Award winning case: Introductie nieuw model ENYAQ iV’s

Amega

Cases / 

Amega
87%
boven ROAS target
65%
lagere CPL
3e prijs
Discovery DSA award

Amega Groep bundelt meerdere bedrijven die actief zijn in de automotive branche in Zuid-Holland-Zuid. Deze groeiende en klantgerichte organisatie van ruim 650 mensen, is de moedermaatschappij van diverse dealerschappen, Service Only, enkele schadebedrijven en PSB bedrijfswageninrichting.

Ames ŠKODA Centrum is onderdeel van het bekende autobedrijf Amega. Als grote speler in de Drechtsteden boden zij als één van de eersten de ŠKODA ENYAQ iV 60 aan. Dit model betrad de markt in 2021 en is een volledig elektrische SUV. Doordat de marktbetreding van de ŠKODA ENYAQ plaatsvond in het voorjaar van 2021 was het noodzakelijk om de mensen eerst kennis te laten maken met deze nieuwe SUV van ŠKODA. Op deze manier blijft Amega hun concurrenten voor. 

Het volgende vraagstuk ontstond: hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen de ŠKODA ENYAQ leren kennen en een aanvraag doen voor private lease? Om op beide aspecten van het vraagstuk in te spelen is er een Discovery campagne opgezet. De binnengehaalde leads werden vervolgens opgevolgd door het sales team van Ames ŠKODA Centrum. De status van het daadwerkelijke aantal orders werd doorgeven en verwerkt in ons eigen leaddashboard.

Strategie om private lease leads te vergaren

De uitdaging was om zoveel mogelijk leads te realiseren en zichtbaar te zijn voor de doelgroep. Hierdoor richtten we ons op de See- en Do-fase van het See-Think-Do-Care-model van Google. Een Discovery campagne speelt op beide aspecten in, waardoor er gekozen is om deze campagnesoort in te zetten. 

Door nog meer mensen in de Do-fase af te vangen is er ook een zoekcampagne opgezet. De doelgroep die bereikt diende te worden, waren mensen die op zoek waren naar een nieuwe elektrische auto en/of mensen die een nieuwe ŠKODA wilden rijden. 

De focus lag op een nieuwe doelgroep aanspreken, doordat Amega zelf andere kanalen inzette om bestaande klanten kennis te laten maken met de ŠKODA ENYAQ. Door optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden binnen de Google Discovery campagne zijn er zoveel mogelijk assets in verschillende formaten gebruikt uit de beeldbanken van ŠKODA en Amega. Zo waren er altijd meerdere afbeeldingen beschikbaar voor Google om deze te plaatsen in de beschikbare advertentieruimte. 

Naast het gebruik van afbeeldingen werd er ook gebruik gemaakt van video d.m.v. een slideshow om zo nog meer zichtbaarheid te creëren in samenhang met het logo van Ames ŠKODA Centrum. Op deze manier werd er ook op merkbekendheid gestuurd. 

Om mensen af te vangen die op de pagina zijn geweest, maar niet hebben geconverteerd, was er een remarketingdoelgroep aangemaakt. Zo werden de mensen die wel geïnteresseerd waren, maar niet hebben geconverteerd opnieuw benaderd. 

Om leads te verzamelen is er een speciale actiepagina opgezet, zodat de specificaties en het model werden toegelicht en mensen een impressie van de auto en de mogelijkheden krijgen. Daarbij werd het zo makkelijk mogelijk gemaakt om een aanvraag in te dienen bij Ames ŠKODA Centrum, door meerdere call-to-action buttons op de pagina te zetten.

Zo hebben we dit aangepakt

Benieuwd hoe we deze case hebben aangepakt?

01

Discovery campagne om in te spelen op zichtbaarheid en conversie door verduurzaming, zoekvolumestijging en overheidssubsidie

Met behulp van de Discovery campagne creëerden we een samenwerking tussen zichtbaarheid en conversiegerichtheid. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van de trend op het gebied van verduurzaming, de stijging in het zoekvolume en de actualiteit van de overheidssubsidie. Door assets te gebruiken vanuit meerdere perspectieven konden we een totaalbeeld geven van de nieuwe ŠKODA ENYAQ. Op de assets werd bijgestuurd wanneer er te zien was dat sommige minder presteerde. Deze werden dan vervangen door nieuwe afbeeldingen uit de beeldbanken.

02

Speciale kortingsactiepagina met meerdere conversiemogelijkheden

Door het gebruik van een speciale kortingsactiepagina kunnen de bezoekers makkelijk navigeren en informatie over het ŠKODA model vinden. Daarnaast is ervoor gezorgd dat de bezoeker op ieder moment kan converteren. De hoofdconversie is hierbij een aanvraag, maar er werden ook softconversies gemeten zoals een belafspraak of een WhatsApp-gesprek.

03

Beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini in ads en landingspagina

Om de doelgroep te overtuigen om op de advertentie te klikken werd er in de advertentieteksten ingespeeld op het feit dat er tijdelijk korting per maand op het leasebedrag zat, de duurzame factor van de auto en het feit dat Amega positief staat aangeschreven bij huidige klanten. Later werd hier de overheidssubsidie aan toegevoegd om nog meer urgentie te creëren. Deze factoren hebben ingespeeld op schaarste, autoriteit en social proof, zodat de bezoeker overging tot conversie. De inspiratie voor deze factoren is gekomen uit de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini en zijn dus op zowel de landingspagina als in de advertenties toegepast. Zo zorgde dit voor een vorm van herkenning na de klik op de advertentie.

Het resultaat

Het resultaat waarmee we 3e prijs DSA awards wonnen

“Deze campagne heeft ervoor gezorgd dat we de meeste ENYAQ iV’s aan private lease rijders in heel NL hebben mogen leveren!” Erik Drijver – SEAT, SKODA en Online sales bij Ames Autobedrijf

Kosten per conversie
65% lager dan de target

Conversiepercentage stijging
20% hoger dan de target

ROAS van 206
87% hoger dan de target



Vorige case
Volgende case
Ook winnen in jouw branche?

Wij delen graag onze kennis en kunde met je. Neem contact met ons op en maak een afspraak voor een kop koffie in onze playground for winners.