ROAS en omzet uit Google Ads verhogen via doorlopende optimalisatie

GroenRijk Tilburg

Cases / 

GroenRijk Tilburg
+13,9%
Advertentiekosten stijging
+79,9%
ROAS stijging
+105,2%
Stijging omzet direct uit Google Ads

GroenRijk Tilburg is al meer dan 25 jaar gevestigd in Tilburg, en het bedrijf heeft naast een groot fysiek tuincentrum diverse webshops voor de online verkoop van hun zeer uitgebreide aanbod producten. Leadrs ondersteunt de webshops Tuincentrumoutlet.com en BBQkopen.nl met online advertising campagnes. GroenRijk Tilburg kwam bij Leadrs terecht met de wens om de omzet uit hun webshops te vergroten via online advertising. Ze maakten al gebruik van Google Shopping campagnes, maar wilden graag dat de resultaten daaruit verder verbeterd zouden worden.

Groenrijk_planten_leadrs

Zo hebben we dit aangepakt!

1. SEA Scan & kick off

Voorafgaand aan de samenwerking hebben we voor de webshops een SEA Scan gedaan, waarin de verbeter- en optimalisatiekansen voor de accountstructuur in kaart zijn gebracht. Binnen GroenRijk Tilburg zijn daarmee de eerste stappen gezet om de prestaties te verbeteren en resultaten beter inzichtelijk te maken. Bij de start van de samenwerking is vervolgens een kick-off geweest om wensen, doelstellingen en ontwikkelingen in de markt te bespreken.

2. Optimalisatie campagnestructuur

De bestaande Google Shopping campagnes zijn stap voor stap geoptimaliseerd en er is met allerlei aspecten van de campagnes getest om te leren wat goed werkt: campagnetypes, biedstrategieën, product(groep)indelingen, campagne instellingen, uitsluitingen, scripts, doelgroepen etc. Daarnaast is de inrichting van Google Merchant Center geoptimaliseerd en is steeds getest met nieuwe innovaties in Google Ads (zo ligt de focus inmiddels op Performance Max campagnes – de vervanger van Smart Shopping campagnes).

3. Inzet van externe tools

We zijn voor de accounts gebruik gaan maken van de CSS ProductHero, om de kosten per klik te laten dalen en een betere concurrentiepositie te krijgen. Ook zijn o.a. de extra tools van ProductHero, zoals de Optimizer en Labelizer, ingezet om de prestaties te verbeteren en het uitlichten van producten die goed verkopen deels te automatiseren. De inzet van deze tools leidde tot een stijging van de ROAS en een minder forse afname van de ROAS na het aflopen van tijdelijke acties.

4. Inspelen op webshop acties

Er wordt met de campagnes actief ingespeeld op marketingacties van de beide webshops, zoals Black Friday. Zowel in 2021 als in 2022 zijn specifieke Black Friday shopping campagnes opgezet en bestaande campagnes uitgebreid/aangevuld met Black Friday uitingen om de actie te promoten. Dit met succes; hoewel bijvoorbeeld november (Black Friday) geen ideaal moment is voor een deel van het productaanbod, omdat dit buitenproducten zijn, zijn de prestaties steeds erg goed geweest.

5. Doorlopend bijsturen op ROAS

Leadrs optimaliseert de shopping campagnes van Tuincentrumoutlet.com en BBQkopen.nl doorlopend om binnen het beschikbare budget zoveel mogelijk omzet te genereren, met een zo hoog mogelijke ROAS. Hierbij worden testen uitgevoerd en nieuwe innovaties toegepast. Ook gaat dit in overleg met GroenRijk Tilburg, op basis van seizoens- en product(groep)trends. In actieperiodes wordt het budget verhoogd en wordt een minimale ROAS doelstelling aangehouden om de omzet in deze periodes te maximaliseren.

Groenrijk_Tilburg_bbq

Het resultaat

 

Eerste half jaar 2021 vs eerste half jaar 2022:

13,9% advertentiekosten stijging

79,9% ROAS stijging

105,2% stijging omzet direct uit Google Ads

Vorige case
Volgende case
Ook winnen in jouw branche?

Wij delen graag onze kennis en kunde met je. Neem contact met ons op en maak een afspraak voor een kop koffie in onze playground for winners.