale obesitas cijfers.

We focussen op specifieke wijken waarvan de cijfers van het CBS aangeven dat het percentage overgewicht van de populatie hoger is dan 45%. Hiermee besparen we kosten en zijn de advertenties relevanter voor de gebruiker. 

Naast de overgewicht cijfers per wijk is er ook gekeken naar de percentages per leeftijd en geslacht. Zo is het merendeel van de bevolking met morbide obesitas vrouw en zien we een piek van personen met obesitas in de leeftijdscategorie 50-64 jaar. Deze piek is zowel terug te zien bij mannen als vrouwen. Deze statistieken hebben we gebruikt voor de targeting van campagnes om het budget effectief in te zetten.

Zo hebben we dit aangepakt

Benieuwd hoe we deze case hebben aangepakt?

01

Lokale campagnes & Brochure downloads

Om in te spelen op de vestigingen van de Nederlandse Obesitas Kliniek en de verschillen die we zien in de doelgroep, zoals obesitascijfers per locatie en eventuele concurrenten, hebben we besloten om voor iedere locatie een losse search campagne op te zetten. Met deze oplossing houden we grip op de wensen en behoefte van de specifieke vestiging en kunnen we beter inspelen op veranderingen binnen de doelgroep. Het doel van de campagnes is om bezoekers te informeren over de voorlichtingsavonden van de vestiging. Omdat er iedere maand een voorlichtingsavond is hanteren we een always-on methode. Voor personen waarbij een voorlichtingsavond nog een stap te ver is er ook een brochure beschikbaar die gebruikers geheel vrijblijvend kunnen aanvragen. De opvolging van brochure downloads vindt plaats binnen een remarketing campagne van Facebook / Instagram. Dit aangezien Google Ads strenge regels kent omtrent het remarketing/adverteren in de zorg branche.

02

Hagakure methode

De Hagakure methode is een methode van Google om zoekcampagnes eenvoudiger en effectiever in te zetten. Met deze methode stappen we af van het opsplitsen van zoekwoorden op basis van zoekwoordtype of zoekwoordgroepen. De campagnes zijn nu ingedeeld aan de hand van deze 3 richtlijnen: De campagnestructuur is op basis van landingspagina’s. Zoekwoorden met dezelfde landingspagina zijn samengevoegd in één advertentiegroep. We werken met exact en breed als zoekwoordtypes. We maken gebruik van een DSA advertentiegroep binnen iedere campagne. Om deze methode optimaal te laten werken, maken de campagnes gebruik van een doel-CPA biedstrategie zodat we met de lage budgetten toch een maximaal resultaat kunnen behalen.

03

Advertentieteksten

Door de inzet van de Hagakure methode zagen we in eerste instantie een daling van de kwaliteitsscores van de zoekwoorden. Doordat we meer verschillende zoekwoorden toe hebben gevoegd aan een advertentiegroep daalde de advertentierelevantie. Om dit eenvoudig maar efficiënt op te lossen zijn we ons nog meer gaan focussen op de responsieve zoekadvertenties. We hebben een van de koppen vervangen voor een Keyword Insertion om de relevantie van de zoekwoorden te verhogen. Een kleine ingreep die op korte termijn zeer effectief was.

Het resultaat

Het resultaat waarmee we 3e prijs DSA awards wonnen

Strategie aanpassing aan de hand van landelijke en lokale cijfers, eenvoudigere campagnestructuur en nieuwste SEA technieken zorgde voor een schaalbaar plan en de volgende resultaten.

Kosten per conversie daling
van 73,96% t.o.v. vorig jaar

Conversiepercentage stijging
van 56,40% t.o.v. vorig jaar

16% meer inschrijvingen
per vestiging t.o.v. de target

Kwaliteitscore verbetering
gemiddelde CPC daling met 59,10%

Vorige case
Volgende case
Ook winnen in jouw branche?

Wij delen graag onze kennis en kunde met je. Neem contact met ons op en maak een afspraak voor een kop koffie in onze playground for winners.