Cases /
De Nederlandse Obesitas Kliniek (NOK) is een centrum voor patiënten met morbide Obesitas. De kliniek helpt vanuit hun 10 vestigingen, obesitas patiënten door heel Nederland.
In de laatste 30 jaar is er een sterke stijging zichtbaar van volwassen personen met overgewicht. In 1990 had 35% van de totale volwassen Nederlandse bevolking te maken met overgewicht. Hedendaags kampt 49,9% met overgewicht. Dit is een stijging van 42,6% in de afgelopen 30 jaar.
Voor De Nederlandse Obesitas Kliniek ligt hier dus een enorme kans om voornamelijk in de regio’s waar een vestiging zit gevestigd deze obesitas patiënt te begeleiden vanaf de constatering van de ziekte tot aan het hersteltraject na een operatie.
We zagen het aantal inschrijvingen voor de voorlichtingsavonden teruglopen. Meerdere vestigingen kregen hun avonden zelfs niet meer gevuld. De call met de vestigingsmanagers gaf ons het inzicht om een lokale strategie te hanteren met zoekcampagnes, waarbij we gebruik maken van de kracht van een keten en dit door te vertalen naar lokale uitdagingen zoals wachttijden van OK’s (https://www.etz.nl/Over-ETZ/Nieuws/2021/03/Wachtlijst-niet-dringende-operaties-steeds-langer) en regionale obesitas cijfers.
We focussen op specifieke wijken waarvan de cijfers van het CBS aangeven dat het percentage overgewicht van de populatie hoger is dan 45%. Hiermee besparen we kosten en zijn de advertenties relevanter voor de gebruiker.
Naast de overgewicht cijfers per wijk is er ook gekeken naar de percentages per leeftijd en geslacht. Zo is het merendeel van de bevolking met morbide obesitas vrouw en zien we een piek van personen met obesitas in de leeftijdscategorie 50-64 jaar. Deze piek is zowel terug te zien bij mannen als vrouwen. Deze statistieken hebben we gebruikt voor de targeting van campagnes om het budget effectief in te zetten.
Het resultaat waarmee we 3e prijs DSA awards wonnen
Strategie aanpassing aan de hand van landelijke en lokale cijfers, eenvoudigere campagnestructuur en nieuwste SEA technieken zorgde voor een schaalbaar plan en de volgende resultaten.
Kosten per conversie daling
van 73,96% t.o.v. vorig jaar
Conversiepercentage stijging
van 56,40% t.o.v. vorig jaar
16% meer inschrijvingen
per vestiging t.o.v. de target
Kwaliteitscore verbetering
gemiddelde CPC daling met 59,10%
Wij delen graag onze kennis en kunde met je. Neem contact met ons op en maak een afspraak voor een kop koffie in onze playground for winners.